Te licht contact????

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Woodstock

Te licht contact????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 19:02

Hoi hoi!
Na wat commentaar op het feit dat k de paarden vaak te licht in de mond heb, bedacht k me hier maar s een topic over te starten

Het is dus zo dat je heeeel weinig gewicht in je hand heb met aan de teugel rijden. Het paard zoekt echter wel de hand op (en kruipt niet achter de teugel o.i.d.) en je kunt hem zo op iedere hoogte instellen die je wilt. Is het dan slecht om zo weinig druk te hebben? De teugels flapperen niet ofzo, er staat gewoon constant gelijke spanning op, maar niet echt veel dus... Hij is trouwens goed onder controle te houden, ook met zo weinig druk.

K vind het fijn om met zo weinig druk te rijden, maar er zijn dus mensen die vinden dat je flink wat druk moet hebben. Wat vinden jullie?

Caesar

Re: Te licht contact????

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 19:09

Tja, als ik mijn paard met te licht contact rijdt dan raakt die op den duur gewoon de steun kwijt. Dan gaat die opgekropt en kort lopen terwijl mijn hand geopend is. Hij wil graag wat steun vinden in mijn handen. Ik heb ze niet stijf dan hoor, maar gewoon wel goed contact met voldoende ontspanning. Het verschilt per paard. Je moet je als ruiter aanpassen aan het paard. Een zachte mond vereist een zachte hand, en een paard wat wat stug is, zal vaak met wat meer druk gereden worden om het vereiste te kunnen behalen. Hoewel het dan niet zo is dat je met een vaste hand rijdt of een hand die niet ontspant, denk ik dat jou paard geen steun hoeft te vinden in je hand, terwijl een ander paard dit wel graag ziet... maar bij beide kun je nog een vriendelijke hand hebben... als het maar geen ruk-pluk-zaag-hang werk betreft

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 20:10

Nee, ik vind het juist hardstikke goed dat je met zo weinig mogelijk druk rijdt. Er zijn idd mensen die het normaal vinden om met heel veel gewicht in hun handen te rijden, maar dat vind ik dus echt helemaal niets ( en lijkt me ook heel erg verschrikkelijk voor je paard) Waar het beeld wegkomt dat je met strakke teugels moet rijden snap ik niet, ik heb liever een doorhangende teugel

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 20:41

Alline schreef:
ik heb liever een doorhangende teugel

Ik hoop dat dit een grapje is want zo heb je dus helemaal geen contact met de mond.

@woodstock Als dit voor jouw en je paardje werkt zeker zo door gaan heerlijk toch om zo te rijden.Ik heb zelf ook bijna altijd lichte druk op de teugels.1 keer per week heb ik dressuurles en in die les rijd ik wel met iets meer druk maar voor de afwisseling is dat wel goed voor mijn pony en als ik de dag erna weer voor mezelf rijdt loopt hij vaak super fijn.In mijn andere dressuurles om de week rijd ik wel met weinig druk.

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 21:20

ik hou zelf ook niet van paarden die veel druk nodig hebben,ik wil gewoon de mond*voelen* en liever niet meer

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 21:33

die van mij loopt ook heel wenig druk,
ze zoekt net het punten van mn hand en daar blifjt ze, zonder teveel druk, ik voel nog net dat het teugel aan en bi vast zit en waar ze heen gaat.

iedreen probeerde mij altidj uit te leggen dat dit het moest zijn, maar pas snappen doe je het als je echt geveolt hebt.

eesrt was ik neit van lciht rijden, reed met meer druk en dacht dat iedreen bij hoorde.
maar dit werkt veel beter en kan het nu ook toepassne op andere paarden.

alette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 21:43

@ Hermesdeux : je zegt dat het per paard verschild,
Hermesdeux schreef:
Een zachte mond vereist een zachte hand, en een paard wat wat stug is, zal vaak met wat meer druk gereden worden om het vereiste te kunnen behalen

hier ben ik het niet helemaal mee eens. in zeker mate is dit natuurlijk wel waar. maar als je een paard rijd dat altijd met veel druk is gereden en daardoor stug is, kan je dit er ook weer uitrijden en kun je ook dit paard weer met weinig druk rijden in de loop van de tijd. gewoon door zoveel druk in je handen te nemen als je wilt hebben en daar achteraan drijven. in het begin zal hij dan niet nageven, en zijn een paar ophoudingen dan ook op zn plaats. maar op een gegeven moment zal hij ook nageven op weinig druk. Is het paard erg stug dan kan je ook beginnen met aardig wat druk en dat steeds een beetje afbouwen.

@woodstock : zolang je paarden niet achter de teugel kruipen en je ze kunt instellen op iedere hoogte lijkt mij dit juist een luxe voor jou!

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 12:24

Owkee gelukkig K vind t zelf ook wel prettig om weinig in de hand te hebben (zolang er maar goede reactie is), maar als er dan mensen komen die er ook verstand van hebben en zeggen dat je meer druk moet hebben, dan ga je toch nadenken iig dankjulliewel voor de reacties

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 10:20

alette schreef:
@ Hermesdeux : je zegt dat het per paard verschild,
Hermesdeux schreef:
Een zachte mond vereist een zachte hand, en een paard wat wat stug is, zal vaak met wat meer druk gereden worden om het vereiste te kunnen behalen

hier ben ik het niet helemaal mee eens. in zeker mate is dit natuurlijk wel waar. maar als je een paard rijd dat altijd met veel druk is gereden en daardoor stug is, kan je dit er ook weer uitrijden en kun je ook dit paard weer met weinig druk rijden in de loop van de tijd. gewoon door zoveel druk in je handen te nemen als je wilt hebben en daar achteraan drijven. in het begin zal hij dan niet nageven, en zijn een paar ophoudingen dan ook op zn plaats. maar op een gegeven moment zal hij ook nageven op weinig druk. Is het paard erg stug dan kan je ook beginnen met aardig wat druk en dat steeds een beetje afbouwen.

Ben ik ook met je eens hoor Alette, jij schrijft het wat meer uit. Maar er zijn paarden die wat meer druk nodig hebben, omdat ze dat altijd gewend zijn aan teugelsteun en echt met voldoende training en oefeningen los moeten kunnen laten. Dan zeg ik niet dat de hand vast wordt gezet hoor, maar sommige paarden lopen op een spons-knijpje al rond, terwijl een ander toch wat been en ophouding nodig zal hebben om er even door te komen...

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 18:19

Ik had altijd te weinig contact volgens de mensen om me heen. En m'n nieuwe instructeur zet me nu ook echt aan t werk om dat te veranderen. Ik moet juist meer druk opbouwen, en daar moet hij op gaan nageven. (ik gaf altijd eerst na, daarna m'n paard... jaja) Is heel erg wennen, maar vandaag in de les ging t toch al aardig goed. En dan gaat ie zo lekker lopen! Moet er erg opletten dat ie op twee teugels loopt, en omdat ie rechts niet echt aannam heb ik linksom gereden, maar met een rechtgesteld paard. Heel apart, maar het werkte wel. Af en toe in de spons knijpen met rechts om m er nog meer doorheen te krijgen. Mij is gezegd dat t er allemaal leuk uit zag bij mij eerst, maar dat ik op die manier nooit in t Z kwam, omdat ik dan de druk miste.

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 20:43

monsera schreef:
Alline schreef:
ik heb liever een doorhangende teugel

Citaat:
Ik hoop dat dit een grapje is want zo heb je dus helemaal geen contact met de mond.

Ja, ik meen het wel Ik heb alleen licht contact met de neus (bitloos) als ik wat aan hem vraag, bijvoorbeeld als ik wil dat hij zn hoofd wat lager houdt. Verder heb ik geen contact. Ik stuur hem met neckreining en stoppen gaat grotendeels op mn zit.

Wat is hier mis mee? Waarom moet ik beslist contact met de mond/neus hebben? Dit lijkt me alleen maar nadelig voor het paard. Me een beetje inlevend in een paard lijkt het me helemaal niet fijn dat je steeds druk hebt op de mond/neus. Het lijkt mij dat het paard daar juist harder in de mond van wordt. En dat wil ik niet want ik wil met zo weinig mogelijk druk rijden.

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 22:56

Als het kan met weinig contact, waarom dan niet? Als je paard alles evengoed doet vind ik echt dat het kan. Mijn paard heeft soms wat meer contact nodig dan anders... Maar dan pas ik mij gewoon aan aan haar, als ik te hard word in mn hand kan ik na 10 minuten niks meer met haar doen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 19:15

Ik zelf vind rijden met zo min mogelijke druk ook het fijnste, ook omdat als het wat zwaarder wordt, ik snel rugpijn krijg.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 07:58

Alline schreef:
Het lijkt mij dat het paard daar juist harder in de mond van wordt. En dat wil ik niet want ik wil met zo weinig mogelijk druk rijden.

Jij rijdt western dat is toch anders dan het engels rijden en je hebt hier al een vooroordeel door te zeggen dat onze paarden hard in de mond worden dat is natuurlijk niet zo.Je krijgt een harde mond door er in te gaan trekken maar dat doet maar een klein percentage van alle mensen die paardrijden als je meer druk hebt worden ze niet gelijk hard in de mond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 08:04

Heerlijk als hij lekker licht is
Zoals je zegt, hij volgt de hand en is in elke hoogte te rijden.
Dan is hij dus ook niet achter de teugel, maar heerlijk licht.
Dus ook goed van achter naar voor te rijden, waar je met een beetje je paard al heerlijk kunt laten sluiten.

Zo heb ik de paarden die ik rij ook het liefste
De paarden die je zogenaamd met veel druk moet rijden, heb ik een schurft hekel aan.

Die zijn simpelweg verkeerd gereden.
Want elk paard kan op een licht teugel contact lopen.
Maar dan moet je hem dat wel zelf aanleren.

Het is echter wel moeilijk af te leren als ze het anders gewend zijn.
Het echte stugge, is redelijk snel af te leren, maar dat laatste beetje, dat duurt erg lang, als het al lukt.

joepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 11:53

Ikzelf rij ook western, dus ik kan me goed plaatsen in Alline.
Wat ik hier in dit topic ook las, is dat sommige paarden dus steun zoeken aan de ruiterhand,
Ik vind het fijner dat mijn paard op z'n eigen benen kan lopen, aan een lange teugel, zonder druk op de teugels.
Dat heeft Joep zo geleerd, met als resultaat dat als ik maar iets druk op de teugels geef, (en daarna weer los laat) hij meteen goed onder me komt en verzameld.
Het is wel veel moeilijker, maar hij heeft zo ook een heel goede zelfhouding gekregen, en kan zo zonder op de voorhand te vallen aan een losse teugel lopen.

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 12:13

joepje schreef:
Ikzelf rij ook western, dus ik kan me goed plaatsen in Alline.
Wat ik hier in dit topic ook las, is dat sommige paarden dus steun zoeken aan de ruiterhand,
Ik vind het fijner dat mijn paard op z'n eigen benen kan lopen, aan een lange teugel, zonder druk op de teugels.
Dat heeft Joep zo geleerd, met als resultaat dat als ik maar iets druk op de teugels geef, (en daarna weer los laat) hij meteen goed onder me komt en verzameld.
Het is wel veel moeilijker, maar hij heeft zo ook een heel goede zelfhouding gekregen, en kan zo zonder op de voorhand te vallen aan een losse teugel lopen.

Ik ben het helemaal met Alline en Joepje eens.
Ook ik rijd Western en met een losse teugel rijden betekend niet dat je geen contact met de paarden mond hebt, de teugels worden niet zo lang gehouden dat je paard er in struikeld
Je hebt wel verbinding met de paardenmond zonder druk en alleen als je iets wil corrigeren neem je licht contact op.
Spetter geeft altijd na zonder dat ik druk hoef te geven en ze loopt nog verzameld en over de rug ook .
Het is inderdaad veel moeilijker om je paard zo te leren rijden maar wel zo ontspannen voor ruiter enpaard.
Wees er maar blij om dat je paard zo lekker loopt.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 09:15

Ik heb dus ook lang met licht contact gereden, maar mijn paard is er behoorlijk verwend door geworden. Zodra ik wat meer druk neem van voor, gaat hij zich spannen. Hij is het niet gewend, en hij wil het dus ook niet. Maar in mijn ogen moet je wel meer contact nemen voor de dressuuroefeningen, schouderbinnenwaarts etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 09:53

Waarom moet je daar meer druk voor hebben?

Als je van voor naar achter kunt rijden en hij voor op te vangen is met heel weinig, kun je van daar uit elke oefening rijden.
Juist nog veel simpeler dan met meer druk. (verwar lichte druk uiteraard niet met achter de teugel)

Vergeet verder niet dat veel hulp vanuit je zit komt, ook in travers enz.

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 06:35

runningkawa schreef:
Waarom moet je daar meer druk voor hebben?

Als je van voor naar achter kunt rijden en hij voor op te vangen is met heel weinig, kun je van daar uit elke oefening rijden.
Juist nog veel simpeler dan met meer druk. (verwar lichte druk uiteraard niet met achter de teugel)

Vergeet verder niet dat veel hulp vanuit je zit komt, ook in travers enz.

Helemaal mee eens, want hoe denk je dat een westernruiter schouderbinnenwaarts rijd? Echt niet meer "druk" .... Je vraagt stelling en ontspant je hand, je paard blijft in die stelling en de rest gaat met zit en benen en niet door aan je binnenteugel te gaan hangen en je paard flink te porren