pony gaat liggen tijdens rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xDon

pony gaat liggen tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 12:20

Ik heb sinds ongeveer een jaar een verzorpony.
het is een haflinger van 6 jaar en een enorme knuffel.
Alleen er is 1 probleem
ALs ik s'winters aan het rijden ben dan kan ze elk moment gaan liggen ik rij hierom ook met sporen want naar zweep luisterd ze niet.
Ik heb er al een paar keer met mijn been onder gelegen (gelukkig had ik niks )
En als ik in de zomer ga rijden dan doet ze het niet meer.
ik heb nu al 4 weken gewoon gereden zonder dat ze iets heeft geprobeerd.
ze staat nu ook op het land.
we hebben al van allerlij dingen gedacht misch dat ze eerst de benen moet strekken heb haar losgegooid in de bak en opgejaagd maar nee hoor met rijden lag ze weer.
heb gedacht dat het mischien eraan lag omdat ze geen aandacht kreeg heb tegen haar gepraat en ging goed.
Ging ik stopppen met praten dan lag ze weer dus misch lag het daaraan(bij kleine kinderen is het zo krijgen ze geen aandacht dan maar aandacht op een negatiefe manier vragen )
maar na een tijdje praten had ze weer zo iets van ik ga liggen.
Vroeger mocht ze ook bij haar eigenaren gaan liggen die trokken zich er niks van aan :S dan was het na 5 stappen al liggen staan en lopen en ga zo maar door nu gaat het al een stuk beter maar wil er toch wel vanaf.
Kunnen jullie mij helpen ?¿?¿
Laatst bijgewerkt door Kwanyin op 05-07-05 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

Rosa_

Re: Wat kan ik eraan doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 12:39

Hmmmz... Vind dit wel een heel vaag verhaal.... Ik vind ook niet dat dit kan, een pony hoort niet te gaan liggen onder het rijden. Klinkt misschien heel hard, maar anders moet je misschien aan wat hardere manieren denken?

xDon

Re: Wat kan ik eraan doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 12:48

rosaenbeer: ja dat weet ik maar ik rij al met stafen (sporen) en ze reageerd niet op mijn zweep kan zo hard slaan als ik wil maar er gebeurt niks.
ik gebruik me sporen alleen als ze gaan liggen dan draai ik me voeten naar haar buik en dan krijgt ze toch een schop dan reagert ze wel.
maar als ze weet dat ik te laat reageer wat dus best vaak gebeurt omdat ik het te laat door heb omdat ze het zo stiekem doet dan denkt ze bekijk het maar lekker.

Kwanyin

Re: pony gaat liggen tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 13:47

van vvdd=>rt en de titel duidelijker gemaakt

MiaMora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 13:53

Ik ken ook een 8 jarige haflingermerrie die hetzelfde doet (vader agent).
Deze merrie is een paar weken in de heropvoeding geweest op een scholingsstal, ze had gewoon geen zin in het werk en ontdekt dat dit een ideale manier is om eronder uit te komen.

Alles gaat nu weer prima, de merrie moet gewoon heel consequent aangepakt worden.

Ik raad je aan eerst even na te gaan of het geen medische oorzaak kan hebben, zoniet, dan superconsequent zijn, en anders ook heropvoeding, want dit is best gevaarlijk !

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 13:53

wanneer doet ze dit...zijn er herkenbare punten wanneer ze dit doet op een bepaalde plek? weet je zeker dat ze medisch in orde is??

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 13:58

Mijn pony doet dat, als we in het water geweest zijn op bosrit, daarna komen we altijd op een open (wit) zandvlakte.. Dan gaat ze ook liggen .. Ik sla best hard met mijn zweep dan..
Maar als ze het zo vaak doen?
Ik blijf dit topic nog wel even volgen

xDon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 14:53

miamora: cheyenne doet het ook omdat ze denkt dat ze dan weer naar stal mag.
Alleen ik snap niet waarom ze ermee door gaat want naar stal gaat ze dan toch niet.

klomp: ja er zijn herkenbare punten waarop ze gaat liggen ze valt altijd naar rechts dus als ik op de rechterhand rij doet ze het.
ook toen we een keer in het bos reden en moesten stil staan dan doet ze heel langzaam 1 pasje naar achteren en dan ligt ze maar het is zo verschillend .
of ze medisch in orde is weet ik niet ik denk het wel (zal ik is vragen )

missevel: daar heb ik wel is meer van gehoord dat pony's gaan liggen als ze net het water uit komen.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 19:07

De paarden laten zich door de voorbenen zakken en gaan liggen, en daar zit je dan als ruiter of amazone. Het wordt vaak als grote vernedering ervaren. De reactie is over het algemeen dat het paard verkeerd is afgericht en beleerd. Verkeerde scholing en verkeerd bereden. Dus staken. In de meeste gevallen is dat ook zo. Er kunnen situaties zijn dat het paard pijn of ergens last van heeft. Dan kan het ook gebeuren, daarna is deze optie door het paard ontdekt. Of er iets medisch aan de hand is, kun je laten bepalen. Als het paard dit als manier van staken heeft ontdekt en toepast, is er werk aan de winkel. Je moet dan echt geholpen worden, om dit te doorbreken en wat belangrijker is, de ruiter moet geleerd kunnen worden om dit te voorkomen. Als de ruiter hier niet aan toe is en het paard blijft dit doen, dan heb je een echte staker. Ga hier dus niet te lang, zonder er iets aan te doen, mee door. Het wordt elke keer een stapje erger. Het wordt steeds moeilijker om het af te leren. (als het staken is).

MiaMora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 10:41

Inderdaad Goofy, de merrie die ik ken begon in de stal al tijdens het opzadelen met liggen, dat had toen al gelijk goed aangepakt moeten worden, maar haar eigenaresse is te lief en te zacht daarvoor, dus werd het van kwaad tot erger.

In de bijscholing is ook de eigenaresse geleerd hoe ze consequent met haar paard om moet gaan, en zowel paard als eigenaresse zijn nu erg gelukkig met elkaar !

MiaMora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 10:45

[quote="xx_Chey"]miamora: cheyenne doet het ook omdat ze denkt dat ze dan weer naar stal mag.
Alleen ik snap niet waarom ze ermee door gaat want naar stal gaat ze dan toch niet.

Ik snap dat wel.....waar zou jij voor kiezen ?
lekker gaan liggen, waardoor ook nog eens de ruiter van je rug afgaat......... of hard werken met een ruiter op je rug ?

MiaMora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 10:52

Wat je als allereerste zeker moet doen is uitvinden of ze jeuk heeft of andere klachten, waardoor ze wil liggen en rollen.
En past je zadel wel goed ?

Als je dat allemaal uit kunt sluiten, dan kun je haar pas echt aan gaan pakken, en ik adviseer je dat met hulp van iemand anders te laten doen.

xDon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 11:41

de eigenares die zegt dat er niks aan de hand is, zadel zit ook goed enz maar ik denk echter zelf dat ze het doet omdat ze vroeger bij haar andere eigenaren gewoon mocht liggen (toch beetje verkeerde opvoeding) en misch klink het hard wat ik ga zeggen maar als zij gaat liggen ben ik echt niet lief tegen haar.
bij het meisje dat hiervoor op haar reed kreeg ze het wel voor elkaar als ze ging liggen dan ging ze al naar stal en toen werd het erger kwam ze de bak in dan begon ze te stijgeren en ging ze liggen en werd ze weer naar stal gebracht.
ze weet echter dat ze dit bij mij niet voor elkaar krijgt maar het is heel verschillend de ene dag ligt ze wel de andere dag niet.
met longeren dan heb je toch juist de kans om te liggen ?? en nee hoor dan doet ze het niet (niet dat ik dat wil)
maar ik zal is goed opletten heo het nu gaat ga vandaag weer rijden.
denk wel goed want zomer's doet ze het niej
dit is ook zo raar.
Maar voordat ik g arijden poets ik hel goed onder haar buik enz en jeuk heeft ze volgens mij geen last van.
nu iki zit te denken is het misch toch gedult tekort.
met de wedstrijden tijdje terug stonden we in de bak te wachten met prijs uitrijking en daar lag ze weer.
in het bos moesten we even stil staan en daar lag ze weer.
en misch omdat ze toch geen zin heb om te rijden.
Ik vind in elk geval 1 ding erg fout dat mensen haar zo hebben opgevoed dat ze mag doen wat ze zelf wil.

in elk geval bedank voor de berichtjes zal is goed opletten.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 12:28

Als je naast het paard staat en je zadelt het paard op, is er dan al sprake van zadelnijd ? Als je aansingelt, hoe reageert het paard dan ?

=-=

Kijk eens terhoogte vlak achter de ellebogen aan beide kanten van het borstbeen naar de borstspieren. Zie je dan een plooi aan de onderkant van de borst ? Als daar een plooi ontstaat of aanwezig is, dan is de kans groot dat het paard erge pijn heeft of krijgt. Het kan een reden zijn om te gaan liggen.

=-=

Als een paard gaat liggen en het wordt aangepakt, dan moet het paard wel begrijpen waarom het wordt aangepakt. Als je dit gedrag wilt oplossen moet degenen die dit gaat oplossen weten hoe dat moet gebeuren en het paard de link laten leggen om het niet meer te doen, of de omstandigheden aanpassen die de aanleiding tot dit gedrag zijn.

Ik zou het paard 1. vrij longeren (zonder longeerlijn), 2. longeren (met longeerlijn) en 3. berijden. Je kan dan goed naar de bewegingen en de reacties van het paard kijken. Je ziet dan ook de verschillen zonder en met ruiter. Je kan er ook een video van maken, dan zie je achteraf vaak meer. Je kan het paard ook controleren op ongemak en pijn.
Als je dat zelf niet kan, is dat niet erg. Het is dan verstandig om er een ervaren ruiter bij te halen, die weet waarop gelet moet worden.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 19:33

Ik heb het tijdens het buitenrijden 2 keer meegemaakt, ik zat vrolijk te kletsen en amigo liep met z´n neus door het zand en zonder stil te gaan staan zakte meneer door z´n benen en wilde gaan rollen!
Ik heb hem heel hard geslagen met de zweep en moest wel afstappen. de 2e keer deed ik dit weer, ik kon daarna alleen niet meer opstappen door een gigantische lachstuip :S
ik weet wanneer hij het doet, dus het is gewoon ff opletten, amigo heeft altijd rare acties.
Als ik jou was zou ik even kijken of het paardje geen pijn heeft o.i.d

xDon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-05 13:25

goofy : als ik aansingel staat ze dood leuk naar voren te kijken met haar oren naar voren en met opzadelen reageert ze ook zo dus met het zadel en aansingelen heeft ze geen moeite.
en als die plooi er zit dan zou ze ook in de zomer moeten lliggen maar dat doet ze niet (plooi zit er ook niet)
en met het straffen als ze gaat liggen dan snap ze waarvoor ze word gestraft want als ik het voel en ze gaat dan geef ik een mep en een schop en dan staat ze weer op dus dat heeft ze wel in de gaten behalve als ik het te laat merk dan gaat ze gewoon.

kitjuh : ik kan wel goed gaan opletten maar dan doet ze het toch wel als ik niet oplet.
het is meestal als ik de hele tijd zit op te letten heeft ze het door dat ik ergens anders mee bezig ben b.v me teugels aan het oppakken weet ze dat ik daarmee bezig ben en dan gaat ze.
maar het is heel moeilijk bij haar want ze doet het zo snel en ik let echt heel goed op want ik wil zelf ook niet dat ze het doet.
ze is er trouwens van de winter een maandje mee gestopt en toen was ze weer begonnen.
ze ligt echt heel snel soms kan je het niet eens meer tegen houden.

xDon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-05 10:19

jah hoor gisteren was het weer zover.
mijn lerares zij dat het kwam omdat ik haar te veel ruimte gaf.
dat klopte ook wel.
gelukkig ging ze ook allen op haar voorbenen en heb ik haar omhoog gekregen. *opluchting*
ik ga vandaag weer rijden en goed opletten dat ik haar niet te veel ruimte geef want anders gaat ze weer.

XxJodyxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 11:26

Ik weet ook hoe moeilijk zij soms kan zijn
het lukt der percies in die kleine sec. dat je niet oplet.
ze gaat zelfs naar de grond als je midden in galop zit
ze staat stil en hoppla naar de grond.

ik probeer het optelossen om der bezig te houden.
zoals moeilijkere dingen van der vragen.
veder denk ik dat ze niet rolt in de zomer.
omdat ze dan heerlijk in de wei staat ze kan dan de meeste tijd doen en laten wat ze wilt liggen wat ze wilt en rollen.

in de winter staat ze dus op stal en daar is ze dus minder vrij.

maaarja nu gaat het goed
je wedstrijd is super gegaan !!

groetjes Jody

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 16:51

En.. Geef eens een update.. Ligt het aan pijn, of is het gewoon 'lamheid' ofzo?
Hoe gaat het nu met rijden?
Misschien is het een idee, om er met je instructrice hard aan te gaan werken?
Maar hoe was je wedstrijd dan gegaan? * zie post XxJodyxX *
-xXx- Lissy

heleen80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 17:13

misschien kan het helpen als je haar tijdens het rijde bezig houdt zodat ze geen kans krijgt om te gaan liggen. je kan haar proberen goed voorwaarts te houden, veel figuren rijden en veel overgangen maken. helpt bij mij meestal wel bij andere irritante gewoontes

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 18:25

wij handen ook zo'n paardje voor de handel . de vorige eigenaar had wel gezegt dat ie dat deed.
het was egt staken de eerste keer viel ik er ook af omdat ik hem zo'n lel hadgegeven dat hij weg stoof waardoor ik me eenwicht verloor maar naa een paar lellen (toen ik er eindelijk op kom blijven zitten) heeeft ie het nooit meer gedaan je moet gewooon heel streng zijn meteen zweep erover +sporen.

xDon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-05 10:19

gwen1222: jah ik schop ook best hard mischien klinkt het zielig maar dan gaat ze wel weer omhoog en is het haar niet gelukt.
maar als het te laat is en je slaat en schopt dan gaat ze gewoon toch.

heleen80 : ik rij haar goed voorwaarts en veel figuuren maar dan doet ze het nog wel is hoor.
ik heb nu wel beetje in de gaten hoe ik haar rijden moet zonder dat ze gaat liggen.
heb gister zonder zadel gereden normaal mog ze bij haar vorige eigenaren al gaan liggen als ze de beugels uit deden maar ze heeft geen 1 keer gelegen *opluchting*

MissEvil : neej het licht niet aan pijn ik denk dat het meer lamheid is of gewoon niet willen rijden maar daar komen we nooit achter het is zo jammer dat we niet met paarden kunnen praten (op sommigemomenten dan)
maare ik was met oficieele wedstrijden van onse eigen sportvereniging www.paardensportverenigingtroje.nl
was ik 3e geworden met 1 winstpunt
ik was zo blij die vrouw had gezegt dat ze op wedstrijdniveau had gejureerd en al had je een winstpunt had je heel goed gereden ik dus blij en dat met me liglinger

XxJodyxX : tanx gelukkig rij jij ok wel is op chey en weet je hoe ze is en wat voor kleuter gedrag ze kan vertonen

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 12:26

Haha, een liglinger
Ik heb weleens een op een Maflinger gereden
Maar dat is echt supernetjes, dat je derde was + winstpunt!!!
Echt heel goed hoor, vooral als je nagaat, dat het soms zo moeilijk is, om haar te rijden..
Nog heel veel succes!
-xXx- Lissy

vesratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 17:26

hallo nou ik heb het zelfde probleem gehad
was een darver ging lezen voor het eerst want verzorde het paard net en wilde m beter leren kenne dus ging bij een manege in de beurt rijden en toen kwam ik daar en toen was ze echt druk en toen ging ze ook opeens ligge in de bak en de lesse daarna 3 ging ze ook ligge dus kon je alleen maar draven was echt een drama

Arjen2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 14:15

Wellicht is dit een goede tip:

Ik ga ervanuit dat ze niets mankeert............

Jij gaat op je pony rijden terwijl ze aan een longelijn zit, zolang het goed gaat doe je niets gewoon lekker rijden ( ook al is het in cirkeltjes ) Degene die de longelijn vast heeft moet uiteraard ook een longezweep hebben, mocht ze ook maar dreigen te gaan liggen dan geef jij been en degene die de zweep vast heeft een flinke zwieper.

Nu zullen er mensen zijn die dit zielig zullen vinden maar als je pony niets mankeert dan is het gewoon op een heel vervelende en zelfs gevaarlijke manier van staken en dat moet je indien nodig hard aanpakken.

Wat denk je dat er tijdens heropvoeding gebeurd ?