Amo is te sterk...en springt ook nog verkeerd aan, tips?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mocca

Amo is te sterk...en springt ook nog verkeerd aan, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 22:17

Oke, daar gaan we

Het eerste probleem:
Amo maakt zich tijdens het rijden erg sterk. Zal wel het fjordige deel in hem zijn, maar ik zit ermee Zelf ben ik er al aan gewend en merk het niet zo erg op, maar als er iemand anders opgaat is het eerste wat ik hoor: "Wow! Wat maakt dit beest zich sterk " Nu klopt dit ook wel, hij is erg sterk en steekt zijn kop in de lucht. Nu ben ik al met hem bezig met veel stelling te rijden, flink voorwaarts houden, en continu zachtjes spelen met de teugels en aanleuning houden. Als ik me dan meer dan een half uur flink in het zweet werk, komt hij na een tijd eindelijk een beetje naar beneden, maar met moeite, en het kost zo mogelijk nog meer moeite hem daar te houden.

Dan het tweede probleem:
Amo heeft sinds enkele weken uitgevonden dat galopperen op de rechterhand in de verkeerde galop best leuk is. Dit geintje had hij op de manege al hoorde ik [hij heeft in een ver verleden op een manege gestaan], maar heb ik nog nooit gehad. Nu sinds twee weken flikt hij dit elke keer. En alleen op de rechterhand, en dan gaat hij in de linkergalop.
Ik rijd hem nu met zeer veel stelling naar binnen, op een zeer kleine volte en met overdreven beenhulpen, en nóg springt hij verkeerd aan Ik weet niet meer wat ik met hem moet beginnen, op een normale manier doet hij het niet, maar op een manier waarop elk normaal paard in de goede galop zou springen vertikt híj het...

Kom maar op met die tips
We hebben les, en werken er hard aan, maar vooral de galop is erg hardnekkig

Sily

Re: Amo is te sterk...en springt ook nog verkeerd aan, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 22:30

Aanspringen op een hele kleine volte, met overdreven stelling werkt bij mijn haf ook niet.
Volgens mijn instructrice omdat ze dan haar binnenbeen niet als eerste naar voren kan gooien omdat de ruimte daar onbreekt, en moet eerlijk zeggen, dat leek me ook wel logisch.

Die van mij springt rechtsom verkeerd aan, maarrrr alleen als ik mijn galop niet goed genoeg voor bereid, als ik denk en hup galop zit ze gegarandeerd verkeerd op die kant.
Ik zit namelijk zelf schreef, niet overdreven maar wel genoeg om haar verkeerd te laten aanspringen.
Let ik hierop, doorzitten, adem halen, hoofd iets naar achteren en overdreven recht zitten, binnenhand naar voren en hulp geven springt ze wel goed aan.
Ik heb dit nooit geweten, op wedstrijden etc. sprong ze wel altijd goed aan, achteraf gezien misschien wel omdat ik door het rijjasje wat je toch netter laat zitten, rechter iig dus niet mijn ene schouder naar achteren trok en zij dus gewoon zonder dat ik in de weg zat aan kon springen.
Misschien iets om uit te proberen?
Ik weet niet hoe lang je hem al hebt, maar het kan zijn dat hij omdat jij schreef zit, of ook een schouder wegdrukt hem beinvloedt.

Het eerste probleem is denk iets waar gewoon meer tijd in gaat zitten, als je zo doorgaat zoals nu *veel overgangen, schijnovergangen, figuren, stelling en losmaken* zal het met de tijd steeds makkelijker gaan.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 22:34

Waar je als eerste aan moet werken is je zit! Je paardje moet leren dat als jij e lang maakt, met je knieen knijpt, zwaarder gaat zitten en iets terug gaat zitten dat die terug moet komen in tempo. Als dit goed gaat kan je je teugels erbij houden als een stok achter de deur en hoef je niet meer deel te nemen aan die touwtrekwedstrijd waar je nu heel fannatiek mee bezig bent.

Rij heel veel tempowisselingen. Geen hele zijdes meer in 1 tempo maar constand schakelen en overgagnen rijden. Op die manier komt je paardje goed aan je been en zit hulpen en zal die los laten in zn rug. Als die los laat in zn rug zal die nagevelijk worden en krijg je een goede aanleuning.

Verder moet je werken aan het rechtrichten. Je paardje moet goed in balans komen om meer kracht te krijgen van achter die hij nodig heeft voor een goede galop. Rij veel binnehoefslag, A-C lijn en diagonalen. Denk hierbij er aan dat je gelijke druk/contact heb op bijde teugels. Ookal is die dan misschien iets wat gesteld.

Pas als je paardje:

1. recht is gesteld
2. goed aan je hulpen; dus zithulpen als beenhulpen
3. nagevelijk en dus over zn rug

Dan kan je pas gaan werken aan de galop. Door vaak aan te springen vanuit draf en stap zal die sterker worden en zal het uiteindelijk makkelijker gaan. Dat die nu verkeerd aanspringt heeft te maken met niet voldoende recht gerciht, balans te kort en kracht te kort vanuit de achterhand.

Succes

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 08:33

hij druk zijn rug weg en loopt daarbij van het achtebeen af.
theorie: als jij zelf je ruig hol maakt, dan gaat je hoofd naar achteren, dit is wat je pony doet. alles wat jij er van chteren bij drijft, voel jij in je hand

dmv tempo wisselingen en overgangen maak je je pony sterker en sneller op het achterbeen. rijd veel voltes, maar niet te klein. laat hem op zijn eigen benen lopen, dus hand voor been aan. laat het hem maar uitzoeken, dus niet gaan sturen met je hand, maar alles vanuit je been. je hand is er alleen licht aan en meeverend meer niet. door deze oefeningen krijgt hij ook meer balans. je pony moet je ook eerst goed rechtrichten voordat je stelling gaat vragen/rijden, pas als je paard goed los laat in zijn rug, goed op het achterbeen loopt en naar je hand toe, dan kan je pas voor de stelling gaan rijden.

wat betreft de galop: let er op met aanspringen, dat je niet te veel aan de binnenkant zit, want hoe meer jij doet met je binnenhand des de moeilijker je pony aan kan springen in de goede galop. hij moet de ruimte krijgen om zijn binnenachterbeen naar voren te plaatsen. als jij je hand naar je toe haald, dan belemmer jij hem in dat achterbeen, dus je rijd als het waren met de handrem erop.

succes

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 08:35

Sily schreef:
Ik weet niet hoe lang je hem al hebt, maar het kan zijn dat hij omdat jij schreef zit, of ook een schouder wegdrukt hem beinvloedt.

Ongeveer anderhalf jaar, en dit probleem speelt sinds de laatste twee weken

Bedankt voor de tips, ik zal er zeker meer aan gaan werken

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 23:53

Ja mensen, ik moet zeggen dat dit een apart beessie is. Met mijn rijtechniek kan ik de meeste uiteenlopende paarden rijden, maar Amo? daar kan ik niks mee beginnen. Ik snap niet zoveel van dat paard.. t is een schat van een beest, maar ineens, deedtie de galop niet meer

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 12:30

Misschien dat die zelf een beetje vast zit oid aan die kant en daarom moeite heeft met aanspringen?

Als hij het zolang al goed gedaan heeft.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-05 16:25

RoWyGo schreef:
Ja mensen, ik moet zeggen dat dit een apart beessie is. Met mijn rijtechniek kan ik de meeste uiteenlopende paarden rijden, maar Amo? daar kan ik niks mee beginnen. Ik snap niet zoveel van dat paard.. t is een schat van een beest, maar ineens, deedtie de galop niet meer

Hahaha en die reactie laatst van jou
Ik had hem na 20 minuten eindelijk een beetje naar beneden, maarja, voor RoWyGo met dr paard stelt dat niets voor, dus zij gaat erop: "goh, toch wel knap dat je dat net voor elkaar kreeg ". Haha.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-05 16:28

Sily schreef:
Misschien dat die zelf een beetje vast zit oid aan die kant en daarom moeite heeft met aanspringen?

Als hij het zolang al goed gedaan heeft.

Ik heb hem gisteren gelongeerd en meneer springt keurig aan Keer op keer netjes in de goede galop. Raar beest.

Vandaag weer flink geoefend, veel op mijn zit rijden, en niet te veel op het galopperen gefocust. Paar keer verkeerd, een keer goed boos geworden, weer aanlaten springen. Eerst zat hij verkeerd, ik weer terug naar draf. Gaat hij uit zichzelf aangalopperen. Ik wil al boos worden, mag natuurlijk alleen als ik het zeg, tot ik zag dat hij nu wel goed zat Toch maar door laten galopperen en goed beloont.

Raar beest

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 22:30

Tamaraatje dat heeft mijn haf dus ook, wel tijdens het longeren en losrennen, maar als ik erop zit gaat het toch nog vaak fout.

Misschien dat jij dan ook onbewust anders bent gaan zitten?
*gokt vrolijk mee hoor *

Mijn instructrice en ik hadden dat verledne keer ook, ik vind Par heel makkelijk naar beneden gaan, dus ik een keer op die van Ineke2 hier op Bokt, Levi, en mijn instructrice *dezelfde als die van haar* zegt probeer het maar hij is echt heel makkelijk nageefelijk te rijden.
En ik net zo makkelijk als Par?
Eh....die is niet makkelijk
En ik....EG WEL

En ik vond dus juist die van Ineke moeilijker, al lukte het wel toen ik even probeerde, maar ja....

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 08:50

tamaraatjuh schreef:
Ik heb hem gisteren gelongeerd en meneer springt keurig aan Keer op keer netjes in de goede galop. Raar beest.

Vandaag weer flink geoefend, veel op mijn zit rijden, en niet te veel op het galopperen gefocust.
Paar keer verkeerd, een keer goed boos geworden, weer aanlaten springen. Eerst zat hij verkeerd, ik weer terug naar draf. Gaat hij uit zichzelf aangalopperen. Ik wil al boos worden, mag natuurlijk alleen als ik het zeg, tot ik zag dat hij nu wel goed zat
:+ Toch maar door laten galopperen en goed beloont.

Raar beest

Ik las bovenin dat je paardje sterk word, dat kan zijn dus dat je paardje teveel gewicht naar links gooit, en dus in onbalans is. Verdeeld het gewicht niet over 4 benen maar over 2. Daarbij las ik dus ook dat je paard op rechterhand in linkergalop springt, als je nog meer stelling vraagt, zorg je ervoor dat je paardje nog maar gewicht naar buiten plaatst dus over de schouder wegloopt (terwijl ik al denk dat je paardje rechtsgebogen is, maar heb nog onvoldoende gegevens hiervoor)

Probeer eens op binnenhoefslag te rijden en op voltes en geen overtollig stelling nemen en ga eens voelen of je paardje meer naar links wegloopt of naar rechts, wat hij doet op voltes, verkleind hij de volte (op welke hand) en op welke volte verkleind hij de volte.

Ik denk namelijk dat je paardje op de linkervolte de volte verkleind en op rechtervolte vergroot en dus over schouder wegloopt en dat je paardje meer teugeldruk op je linkerteugel plaatst. Klopt dat?
Dan moet je je paard rechtrichten, dat wil zeggen dat elk paard kamt met een natuurlijke buiging/scheefheid, dwz elk paard heeft korte bespiering en een lange bespiering. Om je paard in balans te krijgen moet je de korte bespiering oprekken zodat het makkelijker word voor je paardje (rechtrichten), als je goed tempowisselingen rijdt, zul je merken dat de drang naar voren ervoor zorgt dat je gelijkmatige aanleuning krijgt en zal je paardje kunnen ontspannen.
Kijk anders voor meer informatie over natuurlijke buiging en rechtrichten op www.hoefkatrol.com en www.paardenbegrijpen.nl

Daarbij heb ik ook het gevoel dat jij je paardje niet helemaal begrijpt, omdat het niet lukt word je boos, maar dat moet je dus niet doen. Je moet eerst de oorzaak van het probleem zoeken en dan oplossen, maar de oplossing is niet boos te worden. Want dan vererger je het alleen maar en je paardje zal alleen maar spanning in de rug opslaan. Daar schiet je niets mee op. Succes verders

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 11:32

tamaraatjuh schreef:
Oke, daar gaan we

Het eerste probleem:
Amo maakt zich tijdens het rijden erg sterk. Zal wel het fjordige deel in hem zijn, maar ik zit ermee Zelf ben ik er al aan gewend en merk het niet zo erg op, maar als er iemand anders opgaat is het eerste wat ik hoor: "Wow! Wat maakt dit beest zich sterk " Nu klopt dit ook wel, hij is erg sterk en steekt zijn kop in de lucht. Nu ben ik al met hem bezig met veel stelling te rijden, flink voorwaarts houden, en continu zachtjes spelen met de teugels en aanleuning houden. Als ik me dan meer dan een half uur flink in het zweet werk, komt hij na een tijd eindelijk een beetje naar beneden, maar met moeite, en het kost zo mogelijk nog meer moeite hem daar te houden.

Dan het tweede probleem:
Amo heeft sinds enkele weken uitgevonden dat galopperen op de rechterhand in de verkeerde galop best leuk is. Dit geintje had hij op de manege al hoorde ik [hij heeft in een ver verleden op een manege gestaan], maar heb ik nog nooit gehad. Nu sinds twee weken flikt hij dit elke keer. En alleen op de rechterhand, en dan gaat hij in de linkergalop.
Ik rijd hem nu met zeer veel stelling naar binnen, op een zeer kleine volte en met overdreven beenhulpen, en nóg springt hij verkeerd aan Ik weet niet meer wat ik met hem moet beginnen, op een normale manier doet hij het niet, maar op een manier waarop elk normaal paard in de goede galop zou springen vertikt híj het...

Kom maar op met die tips

Ik herken hier heel veel in, vooral dat galop probleem. Ik heb zelf ook een fjordje, maar mijne is wel heel nageeflijk en natuurlijk wel een beetje sterk maar meestal valt het mee. Met het galop probleem heb ik ook te maken gehad. Ik kwam er later achter dat ik scheef zat en dat dit er ook voor zorgde dat het voor haar moeilijk was om goed aan te springen. Je moet proberen om echt recht op je paardje te gaan zitten. Vraag desnoods iemand of hij/zij kan kijken of je er recht boven zit. Dan rij je hem/haar diep de hoek in, *je zit dan al door* en je neemt je buitenteugel strakker, en legt er meer druk op. Je binnenteugel geef je juist iets meer vrij. Hierdoor kan je paardje niet naar buiten omdat de buitenteugel hem/haar daar tegen houd. Hij/zij kan wel naar binnen omdat de binnenteugel haar juist iets meer ruimte geeft. Duidelijke hulpen met je benen en dan springt mijn pony goed aan. Succes ermee!!!

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 11:39

ik ga helemaal mee met Bets & rosaenbeer.

Boos worden heeft inderdaad geen zin, want je pony denkt echt niet laat ik eens voor de lol verkeerd aanspringen ha ha.

ik denk dat het eerder aan de ruiter ligt, qua zit (misschien iets scheef), dan aan je pony. tuurlijk moet hij sterker worden, maar het komt echt wel goed.

zie de punten van Bets.

Succes

1manier2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 12:53

tamaraatjuh schreef:
Oke, daar gaan we

Het eerste probleem:

Dan het tweede probleem:

Kom maar op met die tips

haai tamaraatjuh,
Mijn paard sprong vroeger ook altijdbij 1 richting in de verkeerde galop aan, en ik wist niet wat ik eraan moest doen. Hoofd naar buiten zetten, erg veel naar binnen leunen, niets hielp. Toen later ben ik mijn paard gaan rechtrichten bij een nieuwe instructeur, en ja hoor: mijn paard heeft nooit meer verkeerd aangesprongen Het kwam gewoon doordat hij scheef was. In jouw verhaaltje vertelde je wel dat je bezig was met stelling rijden, en goed voorwaarts, maar ik weet niet of je daarmee bedoelde dat je hem ook aan het rechtrichten was. ik hoor het nog wel,

groetjes

1manier2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 12:55

1manier2 schreef:
tamaraatjuh schreef:
Oke, daar gaan we

Het eerste probleem:

Dan het tweede probleem:

Kom maar op met die tips

haai tamaraatjuh,
Mijn paard sprong vroeger ook altijdbij 1 richting in de verkeerde galop aan, en ik wist niet wat ik eraan moest doen. Hoofd naar buiten zetten, erg veel naar binnen leunen, niets hielp. Toen later ben ik mijn paard gaan rechtrichten bij een nieuwe instructeur, en ja hoor: mijn paard heeft nooit meer verkeerd aangesprongen Het kwam gewoon doordat hij scheef was. In jouw verhaaltje vertelde je wel dat je bezig was met stelling rijden, en goed voorwaarts, maar ik weet niet of je daarmee bedoelde dat je hem ook aan het rechtrichten was. ik hoor het nog wel,

groetjes

swwy, ik had niet gelezen dat Bets ook al rechtrichten had gegeven als tip

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 13:12

Manier1, maakt niet uit joh, het kan niet vaak genoeg omschreven/ beantwoord worden betreft rechtrichten .

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-05 16:35

Bedankt voor de tips allemaal!

Vandaag had ik weer les. Nu blijkt ook dat Amo op de volte op de linkerhand heel erg met zijn kont naar binnen loopt. Daar zijn we dus flink mee bezig geweest, hup, kont naar buiten.
En met de galop zijn we ook bezig geweest, en ik moet zeggen dat het wel beter gaat dan een week geleden Ik heb hem nu niet overdreven in stelling laten lopen, maar wel heel overdreven de hulpen, dus buitenbeen bijna op zijn kont En zelf voor mijn gevoel heel erg naar binnen geleund, en na twee keer sprong meneer keurig aan En bij een volgende poging weer

Verder ben ik zelf veel b ezig met rechtrichten, veel op beide handen rijden, en slangenvoltes e.d.