Conditie opbouwen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ier

Conditie opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 16:16

Heeft iemand enig idee hoe je de conditie van een paard kunt opbouwen? En heeft er iemand misschien een schema van hoe het bijv. zal kunnen?

Ik weet zelf dat je de conditie kunt opbouwen door veel overgangen te rijden..

Nja, alvast bedankt.

Greetz,
Iris.

moonshine88

Re: Conditie opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 16:44

Ja vind ik zelf ook wel goed vraagje. Ik dacht aan, eerst rustig beginnen met korte ritjes en dan elke dag of elke week een beetje langer. En eerst weinig doen en later wat meer intensieve dingen en dat ook weer van weinig naar meer opbouwen. Maar wel afwisseling houden en niet elke dag hetzelfde ook bosritjes ofzo en wat balkjes in het begin misschien. Uhhhh, zoiets misschien...
kus mij

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 23:13

Conditie van een paard wat een tijd heeft stil gestaan?
Of van een jong paard?

Toen mijn paard 2 en een half was ben ik begonnen met veel wandelen, half uur tot een uur per dag, zo'n 3 keer in de week.
De andere dagen met een paar anderen paarden in de bak, of alleen en dan lekker rond rennen, wat aan de stemhulpen laten wennen, en rustig bezig zijn, spelenderwijs wat conditie opbouwen.
Na een paar maanden longeren, een kwartiertje, stap en draf, 1 keer in de week, galop vond ik niets aan de longe *is een tic van me* en dat deed ze los wel.

Toen uiteindelijk het inrijden:
De eerste keer 10 minuten stappen, de tweede keer 10 minuten stappen en een beetje draven, de derde keer een kwartiertje stappen en draven.
Toen kwam mijn zadel binnen
En kreeg ik dus een half uur les, wat veel stappen betekende, de beenhulpen oefenen en dus een paar keer van stap naar draf en andersom, maar vooral weer veel stappen en uitproberen.
Les was 1 keer in de week, dit was een half uur, en verder reed ik haar dan zo'n 3 keer in de week zo'n 20 minuten, stappen en draven.

Dit wordt een heel lang verhaal op deze manier

Maar ok, gewoon rustig aan beginnen, neit overvragen, niet in 1 keer eisen dat ze nageefelijk is, verzameld etc. niet in 1 keer 2 uur gaan rijden, of constant galoperen.
Een schema vind ik altijd moeilijk, elk paard is anders, de 1 is sneller dan de ander, en de 1 heeft een betere conditie.

Kijk gewoon naar je paard en dan zie je al een heleboel, wissel lekker af, een uur wandelen of een staprit maken zorgt ook voor conditie.

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 08:46

Heel heel heel veel stappen. Naar buiten, kleine stukjes draven of galloperen en dan weer stappen, heel lang stappen. Weer klein stukje draf en weer stap, weer heel lang stap. Je moet er zin in hebben, maar het werkt wel. Succes!

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 08:59

Toen ik Amo ging rijden had hij een jaar lang niets gedaan. Ik ben begonnen met drie keer per week een half uurtje rijden of longeren, en dan nog niet galoperen en vooral stappen. Na een maand ben ik langer gaan rijden en meer gaan draven. Na twee maanden ben ik pas gaan galoperen, voor mijn gevoel was Amo er toen pas klaar voor [en ik ook].

Zo was Amo na enkele maanden weer op conditie