conditie opbouwen en grasbuik wegtrainen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

merel90

conditie opbouwen en grasbuik wegtrainen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 15:58

hoi! ik mag waarschijnlijk een paard verzorgen (heb er zoieso al regelmatig les op), maar ze is de laatste jaren alleen maar af en toe mee geweest op een buitenritje. haar conditie is dus slecht, en ze heeft ook nog geen spieren. en haar buik zou ook wel iets dunner mogen . hebben jullie tips hoe ik het beste haar conditie op kan bouwen, haar spieren kan trainen, en haar buik weg kan krijgen?
behalve de beweging langzaam opbouwen, ook graag oefeningen die hier goed voor zijn. alvast bedankt!

sharonaollie

Re: conditie opbouwen en grasbuik wegtrainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 22:41

Zoals jezelf al zegt beweging langzaam opbouwen.
Steeds wat moeilijker oefeningen volte's galoperen (figuren).
Maar ga eerst maar eens erop en langzaam opbouwen Steeds ong3 min meer..
En dan komt de rest wel

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 07:13

bedankt!

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 08:30

Jah er is eigg niet veel aan toe te voegen
Maar je wist zelf het antwoord ook al, de beweging steeds meer opbouwen, begin desnoods eerst met longeren, de volgende dag 5 minuutjes langer en de da daarna weer 5, geef ur dan een dag rust (teveel ineens is niet goed als ze lang niets heeft gedaan) de dag erop pak je het dan bijvoorbeeld weer op bij kwartier longeren en dat werk je uit naar een half uur .. Dan ben je dus een week verder .. Na een week ga je er een keer op, gewoon kwartiertje rijden, lekker veel stappen en draven .. voldende dag weer wat langer en net als met het longeren opbouwen.. af en toe een dag rust tussendoor gooien en vooral afwisselen.. ga een keer een lange staprit maken, longeer een keer tussendoor, gooi dr een keer los in de bak dat soort dingen, zo bouw je én de conditie op én je houd het leuk voor haar en voor jezelf !
Succes..

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 09:05

bedankt! ja, ik wil zelf ook graag afwisselen. een keer longeren, een keer los laten lopen, buitenritje, balkjes draven enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 10:35

Heey,

ik heb mijn vorige verzorghaflinger (kristy :S) ook helemaal un moeten trainen. Misschien kan je ook zorgen dat je paard niet te lang per dag op grasland staat. Bij haflingers die ik nu net een tijdje verzorg staan de haflingers allemaal maar 3 uur/ 3,5 uur op grasland en de verdere dag staan ze in de bak. En verder inderdaad goed opbouwen. Wat ook goed is is op de dagen dat je niet rijd/longeerd in ieder geval een kwartier gaan wandelen. Natuurlijk moet het paard in ieder geval 1 keer per week rust hebben. En als je merkt dat het paard spierpijn heeft kan je hem beter een tijdje rust geven. Wat voor paard is het eigenlijk?

Heb je ook een foto of iets dergelijks?

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 11:08

ik zal binnenkort wel een foto maken ze staat wel veel buiten, maar meer op een soort paddock, het is meer zand dan gras. het is een kwpn merrie.

Gilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 13:37

Hoii,
zet in ieder geval het paard op rantsoen, liksteen+ hooi en niet teveel biks, en maar een paar uurtjes op het gras. Liever in een kale paddock. ( let dan op dat ze geen zand gaat eten ) en ga rustig een uur met haar stappen, wandelend, aan de fiets of gewoon er op zittend. Blijf de eerste 2 weken gewoon lekker stappen..niet teveel in de rijbak daar kan je geen kilometers maken. Van lange relaxte buitenritten, dus veel stap, heuveltjes op etc. daar krijgt ze conditie en spieren van. Daarna ga je wat kortere buitenritten maken maarmet meer draf, en daarna met gallop. Als alle gangen buiten makkelijk gaan en houd ze dat 30 tot 45 min in een redelijk tempo vol buiten krijgt ze vanzelf genoeg spieren om dressuur arbeid in de bak te doen. Nu moeten de opgebouwde spieren dus soepel gemaakt worden. Longeren kan altijd, maar doe dat dan met pasoa teugel, los of aan de lange lijnen als je dat kan..

Succes Groetjes Sarah

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 16:57

bedankt! de stal ligt midden in het bos, dus buitenrijden is geen probleem . hm, passoa heb ik niet, en met lange lijnen kan ik niet... het lijkt me ook niet slim als ik zelf bijv. een passoa koop en er wat mee aan ga klooien...

joepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 13:02

Ik snap niet dat sommigen zich zo druk maken om een grasbuik!
Wat maakt het uit, als het paard er geen last van heeft?
Mijn Arabier heeft ook een grasbuik, maar is absoluut niet vet, je kunt z'n ribben duidelijk voelen en de buiklijn is goed zichtbaar.
Waarom zou ik me er dan druk om maken, hij loopt super en is erg goed in z'n doen.
En een grasbuik bestaat voornamelijk uit water uit het gras,
dus even flink werken en het is al stukken minder.
Ik heb liever een blij paard met een grasbuik dan een paard zonder grasbuik dat zich in de bak staat te vervelen en zand gaat eten.
Dan kun je wel hooi gaan voeren maar dan krijgen ze weer een hooibuik en dat mag dan ook weer niet...
En een wei waar meer zand dan gras is is ook niet zo goed,
omdat het paard dan de laatste sprietjes probeerd te vinden en zo dus zand binnen krijgt.
Lekker veel rijden in het bos, dus kilometers maken is veel beter dan in de bak zetten!

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-05 17:44

het paard wordt zoieso buitengezet, in de "wei". er staat helemaal geen gras, maar het is wel groter dan een bak. ik ga ook niets veranderen in haar voer hoor, maar er is nou eenmaal geen weiland aanwezig. het is niet echt alleen een grasbuik, maar ze is gewoon te dik. haar nek is nog mooi, maar haar buik en kont zijn echt te dik. ze krijgt ook niet te veel of te vet voer, maar het ligt dus gewoon aan gebrek in beweging. het voeren blijft dus alleen hetzelfde, ik bedoelde dit puur op gebied van beweging.

Kimberly_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 22:08

je zegt het eigenlijk zelf al!! Rustig opbouwen, echte oefeningen zijn hier niet voor, regelmatig rijden en niet perse in het zweet rijden maar juist net daarvoor stoppen en zorgen dat het paardje geen spierpijn krijgt. als ze eenmaal conditie heeft bijhouden!

dit is eigenlijk wat ik alleen maar kan zeggen

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-05 08:30

oke, bedankt!