parcoursspringen: Groot probleem!!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Whateverr

parcoursspringen: Groot probleem!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 07:57

Hallo,

Ik wil dan met mijn paard parcoursen gaan springe, en zolang het niet binnen een bepaalde tijd moet rijden, dus dat je vrij snel moet zijn gaat alles super...

Maar als ik barage wil springen of wel snel wil/moet rijden, komt het probleem..

Ze gaat ontzettend hard, een voordeel, maar sturen gaat nog goed maar elke hindernis die ze tegen komt springt ze dan! Ik kan der dan niet voorlangs of achterlangs sturen en voor ik het weet sta ik aan de andere kant van de hindernis...

Ik vind dit erg vervelend, want het gaat ook van je 'snelle' tijd af, enz...

Weet iemand hier tips voor..?
Het is ook alleen als ik iets sneller ga rijden, ook al sik het langzaam opbouw blijft ze dit doen, gewoon rustig rijden gat alles goed, maar ik wil ook in een barage een snelle tijd kunnen hebben!

Biertabje

Re: parcoursspringen: Groot probleem!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 09:50

ik vind dat je een barrage op krapheid moet rijden en niet op keihard gaan racen!! daardoor heb je je paard niet meer in de hand, worden ze vaak vlak en is het moeilijk om ze passend bij een sprong te krijgen! als ik jou was zou ik veel overgangen rijden, naar voren en weer terug, je paard moet reageren op het moment dat jij wat vraagt!! zo niet, dan is het paard niet aan je been!
rijd eens gewoon dressuurmatig door een parcours, zonder iets te springen, gewoon vlak langs een hindernis rijden.
en voor krapheid, schuin over hindernissen springen, paard in de landing om kunnen zetten!! met dit soort dingen, ben je vele maler sneller dan wanneer je keihard door een parcours heen crosst

ik weet niet of je ene instructie heb, maar overleg het eens met diegene

Replay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 12:08

Misschien kun je proberen met het gewone rijden thuis je tempo iets hoger te leggen, dat je paard daaraan went, en niet overdondert is in het parcours als het sneller moet.

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 10:38

Ik heb precies hetzelfde, en bij mij helpt het heel goed om gewoon wat langer in te rijden. Vooral losser maken, en zorgen dat ze goed op je hulpen reageert. Mijn pony reageert na ong. een half uur inrijden echt al op de kleinste hulp, en dan kan doet ze het niet meer. Succes!

marlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 11:31

als je minder hard probeert te gaan kan je korter draaien waardoor je dan ook weer een snellere tijd neer kan zetten in de barage. want als je alleen maar hard gaat moet je vaak ook grotere bochten maken en je paard gaat dan vlakker springen waardoor die weer sneller een balkje meeneemt naar beneden

Prissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 13:12

hmz.. miss helpt een mexicaanse neusriem ? ik weet het niet hoor maar bij mij pony (arabier) hielp het wel

Whateverr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-05 11:05

Prissiej schreef:
hmz.. miss helpt een mexicaanse neusriem ? ik weet het niet hoor maar bij mij pony (arabier) hielp het wel

Hej,

Ik heb nu een pessoa bit, met 3 ringen dus 1 kleine, 1 grote, 1 kleine..

Ik doe deze alleen met springen in en met trainen niet, dus alleen op een andere plaats op bv wedstrijd..

Dit werkt nu erg goed, ik hoef niet te trekken ofzo keer ophouding en ze is rustig ;)

misschien niet de beste manier, maar het werkt..
Ik ben ook niet van plan om echt te gaan springen..

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 10:10

Pessoa lijkt een goede oplossing, maar dat is tijdelijk. Je pony gaat op den duur ook hier niet meer opreageren en dan is het heel moeilijk om nog iets te vinden waar hij/zij wel op reageerd. Uitkijken dus!!

NaDiNeLoVe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 11:34

heey..
oe das minder.. ik heb wel een aantal tips voor je, , ik had dit zelf ook wel een beetje met mn paardje.,, maar uiteindelijk toch M gekomen!!

ga voordat je het parcours in gaat lekker lang inrijden (dressuur) zodat ze een beetje moe word.. na het inrijden nog ff met lange teugels laten stappen, en daarna gaan inspringen,, door gaan totdat it goed gaat.
dan die stuurproblemen
WEES DE BAAS OVER JE PAARD!! dat is een van de belangrijkste dingen zodat je goed kunt paardrijden. als hij over een hindernis wil waar hij helemaal niet over mag, ervoor weg sturen!! (een handig bit is een knevel bit,, helpt je enorm om beter te sturen, heb ik zelf ook)
pessoa bit is erg streng.. zou ik niet doen, en je moet er met een goede manier mee omgaan. . en het paard ook.
je kunt een paard er gigantisch mee verknoeien als je niet op de goede manier met zoon bit omgaat..
en inderdaad.. een mexicaanse neusriem helpt ook super, het zorgt ervoor dat hij druk op die neus krijgt en wat gaat nageven en zo kan ie ook minder voorwaartst gaan.
(heel verhaal) haha
succes er mee!!

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 23:31

je zegt zelf al, dit gebeurt alleen als ik wat harder ga rijden, oftewel ga gewoon niet harder rijden probeer dressuurmatig veel meer te rijden in t parcours!en als dat beter gaat en je krijgt meer controle dan kan je vanzelf weer wat harder gaan rijden, maar zoals je nu aangeeft is je paard daar nog niet klaar voor, dat word nog te moeilijk!En een tip neem goede les en als je dat al hebt leg je probleem es voor!suc6 ermee!

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 14:05

dit probleem had iik vroeger dus ook...ik reed vaak op een pony die tijdens een parcourtje springen echt zo ontzettend heet werd dat er niet meer te sturen viel....dus t enige wat ik kon doen was zitten op me kont en probere t sturen...dit was nadat ik al aardig veel had ingesprongen..t was gewoon zodra hij in ze 1tje moest springen dat hij gewoon over alles heen crost..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 14:08

Je bent samen met je paard niet klaar om harder te rijden dan een gewone galop.
Los dat niet op door neusriemen en scherpe bitten, dat is niet eerlijk voor je paard.
Ben in de plaats daarvan blij dat ze zo graag over de sprong wil komen.

Verder geeft ready al een goede oplossing
Daar win je tijd mee, niet met racen, dat is wachten tot je een keer over de kop gaat vliegen.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 16:01

rijd gewoon eerst een paar barrages zonder korte bochtjes en als je in de barrage merkt, dat ze rustig blijft, kun je altijd proberen wat korter te wenden. en absoluut niet harder gaan rijden en praat tegen je paard. "hoooooooo"
thuis wat trainen met korte bochtjes, en daarna weer wat langere lijnen zodat je het korte wenden uit de barrage afwisselt met ontspanning...
idd zoals runningkawa al zei, niet proberen op te lossen met neusriemen en scherpere bitten