afsnijden bij het rijden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cuddie_

afsnijden bij het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 07:27

ik rij pas zo'n 5 / 6 weken paard, op een manege.
ik heb geen eigen paard, dus rij op een manege paard.
op zich is ze heel erg lief, maar ze snijd altijd de bochten af enzo. als ik met haar aan het galoperen ben, kan ik haar niet goed in de hoefslag houden.
ik heb al geprobeert om de buitenste teugel een stuk korter te doen dan de binnenste, maar zelfs dat helpt niet.
het is een heel eigewijs paard, en zelfs mensen die al 3 jaar of langer rijden, krijgen haar nog niet goed in de hoefslag.
ze is ook best sterk.. ze was laats een beetje te onrustig, en zelfs als ik met mijn volle gewicht ( 50 kilo :p ) naar achter trok, galopeerde ze super snel opeens, en dan krijg je haar niet zo snel stil :p
heeft iemand tips ofzo ?
alvast bedankt

*edit* ze gaat ook galoperen als iemand anders dat doet, terwijl ik haar probeer te laten halthouden ( dan vliegt ze opeens ervandoor.. -met mij- )

elmiran

Re: afsnijden bij het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 08:43

Mijn paard doet dit ook heel erg(is nog een jong paard) als je de hoeken door gaat je binnenteugel iets meer op contact houden buitenteugel iets losser, en met je binnebeen aansporen. valt ie van de hoefslag af dan doe je eigenlijk het zelfde. Binnenteugel ietsjes strakker en je binnenbeen erbij houden. Is bij sommige paarden wel moeilijk. Als mijn paard niet snel/goed genoeg reageert geef ik een klein tikje met de zweep.

Cuddie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 08:52

bedankt voor de tip
maar je moet toch de buitenteugel strakker houden.. anders gaat ze JUIST van de hoefslag af
maar ze is vrij fel af en toe, en als ik haar dan een tikje zou geven, vliegt ze ervan door..

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 08:56

Als je de buitenteugel strakker houd dan gaat ie scheef lopen. Als je de binneteugel strakker houd, buitenteugel losser kun je haar terug duwen op de hoefslag.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 08:58

Kleine aanvulling op elmiran:

Als je de buitenteugel strakker houdt draait het paard waarschijnlijk zijn kont naar buiten, dat moet je niet hebben. Als je je binnenteugel strakker houdt dan (mits je je binnenbeen erbij houdt) draait het paard zijn kont naar buiten en ga je dus ook dieper de bocht in

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 09:05

ja dat bedoelde ik.... dat ie dan met z'n kont van de hoefslag loopt. als je de binneteugel strakker houd krijg je ook gelijk stelling in de bochten.

tikje geven hoeft niet, als ie daar fel op reageert is been vast al voldoende. Mijn paard reageert af en toe ook wat fel op de zweep en gaat juist hierdoor weer terug op de hoefslag omdat ze dan weet dat ze op d'r donder krijgt als ze het nog een keer doet.

Cuddie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 09:06

owh .. ja nu snap ik het.. bedankt ! ik moet woensdag weer rijden.. ik laat het weten hoe het ging

_Mayo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 09:29

Zelfde als vanillia en elmiran

En als ze nou echt niet luistert kan je met je zweep een tikje geven tegen haar binnen flank. (dan tik je haar kont dus naar buiten).

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 09:43

tip voor het galopperen: als je merkt dat ze harder gaat zet je haar op een volte. Als je weet dat de anderen gaan galopperen houd haar dan goed bezig...zegt je instructrice er verder niks van?

Cuddie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 10:23

nou ... als iemand anderse gaat galopperen.. doe ik mijn best om met alle kracht naar achter te trekken.. doe ik dat niet.. vliegt ze mee ( en zelfs als ik het wel doe.. doet ze het soms nog ) .. ik heb les van een man.. in een groep.. dus ik moet op de hoefslag galopperen soms.. dan kan ik niet ff een volte gaan maken .. maar hij zegt er verder niet veel van.. alleen geeft soms tips ofzo.. hij ziet dat ik ( ondanks dat ik pas 5 / 6 weke rij ) er tog wel goed op kan blijve zitten op zich .. dus zelfs toen ik gewoon rustig lekker zat te stappen.. lekker losjes.. vloog ze opeens in de galop... khad eg zoiets van.. wow :/ maarjoah zelfs toen ben ik er niet afgevallen.. en dat viel me nog mee.. want het was eg super onverwachts .. dat niet eens goed met mijn voeten in de beugels enzo.. maarjoah woensdag weer rijden.. ben benieud eg bedankt allemaal voor de tips

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 17:46

En je moet dus NOOIT met al je kracht aan die teugels gaan lopen trekken. Dat werkt alleen maar tegen je en je doet het paard enorm veel pijn! Zo heb je kans dat door jouw trekken het bit wordt doorgetrokken en dus door haar vel heen. Daarnaast werkt trekken meestal gewoon averechts omdat het dus pijn doet en voor pijn proberen paarden te vluchten (ze zijn niet voor niks vluchtdieren, vlucht voor je vijand en dat ben jij in dit geval).
Wat je wel moet doen: Als je weggaloppeerd, dan maak jij een ophouding (dus een kneepje in de teugel, evt een ZACHT rukje) en dan laat je weer los en dan maak je weer een ophouding en dan laat je weer los. dus los, vast, los, vast enz.

Voor het naar binnenvallen: idd goed je binnenbeen erbij.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 23:00

Ik ben het met Spoekie eens kwa galoperen, hoe meer jij trekt hoe harder zij zal gaan, om dat gevoel te ontlopen, maar ook omdat het zo makkelijk hard gaan is als jij haar hoofd voor haar draagt

Mijn paard deed dit in het begin ook en ik natuurlijk proberen haar terug te trekken en mijn instructrice maar roepen loslaten, maar ja, dat klinkt best wel eng en vreemd als je paard zo hard gaat.
En toen was ik het op een dag zat, liet de teugels los, paard schrok zich rot, viel zowat voorover en stopte meteen
Het is veel makkelijker voor hem om keihard te gaan, waarbij jij zijn hoofd tilt en hij dus niet op zijn eigen benen hoeft te lopen, laat hem op zijn eigen benen lopen door de teugels ontspannen te houden, hem met je zit tegen te houden en gewoon je been er aan te houden, dit is een stuk moeilijker en zal hij dus een stuk sneller zat worden.

Hoe meer jij ontspant, hoe dieper jij gaat zitten en hoe rustiger jij blijft hoe makkelijker het zal zijn hem terug te nemen en bij je te houden.
Wel jammer dat de instructeur hier verder niets mee doet.

Kwa dat afsnijden ben ik het met de rest eens, er zijn ook mensen die willen afwenden en trekken aan de binnenteugel, waarbij je paard dus heel netjes zijn hoofd naar binnen draait en lekker verder loopt over de hoefslag, zelfde verhaal bij jou maar dan omgedraaid.
Je moet je handen altijd in combinatie met je benen gebruiken, dus als je de hoek in wilt duw je hem die hoek in of de hoefslag op.

Cuddie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 09:02

bdankt allemaal !
en wat betreft dat trekken.. ik had echt geen andere keus.
ik heb het op heel veel manieren geprobeerd, maar ze is eg koppig, dus op het einde heb ik het zo moeten doen. en ze gaat niet harder als ik trek, iedereen die op haar rijd doet het volgens mij zo, omdat ze anders niet echt te stoppen is. maar ik zou proberen wat jullie zeggen.. ( morge rijden )

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 14:32

En omdat iedereen het doet is het nog niet juist.Ik snap dat je nog maar net rijdt probeer zoveel mogelijk de tips hier op te volgen en vraag aan je instucteur als je iets wil weten daar betaal je hem voor.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 16:49

idd....snap niet dat ie er niks mee doet, vind t een beetje raar dat ie je geen tips geeft ofzo.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 19:17

Elk paard zal de neiging hebben om hoeken af te snijden, omdat dit veel gemakkelijk voor het paard is. Echt een hoek inrijden en afwenden vraagt buiging om het binnenbeen. Het buitenbeen moet voorkomen dat de achterhand naar buiten gaat (waken). Normaal geeft het paard stelling op de binnenteugel door de binnenhand iets naar binnen en naar voren te bewegen, de buitenhand geeft evenveel mee. De buitenteugel moet hierbij tegen de hals en de teugelspanning loopt in de richting van de schoft (dus niet voor of achterlangs). Als het paard niet recht is, dus niet los en soepel en goed ontspannen, dan kun je wat steun met je buitendijbeen geven (naar binnen drukken). Ook een wat hogere teugelspanning richting schoft ondersteunt dit. Het paard drijf je met de binnenkuit in de buitenteugel. Het paard leert binnen de kortste keer dit als signaal (hulp) op te vatten om beter door de hoeken te gaan. Als je pas 5/6 weken rijdt, kun je ook niet verwachten dat een paard dat door meer mensen "gereden" wordt, goed door de hoeken gaat. Je moet er dus iets voor doen...... Normaal maak je in de les het paard ontspannen, los en soepel met wat oefeningen. Dan gaan de hoeken ook gemakkelijker.

Cuddie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 20:20

bedankt voor alle tips enzo... ik heb net les gehad.. en het ging beter dan normaal, alleen hebben de tips helaas niet veel geholpen, dat met die binnenteugel al helemaal niet... ze rende helemaal naar links ( bij linker galop ) . . . maarjoah ik blijf m'n best doen, en hoop dat het steeds iets beter gaat.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 21:41

Alchemy_Goth schreef:
bedankt voor alle tips enzo... ik heb net les gehad.. en het ging beter dan normaal, alleen hebben de tips helaas niet veel geholpen, dat met die binnenteugel al helemaal niet... ze rende helemaal naar links ( bij linker galop ) . . . maarjoah ik blijf m'n best doen, en hoop dat het steeds iets beter gaat.

Hahaha zie je al zitten, maar ok, daar moet je haar dus tegenhouden met je binnenbeen.
Het zal wel steeds beter gaan, je rijdt nog niet zo lang en op manege paarden is het altijd moeilijker omdat er zoveel mensen met zoveel verschillende manieren op rijden.

Succes

Cuddie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-05 08:43

nou dankjewel haha...

Kimberly_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 22:16

het is een lange tijd geleden dat ik in de bak heb gereden maar ik heb altijd geleerd dat je het paard met je binnen been naar buiten moet rijden en niet naar buiten moet trekken omdat ze dan uit balans gaan/. Als ze niet reageert op het binnenbeen is het eerst zaak haar goed aan het been te krijgen...

gelukkig heb ik als recreatieruiter / menner niet meer zoveel te maken met dit soort probelemen maar het hielp vroeger wel. ik hoop dat mijn oude wijsheid die ik ooit heb geleerd bij jou ook werkt

Cuddie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 08:37

haha bedankt ... ik heb gister weer gereden.. maar zijn 3kwartier buitenrit gaan maken heerlijk.. geen bochten afgesneden.. hahah

Renate12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 10:28

hoi,

ik denk dat dat onverwachts aangalloperen een vluchtreactie is van het paard. juist omdat hij bang is omdat er vaak aan de teugels wordt getrokken, denkt hij slim te zijn en te gaan rennen zodat hij onder de druk uit komt en de ruiter uiteindelijk wel stopt.
probeer in de hoeken:
een rustiger tempo. als je langzamer gaat heb je meer tijd om te bedenken wat er precies gebeurt en heb je dus ook langer de tijd om er iets aan te doen. je moet in stap al consequent zijn. dus daar moet ze het al goed doen.
wat erg helpt is rijden op je gewicht. in de hoeken kun je je gewicht iets naar buiten verplaatsen, niet de hele tijd, geef jezelf gewoon een zetje naar buiten. (niet teveel anders lig je ernaast:p)
je doet allebei je handen naar buiten zodat je haar begrenst. als ze opzij gaat zeg je natuurlijk braaaf./

over het galloperen: als hij zomaar ineens gaat galloperen, trek dan niet aan je teugels en je kunt zover als je wilt naar achter gaan zitten, maar dat werkt niet. je moet niet naar áchter zitten, je moet diép zitten. maak jezelf helemaal lang en zeg rustig hoooo.
stel haar op haar gemak. aks ze langzamer gaat beloon je weer.

succes

Cuddie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-05 10:13

ooeh bedankt.
maar wat betreft dat opeens gaan galoperen, volgens mij had ik het al gezegt, maar dat was eenmalig alleen af en toe wil ze nog wel eens gaan galloperen als voor haar iemand dat doet. maar dat valt wel mee. ik heb woensdag pas weer les.. ik zou het proberen bedankt