volte in galop

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mirarocky

volte in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 21:02

hallo allemaal

ik heb een best wel groot probleem. (vind ik zelf )
als je een proefje rijdt(B) moet je in galop een volte maken op links en rechts.
nou is het probleem met links dat ze ervandoor gaat in die volte mijn lesgever zij goed naar E(hoe je ook rijdt) kijken en je gewicht naar binnen draaien maar dat is voor mij en de pony heel erg moeilijk.TIPS DAAROVER?
vooral in de proef zit ik ermee want daardoor krijg ik die min punten.
en heeft iemand verder nog tips wat je in de proef goed moet doen zodat die volte dan wat minder opvalt?

mirarocky

Re: volte in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 21:02

want ik heb dat alleen maar bij B weg

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 21:25

wat je moet doen is je paardje goed onder controlle leren te houden. Begrens hem goed met je buiten teugel en buitenbeen en zorg er desnoods voor dat je je zweepje in je buiten hand heb op de kant dat die weg springt.

Whateverr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 08:26

mirarocky schreef:
hallo allemaal

ik heb een best wel groot probleem. (vind ik zelf )
als je een proefje rijdt(B) moet je in galop een volte maken op links en rechts.
nou is het probleem met links dat ze ervandoor gaat in die volte mijn lesgever zij goed naar E(hoe je ook rijdt) kijken en je gewicht naar binnen draaien maar dat is voor mij en de pony heel erg moeilijk.TIPS DAAROVER?
vooral in de proef zit ik ermee want daardoor krijg ik die min punten.
en heeft iemand verder nog tips wat je in de proef goed moet doen zodat die volte dan wat minder opvalt?

Dat is echt een kwestie van oefenen...

Zelf heb ik dit ook gehad alleen op beide handen..
Ik zetten mijn paard op een volte 10/15 meter, en liet der eerst rustig draven, als ze rustig draafde dan door zitten, wachten totdat ze weer rustig is en dan geef je heel rustig de hulp voor de galop, al die tijd hou je je paard op de volte 10/15 m. kan je het paard op die kleine volte rustig houden ga je hem langzaam vergroten, door met je binnen been zacht tegen de buik te duwen, als je met zweep rij houu die aan de buiten kan zodat, als ze weg srpingt je hem terug kan 'tikken' wel vriendelijk! dus gewoon klein tikje achter jou been of op haar kont (zweep is alleen aanwijs stok, NOOOIT een strafstok!)

Zo rij je de volte steeds groter totdat je op 20 m zit, heeft ze een half rondje gelopen en bleef ze rustig, neem je m trug naar draf en beloon je het paard uitbundig!

Zo blijf je dit doen...

Wat je ook kan doen is gewoon in de hoek aangalopperen, het paard naar de B/E rijden en dan net voor de volte weer in draf, wel duidelijk aan je apard laten merken dat je daar een volte wil gaan rijden en die dan dus ook rijden maar in draf, dit doe je telkens op nieuw, maar je neem hem steeds later terug in draf..

Na een tijdje zal het paard luisteren en bij je blijven!

succes met oefenen en de wedstrijden!!

xx Alice

mirarocky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 13:00

dankuuuuuuuuu
verdere tips over en van alles wat met wedstrijden waar je op moet letten
trouwens weet niet of het belangrijk is maar ik rij op de manege op een haflinger

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 15:19

Rechtrichten en gelijkmatige aanleuning is erg belangrijk. Als dit niet aan de orde is, dan zal het niet lukken. Meer informatie over rechtrichten en natuurlijke buiging van pony zie je op www.hoefkatrol.com bij klassieke rijkunst of www.paardenbegrijpen.nl

Whateverr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 19:09

mirarocky schreef:
dankuuuuuuuuu
verdere tips over en van alles wat met wedstrijden waar je op moet letten
trouwens weet niet of het belangrijk is maar ik rij op de manege op een haflinger

Rij je proef netjes en rij alle onderdelen appart! ga niet kijken over de gehele proef en je figuren maar half rijden, rijd je voltes goed rond, zit recht op kom vol zelfvertrouwen de ring in, dus rechtop en kijk naar voren..

Alles gangen progessief rijden!!
Dat wil zeggen, als je bv A-X binnen komen in arbeidsdraf tussen X en G moet halt houden ga 2/3 meter voorbij X over in arbiedsstap, stap 3 tot 5 stappen en houd rustig halt, dus niet van draf stilstaan!
maarr ook niet te lang blijven stappen...

Verder rij tussen je figuren netjes en goed de hoeken in...

Eigenlijk gewoon de gehele proef netjes rijden en alles afwerken!

enne als 1 ding fout gaat ga gewoon verder met het volgende en ga hier niet om piekeren ofzo..

Succes!
Alice

mirarocky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 20:00

dankuu
invlecht tips voor lange manen en voor de staart?

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 22:43

hengstevlecht.. vraag het ff aan iemand op stal.. moet je zien om het te snappen

mirarocky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 07:28

oke