Poging tot dressuur met Iris

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Meisje201

Poging tot dressuur met Iris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 13:33

Vooraf aan de foto's voor de mensen die de moeite nemen dit even te lezen
Iris is de laatste tijd echt een monster, met het warme weer heeft ze niet altijd zin om te werken, en laat dat ook zeer hinderlijk merken.
Oa. door hard te gaan lopen en moeilijk terug te komen naar een fatsoenlijk tempo, en ook heel vervelend, verschrikkelijk in verzet komen [lees: kop in de wind en op de plek staan draven zegmaar]
Na de les die ik heb gehad een week terug gaat het al wel weer veel beter al zeg ik het zelf, en we zijn erg hard aan het oefenen om gewoon ontspannen te lopen, vaak overgangen te rijden, stappen draven stappen draven, zodat ze meer aandacht krijgt voor mij ipv de omgeving,
Ook ben ik zelf hard bezig met mijn houdig,
ik krijg gewoon, hoe hard ik mijn best ook doe, en hoe ik er ook op let, mijn tenen NIET naar binnen

Iig hier de 2 "echte" rijfoto's, door mijn moeder gemaakt;

Afbeelding
Iris maakt zich sterk en ik dus automatisch ook, ik kan nog niet door die strijd heenrijden

Afbeelding
Al weer wat meer ontspanning

Afbeelding
Hier schoot ze er dus even vandoor om onder het werken uit te komen, hier lukt het al beter me niet sterk te maken om haar terug te krijgen.

Afbeelding
Aangezet in de galop, een normaal tempo lukt steeds beter ook nu, alleen de echte ontspanning gaat nog niet zoals het hoort

Afbeelding
Nadat ze klaar was toen het op het eind goed ging, mocht ze nog even crossen

Afbeelding
Nog even poseren op het eind

Afbeelding
Nogmaals

---------------------

Commentaar en/of tips zijn welkom
aan afzeiken heb ik niets
ow, zal ik dan ook maar de standaard zin eronder zetten:
cap is eigen keus gelieve daar niet op terug te komen

Kim_S

Re: Poging tot dressuur met Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 13:39

mooie fjord, ik vind het er wel goed uitzien hoor

SnelleMarz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 13:41

Je gaf 't zelf al aan, je tenen.
het probleem van jou
Heel irritant, die spoortjes er dan omheen,
geeft een fout beeld; alsof je récht met je spoor in dr buik loopt te rachen. [ik weet wel beter.. maar algoed]
Erg zonde van het beeld, want ziet er verder goed uit!
Wat doet je linkerarm op de 4e foto

Die laatste foto is lief
en wat een hippe sokken
Laatst bijgewerkt door SnelleMarz op 03-07-05 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Miko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 13:41

Pfff, lijkt me hard werken zoals je het beschrijft !
Ik vind jullie een leuke combi trouwens, grappig gezicht ook met je staart die 'meedanst in de wind' .

Dressuurenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 13:42

ik denk dat een paar kilootjes eraf ook zullen schelen. Daarbij is mijn vraag nog waarom je met sporen rijd als ze toch al zo voorwaarts is? misschien is dan een zweepje een beter idee. Want zoals je zelf al aangaf lukt het niet goed om je tenen naar binnen te houden. Dus draai je je hakken automatisch naar binnen en je spoor dus in de buik. Voor de rest vind ik je houding wel goed alleen beetje krampachtig. Met overgangenrijden maak je een paard vaak wel wat heter. Denk dus ook vooral aan voltes etc. om haar aandacht bij jou te houden.

voor de rest erg leuk setje en leuke fjord hoor!

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 13:44

Het enige dat me echt stoort zijn je tenen... Probeer die eens dusdanig naar binnen te draaien dat je het gevoel hebt dat je hakken 2 meter uitsteken. Scheve beugelblokjes hebben bij mij ook geholpen.

Daarbij ga ik met joycie mee: waarom sporen? Ook gezien het feit dat je dus eigenlijk constant met de sporen in d'r buik zit als je je tenen naar buiten draait.

Dat je het sterk maken niet moet overwinnen door je sterk te maken maar door te rijden zal geen nieuws zijn Is het geen optie om vroeger of later op de dag te rijden, als het iets koeler is?

Verder zijn het leuke foto's en een erg leuke Fjord !

joortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 13:48

Leuke pic`s..!
ziet er netjes uit hoor vind ik,,
leuke pet heb je had ik laast ook bijna gekocht (te minste als het degene is die ik denk dat ut is )

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 13:49

Ik vind het er helemaal niet storend uitzien eigenlijk. Commentaar heb je zelf al gegeven eigenlijk.
Ik vind dat je heel netjes zit en dat je het heel netjes oplost als ze zo sterk wordt. Ik zou zeggen, ga zo door, het ziet er gewoon goed uit zo!

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 13:55

@marz:
Poging tot beetje de bocht om te gaan denk ik,
geen idee

@joycie17:
Ze staat dag en nacht op een weiland, en ik kan er niet elke dag heen om haar te rijden, dus dan tikt het wel aan, maar ze wordt bij wijze van spreken van de wind al dik.
Waarom ik met sporen rijd, Iris heeft een wat hardere aanpak nodig dan een gemiddeld KWPNer oid, en ik gebruik mijn sporen niet om haar voorwaartser te krijgen maar om mijn hulpen te kunnen verfijnen ipv grove hulpen.
Ik rij ook vaak voltes, maar daar word zij juist heter van, met overgangen krijg ik haar veel beter bij me, en veel meer aandacht voor mij + dat ze ontspannender wordt.

@sylvia:
Het gaat er niet om dat ze het warm heeft, het gaat er om dat Iris geen zin heeft om met warme dagen te lopen, of ik nu smiddags, savonds of smiddags rijd.

Ik heb idd lopen kijken bij schuine beugelblokjes, maar wist niet dat die dingen ook een maat hadden, die wist ik dus niet (heb ik toevallig vandaag naar gekeken)
4.5 word inch mee bedoeld neem ik aan? is dus 11 cm of vergis ik mij nu heel erg

Ik weet dat ik niet met haar mijn kracht moet gaan meten, omdat zij dat gewoon wint, maar daar nodigd ze zo voor uit,
Dat is ook 1 van de dingen waar ik hard op aan het oefenen ben.

In ieder geval bedankt voor de tips ed. alvast

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 14:10

Ik vind het er toch goed uit zien hoor,
Ik kan me de foto's van vorig jaar nog wel herinneren en ze loopt echt al heel netjes

Idd nog steeds jammer van je tenen!! Maar voorderest vind ik het er goed uitzien

Jolien_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 14:19

het ziet er goed uit ik heb ook last van dat gedrag met mijn pony dus ik weet helemaaal hoe je je voelt
Overgangen rijden helpt heel erg en zoals iemand anders ook al zei: Maak veel voltes, zo houd ze de aandacht er goed bij! en als ze dan nog harder wil maak je de volte wat kleiner dan moet ze wel wat zachter lopen!

Succes verder nog he!:)

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 14:29

Leuk hoor naat en het gaat wel goed komen met jullie
Ik ben jaloers op jouw houding hoor! Oke je tenen, maar ja dat komt ook wel goed!

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 14:49

Leuke fotos!
VInd het er netjes uitzien hoor

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 15:10

Ik vind het er netjes uitzien hoor En tsja, dat probleem van die tenen ken ik ik vind het er trouwens niet storend uitzien.
Iris is trouwens echt een leuke fjord zeg Die laatste foto is echt super!

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 15:17

Ik vind het er ook netjes uit zien.
Idd de tenen, maar dat geef je zelf al aan.
Leuke fjord heb je!

Saar01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 15:18

Ziet er super uit hoor naat, Telkens als je er weer foto's op zet zijn jullie weer vooruit gegaan
Jullie zijn een erg leuke combi...en dat setje is zooo gaaf
Denk alleen idd aan je tenen...maar daar word aan gewerkt begrijp ik

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 16:06

Wat gebeurd er als je je teugels losgooit en je voornamelijk op je zit gaat rijden?
Het is natuurlijk heel uitnodigend van haar om jouw terug te laten trekken, maar hiermee vererger je het probleem. Ik had dit met David ook.

Het veld waar je rijdt is afgesloten? Dan kan er niet erg veel gebeuren, gooi je teugels los ga draven en een beetje voltes rijden, linksom, rechtsom, een gebroken lijn, alles door elkaar. Tussendoor veel overgangen maken als ze daar idd rustiger van wordt.

Ik weet hoe moeilijk en eng het is in het begin. Maar zodra zij merkt dat dat trekken geen zin heeft, houdt ze er langzamerhand mee op.

En met dat uitcrossen zou ik ook uitkijken. Want als ze mag galoperen is het klaar. Straks gaat ze haar eigen galoprondje inlassen (wat ze nu al doet), omdat ze wil stoppen.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 16:40

Sjonniej heeft een heel sterk punt

Misschien een stom voorstel, maar waarom zoek je de problemen op en longeer je niet gewoon met warm weer? Je weet dat ze lastig doet met warm weer. Aan de longe kun je d'r ook flink aan het werk zetten.

Sporen zijn idd om de hulp te verfijnen, maar als ze zonder sporen niet reageerd (grove hulp?) dan is dit niet de oplossing. Dan zul je toch echt zonder sporen aan de hulpen moeten gaan werken...

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 16:54

Ziet er netjes uit hoor Leuke fjord ook

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 17:03

@sjonniej:
Het is geen afgesloten veld, onze eigen zelfgemaakte bak is ook niet afgesloten dus dat zouden we in principe pas weer in de winter kunnen gaan oefenen, daar heb ik een afgesloten bak.
Ik begrijp iig wat je bedoeld,
Alleen begrijpt Iris niet zo goed het nut van eenzijdige kuitdruk, zodra ze mijn kuit voelt is het van; Joepie ik mag harder.
Het was vroeger veel extremer, zodra ze je been al maar voelde ging ze al, dus heb er al heel wat uitgekregen, maar echt met alleen beenhulpen krijg ik haar niet om, ik heb wat aan de voorkant nodig.
Met heel veel training zal het beter worden, maar er zijn gewoon momenten dat ik kan proberen wat ik wil maar dat ze gewoon alles negeert en helemaal alles op tilt gaat en ze doet wat ze zelf wil [lees: veel te hard lopen, elke mogelijke hulp van hand/been negeren]
Ik gooi haar dan altijd op de noodrem en dan gaat ze eerst maar eens 5 minuten stilstaan, even tot zichzelf komen,
dat is iets wat voor haar heel erg moeilijk is, ze begint na 1 minuut dan al zich te ergeren van; ik wil helemaal niet stilstaan.
Meestal na die 5 minuten is het gewoon wel over, maar er moet gewoon een andere oplossing zijn dan telkens als ze mijn hand negeert of weer eens in middendraf loopt ipv arbeidsdraf, dan 5 minuten stilstaan.
Maar dat zal denk ik alleen bij regelmatig les opgelost kunnen worden, en dat heb ik nu net niet (zus heeft weinig tot geen tijd, en een ander lesgeefpersoon is niet te vinden, dus ben van haar afhankelijk)

En wat betreft dat laatste rondje dat ze nog even helemaal lekker blij mag zijn,
normaal mag ze dat niet, want in de bak kan ze niet galopperen, omdat ze dan de bak uitvliegt (dus ook niet normaal gewoon als we aan het werk zijn)
en dat weet ze ook, en ze weet ook dat als we daar rijden dat ze daar wél mag galopperen daarom mag ze juist niet telkens aan het eind nog even rondcrossen, anders word het een gewoonte
maar ze had vandaag aan het eind zo haar best gedaan, dat ik vond dat ze wel even een beloning verdiende. En dat is vaker, als ze echt voor me heeft gewerkt en haar best heeft gedaan, dán mag ze nog eventjes, en dat weet ze zelf ook maar al te goed.

En trouwens, je schrijft :
Straks gaat ze haar eigen galoprondje inlassen (wat ze nu al doet), omdat ze wil stoppen.
Waar haal je dat vandaan?
want dat is niet waar, daar let ik zelf juist heel erg op.
Als je doelt op foto 3, ze gaat daar galopperen om onder het werk uit te komen, niet omdat ze het zo leuk vind.

@sylvia:
Omdat het onzin zou zijn dat telkens (en dat is de laatste tijd vaak) als het warmer is (dan hoeft het nog geen 30 graden te zijn, zelfs bij 19 oid ) te gaan longeren.
Ik begrijpt wat je bedoeld, dat ik de problemen niet op moet zoeken, maar ik moet ze ook niet ontwijken.

En ze reageert zonder sporen wel, maar de hulpen worden gewoon dan wat grover,
En als ik dat met sporen meer kan verfijnen en ik dus juist "voel" hoe het moet, zal ze na verloop van tijd steeds fijner gaan reageren en kan ik op een gegeven moment de sporen weglaten

Iris is echt een heel fijn paardje als je haar aan het lopen hebt, alleen de weg ernaar toe is vaak een strijd, dat vind ik zo zonde.
Dat is het nadeel van een fjord, deze zullen de strijd nooit uit de weg gaan (natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar over het geheel genomen)
En dat is het nadeel van het fjordrijden denk ik.

[edit] Lijkt net of ik overal tegen in protest ga, is niet zo, leg alleen situatie uit
[edit2] Zit nog is zo na te denken, morgen ga ik eens proberen zonder sporen, kijken of dat te doen is
Laatst bijgewerkt door Meisje201 op 03-07-05 17:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 17:07

Ziet er al beter uit dan eerst. Misschien als je laarzen of stevige chaps aandoet, dat je minder de neiging hebt om je tegen zo naar buiten te steken.
sporen zijn eigenlijk vooral voor zijgangen. Tip van mijn instructrice om ze scherper aan je hulpen te krijgen: Als ze niet op je eerste hulp reageren, geef dan weer de hulp met 2 snelle tikjes achter elkaar met je zweep. Dan zullen ze weten dat ze moeten reageren.

DoedelHorsY

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 17:26

Haaj
Wat een leuker:D hYs co0l
Met je tene iK beGryP je V0lkome!! ik heb psieS Tzelfde
Naja wel leuk beest!! ziet er leuk uit!!!

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 17:28

DoedelHorsY schreef:
Haaj
Wat een leuker:D hYs co0l
Met je tene iK beGryP je V0lkome!! ik heb psieS Tzelfde
Naja wel leuk beest!! ziet er leuk uit!!!

1. Hij is een zij
en 2. msn taal is niet toegestaan op bokt, is namelijk erg hinderlijk lezen.

dank je wel iig

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 17:31

Mooie foto's!
Je moeilijke punten geef je zelf al aan.
Sja, cap is eigen keus!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 18:13

Ik herken je probleem volkomen. David is dan wel geen Fjord, maar zo af en toe wel. De momenten worden de laatste jaren minder, maar ik had precies hetzelfde probleem.
Been=harder, en zeker als ze dan harder willen gaan ze steeds harder als ze maar ergens een beweging voelen in je been.

Maar als je er tegenin gaat, werkt dat averechts. Toen ik bij Maya ging rijden, ging hij er iedere keer vandoor. Omdat te voorkomen, deed ik hetzelfde als jij. Je zet je schrap, teugels kort, benen afsteken, tenen naar buiten. En het werd alleen erger. Je bent toch niet snel en sterk genoeg om hem bij je te houden.

Loslaten is het enige wat helpt. En het is echt dood en doodeng in het begin. Je hebt echt het idee dat ze nooit meer stoppen en dat het echt helemaal fout loopt. Maar naar verloop van tijd stoppen ze met racen. Er is geen gevecht meer om te beginnen, dus waarom zouden ze nog zo hard gaan?
Hoelang dit duurt hangt van Iris af. David had het vrij snel door.

Dus teugels los, en dan een beetje op westernmanier sturen. Handen naar links, om naar links te gaan. Dan zit je buitenteugel tegen de hals.

Ik hoop echt dat je het op deze manier op kan lossen. Want die gevechten die je nu iedere keer aangaat, dat wordt jij zat.