Galopprobleem

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Galopprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 13:12

Hey,

ik heb een probleem met mijn verzorgpaard.

Wanneer ik alleen rijd heb ik er niet zoveel problemen mee, maar als ik in de les rijd of een wedstrijdje, dat lukt het niet meer.

Ik rijd nu een jaar op dat paard, in het begin kon ze helemaal niets. Ik heb met veel geduld haar nu een klein beetje aan de teugel. In stap en in draf zo goed als constant.
Maar de galop is al vanaf het begin een probleem geweest. Ze galoppeerd veel te hard. Het scheelt maar weinig en ze loopt onder mij weg. Het lukt me zodoende dus ook niet om dr in de galop aan de teugel te rijden.

Ik heb het idee dat mijn handen naar halverwege de hals worden getrokken, en dat ik er erg beroerd op zat. Het sturen wil wel, maar ze gaat veel te snel. Ik zit gewoon op mijn kont, heel stil. Als ik aanspring loopt ze aan de teugel, dan kan ze net een lange zijde rustig galoperen en racet ze keihard weg als we richting bocht gaan.

Weten jullie een oplossing om:
-[***] rustiger te laten galoperen.
-[***] aan de teugel te laten galoperen.

B.V.D.

Groetjes Janine

Sylvia

Re: Galopprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 13:16

Laat punt 2, het aan de teugel galopperen, maar lekker voor wat het is. Een paard loopt aan de teugel omdat hij ontspannen loopt, aan de hulp. Niet omdat je hem omlaag trekt.

Voor wat betreft het galoptempo: veel figuren rijden en vooral veel overgangen rijden. Na het aangaloperen meteen terug nemen naar de draf en meteen weer aangaloperen bijvoorbeeld. Speel met die overgangen...

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 14:30

Hoe oud is je paard ?
Daar kan ook het probleem liggen, die van mij is net 4 en daarbij heb ik met de galop ook hetzelfde probleem..
Het helpt wel als je haar wanneer ze ontspannen aan de teugel loopt laat aanspringen en op een volte zet, dan kan ze niet heel hard gaan en vooral veel wisselingen rijden dus van galop naar draf en omgedraaid..
Ook pas met de galop beginnen als je paard geheel los is anders valt ie idd uit elkaar ..
Succes ermee en heb geduld, ben er ook mee bezig en het valt af en toe niet mee ..
Groetjes

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 15:12

Nee,

ze is nu 9. Maar weinig bereden tot vorig jaar... en ook niet goed gereden.

Groetjes Janine

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 16:28

9 of niet, ze kan weinig dus imo moet je haar gewoon behandelen als een jong paard...

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 18:03

Galopproblemen ontstaan vrijwel altijd door gebrek aan kracht vanuit de achterhand, niet voldoende rechtgericht in de rug en niet goed in balans. Als je aan deze punten werkt zal die al snel super gaan galoperen.

HOe kan je hier het beste aan werken: begin met het rechtrichten. Want als je paardje goed recht gericht is zal die mooi in balans en op 4 benen komen en lekker ontspannen over zn rug komen zodat die goed gaat nageven zonder tempo te verliezen. Je beschreef dat die dit in draf en stap al doet, dat is heel mooi want daar kan je dan goed mee verder. Rij heel veel overgangen, constant overgangen. Hierdoor worden ze goed aan je been en zit hulpen en komen ze mooi op 4 benen te lopen. Als die goed nagevelijk is moet je eens proberen je paardje door te sluiten in stap of draf. Dat wilt zeggen dat je hem bv in draf zoo rustig mogelijk probeert te laten draven dat die net niet in stap valt. De kunst is dan om hem wel actief te houden. Voordat die in stap valt rij je hem weer op je been een stukje naar vore en begin je weer op nieuw. Als die niet gelijk reageerd op je been dan is die niet meer actief en kan je hem activeren door achter een klein beetje bij te tikken (niet slaan, enkel tikken..) Deze oefening is om je paardje goed op het achterbeen te krijgen en het beste is om er mee te beginnen op een gesloten volte. Als die goed op het achterbeen komt zal die beginnen te verzamelen en dan voel je dat die van vore omhoog komt.

Om weer even terug te komen op de galop: probeer hem vanuit een goede rustige en het liefst verzamelde draf of stap aan te laten galoperen. Voordat die kan gaan race neem jij hem al weer terug naar draf, als die hard gaat draven neem je hem gelijk terug naar stap tot die rustig is. Dan begin je weer opnieuw. In het begin zal je hooguit enkele passen galoperen en dan al weer terug moeten nemen naar draf, namate die sterker word van achtere zal die langer in een rustigere galop blijven. Om hem nog sterker te krijgen van achtere en beter in balans moet je elk uur een stuk of 50x aangaloperen. dus 25x op de ene hand en 25x op de andere hand. En niet te lang galoperen, een paar passen is genoeg!

Succes!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 18:23

Jeetje... mooi uitgelegd!! Kan ik zeker wat mee!!

Maar gebrek aan spieren in de achterhand heeft ze zeker weten niet. Ze heeft wel een lekker kontje Verzamelde draf zit er op, Uitgestrekte draf zit er prachtig op.

Ik moest laatst schrijven in de MII, de uitgestrekte draf daar was over het algemeen nog minder dan die van haar...

Maar ik denk dat ik er verder wel heel wat aan heb!! Ik zal keihard trainen!!:P

Groetjes Janine

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 18:56

Als ze voldoende achterhand bespiering heeft zit de galop techniek er nog niet goed genoeg in. Die krijg je enkel beter door veel aan te springen, het liefste vanuit stap, en veel wendingen te galoperen en terug te rijden in de galop..

Succes

paardengek10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 20:48

Love_Sophie schreef:
Hey,

ik heb een probleem met mijn verzorgpaard.

Wanneer ik alleen rijd heb ik er niet zoveel problemen mee, maar als ik in de les rijd of een wedstrijdje, dat lukt het niet meer.

Ik rijd nu een jaar op dat paard, in het begin kon ze helemaal niets. Ik heb met veel geduld haar nu een klein beetje aan de teugel. In stap en in draf zo goed als constant.
Maar de galop is al vanaf het begin een probleem geweest. Ze galoppeerd veel te hard. Het scheelt maar weinig en ze loopt onder mij weg. Het lukt me zodoende dus ook niet om dr in de galop aan de teugel te rijden.

Ik heb het idee dat mijn handen naar halverwege de hals worden getrokken, en dat ik er erg beroerd op zat. Het sturen wil wel, maar ze gaat veel te snel. Ik zit gewoon op mijn kont, heel stil. Als ik aanspring loopt ze aan de teugel, dan kan ze net een lange zijde rustig galoperen en racet ze keihard weg als we richting bocht gaan.

Weten jullie een oplossing om:
-Sophie rustiger te laten galoperen.
-Sophie aan de teugel te laten galoperen.

B.V.D.

Groetjes Janine

Je moet in de galop je teugels losser laten als je trekt dan gaat ie alleen maar harder!.

Groetjes

steffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 14:26

Ik ken dit probleem bij die van mij, Zij is nu 5 jaar. Op gras galoppeerd ze super, echt super verzameld en goed vanuit achter naar voren. Maar als ik in de bak aanspring dan gaat ze gelijk keihard rennen, maak dan weinig uit of ik haar gelijk op de volte zet, want dan gaat ze ook keihard door en gaat ze echt bijna plat door de bochten heen :S De stap en de draf gaat echt super. Maar ja die galop he. En ze kan 't allemaal wel.

Van de week liep ze super voordat ik aansprong. En ja toen sprong ik aan en ja weg was ze. Nou toen na enkele rondjes kon ik d'r terug nemen, heb dit enkele keren gedaan en uit eindelijk galopeerde ze normaal, ze kan et wel. maar ja waarom doe ze dan aan et begin zo vervelend. Het is echt een werklustig paard dus daar ligt et niet aan.

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 18:45

Veel voltes rijden in galop. Vooral kleine voltes. En dan goed je buitenbeen erbij houden. Zo moet ze wel rustig galopperen en zo treed ze ook eerder onder. En als je zelf ontspannen zit dan ontspant zij zich ook en gaat ze ook makkelijker aan de teugel lopen.