bang met springen, tips?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

moi89

bang met springen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 13:44

hoi allemaal,

Ik heb een beetje een probleempje ik vind springen hartstikke leuk durf ook wel een flinke lengte te springen.
Maar durf geen parcours meer te springen omdat ik al wel heel vaak ongelukkig terecht ben gekomen in het parcours.
Gewoon springen gaat goed maar in het parcours weigert hij en gaat heel hard rennen ik ben zo bang ik wil het wel maar durf het gewoon niet meer heeft iemand tips of misschien hetzelfde meegemaakt??
En wie weet hoe ik mijn angst kan overwinnen
Laatst bijgewerkt door Lielle op 04-07-05 07:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel verduidelijkt

Sodera

Re: bang!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 13:53

ik ken het n btje, mijn oude pony kon heel smerig stoppen enzo...
Waarom doet je pony zo? Is hij bang, of wordt hij bang omdat JIJ bang bent, of zit ie je gewoon te pesten???
Ga eens een keer naar een oefenparcours... of vraag hulp van iemand!

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 14:13

ik ben het mee eens met de reactie hierboven, probeer of je een keer naar een oefenparcours kan gaan.
ik ben ook bang voor springen maar die het altijd wel.
geen idee hoe ik eroverheen ben gekomen om toch een hindernisje te nemen maar vind het altijd nog wel eng.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 15:15

Krijg je wel springles?
Ik ben erachter gekomen dat springen lang niet zo makkelijk is dan alleen maar aanrijden en springen. Ik krijg nu ruim 3 jaar springles en ik kan ook niet rond komen op wedstrijden.
Net als bij dressuur, is goede springles essentieel.
En blijft het misgaan, vraag jezelf dan eens af: is het 't allemaal wel waard? Het is per slot van rekening je hobby. Het moet leuk blijven. Dan kun je beter thuis af en toe voor de lol springen en je concentreren op de dingen die wél goed gaan.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 15:59

Ik durf ook geen B parcours te springen. Het staat me net te hoog, en ik kan nog niet passend rijden. Bij mij komt het ook omdat ik veel te weinig spring. Als ik het minstens 3x/week zou doen, dan zou ik er meer routine in krijgen. Zoiets moet gewoon groeien. Ik denk dat dat voor jou ook geld. Gewoon veel doen, en les nemen. Niet alleen maar losse hindernisjes maar veel lijntjes.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 07:08

WD => RT

MarijkeBun

Re: bang met springen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 10:42

ik heb een zus met precies hetzelfde probleem.
zij is ook een aantal keren gelanceerd met gevolg: een kantineruit kapot en is over de bakrand gegaan (op beton terecht gekomen)

dit alles met pringen. het paard peerde hem na de sprong en was hoofd naar beneden en bokken.

mijn zus rijd nu weer sinds 3 maanden de ondelinge springwedstrijden mee. op deze manier krijgt ze weer vertrouwen.
als je nog niet lest (denk het wel), dan moet je dat als eerste gaan doen. ga weer vertrouwen opbouwen. neem eerst bijvoorbeeld 2 sprongen 1 bij de A en de andere bij de C en bouw dit steeds meer op naar 3 sprongen, dan weer 4 enz.

blijven doen, dat is het aller belangrijkste, zodat je weer vertrouwen in elkaar krijgt

succes

_MelisDayka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 11:45

ik sal gewoon een keer naar een oefenparcour gaan en dan gewoon rijden hoe je normaal rijd
ik rij ook springwedstrijden en ik heb net me 1ste springwedstrijd erop zitten maar die van mij stOpt gelukkig niet maar veel suc6 er mee

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 13:28

Hier meld zich iemand die met hetzelfde probleem kampte als jij.

Ik ben een aantal keren ook flink gevallen tijden een parcours. Ben toen ook een tijdje gestopt met springen. Na een paar maanden ben ik weer gaan lessen en heb het toen ook alleenmaar bij lessen gehouden. Het vrtrouwen is nu eigenlijk weer zo goed als terug. Heel soms komt de angst nog wel eens boven als het paard maar een pasje harder loopt dan dat ik als ruiter aangeef. Heb dan gelijk het gevoel of ik de totale controle kwijt ben. Met springen is mijn paard net een diesel. Het eerste half uur loopt ze heel braaf en het tweede half uur is het paard net iets fanetieker als dat ik ben en loopt ze sneller onder mij uit. (Daar bedoel ik mee een paar pasjes. Het is geen paard dat de hele bak met mij aanveegt.) Nu dat ik dus weer regelmatig les is het vertrouwen nu ook eigenlijk weer goed en ben ook weer langzaamaan begonnen met onderlinge wedstrijden te rijden. Moet zeggen dat dit heel erg goed gaat en dat ik nu ook echt weer plezier krijg in het springen.

Je krijgt je vertrouwen pas weer terug door het gewoon te blijven doen.

Wens je heel veel succes.

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 16:07

Oefen parcoursen springen, en zowiezo blijven springen.
In een oefenparcours kan je als je het niet meer ziet zitten of je paard gaan aan de hol ofzo rustig de tijd nemen om te herstellen en dan weer verder te gaan. Dit helpt echt je vertrouwen weer op te bouwen en de controle weer terug te krijgen in het parcours. Tijdens oefen parcoursen kan je leren om niet als een kip zonder kop door het parcours te racen (om maar even mezelf als voorbeeld te nemen) en te blijven rijden tijdens het parcours (veel voorkomend probleem).
De druk is dan ook zoveel minder tijdens een oefen parcours, rijdt veel fijner! en zo bouw je langzamerhand weer het vertrouwen (en de controle ) op.

Zet anders eens een parcoursje op als je springles hebt!

Esther_Ziezo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 20:01

Waarom doet je pony dat ?? daarvoor heb je vas geen reden. Je moet in eerdergeval een beetje meer zelfvertrouwen proberen te kweken. Want als jij paard voeld dat je zenewachtig of bang bent dan word hij dat ook.. Hopelijk heb je hierzo iets aan andres zou ik het ook echt niet ween sorry xxxjes esther

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 22:47

Ik heb dit ook heel erg gehad, werd alle kanten op gelanceerd, en op een gegeven moment durf je dan echt niet meer. Ik ben toen gestopt met springen met mn eigen paard, en ben op een paard van iemand anders gestapt die heel braaf springt. Net zolang daarmee gereden totdat ik alles goed kon regelen en zelfvertrouwen had. Toen in de springles een keer mn eigen paard weer meegenomen, en door het vertrouwen wat ik toen had opgebouwd met dat andere paard ging het in één keer echt een stuk beter. Nu springen we weer samen en hebben er allebei weer lol in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 11:59

Als ik jou was zou ik niet naar een oefenparcours gaan! Want dan moet je meteen heel veel hindernissen gaan springen. Heb je thuis een bak en hindernissen? Als je dat niet hebt moet je gewoon ergens anders gaan oefenen natuurlijk. Je kan beter een heel parcoursje opzetten. Dan eerst alle hindernissen appart springen. Danga je wat lijntjes rijden van twee of drie hindernissen achter elkaar. Als dat eenmaal goed gaat en je hebt alle hindernissen in lijntjes gereden. Dan kan je proberen het hele parcoursje te gaan rijden. Durf je dat niet dan kan je misschien eerst iemand laten gaan die het wel durft zodat het paard tenminste het hele parcoursje al een keertje heeft gesprongen. Durf je dan nog steeds niet, dan kan je misschien steeds die lijntjes gaan uitbreiden. Eerst een lijntje van 2 hindernissen. Dan neem je er drie achter elkaar. Dan neem je er vier. En zo ga je door net zolang totdat je niet meer durft. Dan stop je. Je gaat dan gewoon uitstappen en probeert het over een paar dagen weer. Ik ben er bijna zeker van dat je het op een gegeven moment wel durft! En dat als je een paar keer een vol parcoursje hebt gesprongen dat je dan je zelfvertrouwen weer terug hebt!

Veel succes!

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 13:32

dus je durft wel losse hindernissen te springen, maar gene parcours? daar had ik ook last van. ook oefenspringen vond ik hartstikke eng, omdat er mensen toe keken, en er een jury was, en ik dus "beoordeeld" werd. misschien kun je dan beter eerst thuis een parcours oefenen. zet anders een keer een parcours op, en ga er gewoon tussendoor rijden. af en toe neem je een keer een hindernisje. als dat goed gaat, neem je er 2 willekeurig achter elkaar, gewoon op dezelfde manier als je ene losse hindernis sprong. zo ga je het langzaam opbouwen. probeer het "parcours-dee" een beetje uit je hoofd te zetten. zie het als losse hindernissen, die je elk apart neemt. zo wordt het steeds makkelijker. bij mij werkte dit in ieder geval erg goed, of jij er iets aan hebt weet ik niet... in ieder geval succes!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 14:23

Het gaat er niet om of je flink hoog met hem kan springen maar of je normaal een parcour kan springen.1 hoge hindernis kan iedereen wel overheen komen.

Het probleem hier is dus het parcour rond rijden.Ik zou weer helemaal bij het begin beginnen en heel laag gaan springen.Maak een parcours met kruisjes van ongeveer 20 cm{ let er bij het neerzetten van het parcour op dat je de volgende oefeningen wel mee kunt nemen en je gebruikt er eerst maar 3 maar ik zou er wel meerdern in de bak zetten 4 of 5 dan kan je paard daar wel vast aan wennen}.Neem er eerst 1 vanuit de draf en galoppeer door en neem diezelfde nog 1 keer dit kun je een aantal keren herhalen tot je voelt dat het lekker gaat dan ga je verder.Daarna neem je een lijntje van 2 hindernissen lukte dit goed neem je het lijntje nog eens en maakt na de 2e sprong een volte en neemt de 2e sprong nog een maal.Hierna kun je weer even wat dressuur oefeningen mee nemen en dan kun je de eerste hindernis met het lijntje erachteraan nemen.Als dit goed gaat zou ik stoppen voor die keer en de volgende keer weer iets meer toe voegen.Zo kun je het steeds meer sprongen mee nemen en kun je een keer daarna van sommige kruisjes stijltjes maken en een keer daarna kun je het iets gaan verhogen.Maar wees geduldig jullie moeten beiden weer vertrouwen in elkaar krijgen en dan moet het wel goed komen.

Heb je ook springles en wat zegt die ervan?