paard loopt met mond open

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bohjal

paard loopt met mond open

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 19:18

Ik ben naar een paard gaan kijken dat ik misschien wil kopen. Nu viel mij op dat hij steeds een beetje met zijn mond open loopt. Hij deed het toen de eigenaar erop zat en bij mij ook (terwijl ik zeker niet hardhandig was ofzo). Op een oudere foto die ik van hem heb gezien, zag ik het ook. Wie heeft er een idee waar dit aan kan liggen? Of maak ik me zorgen om niets?

Edit: foto's plaatsen lukt even niet helaas

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Re: paard loopt met mond open

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 19:36

Misschien heeft hij last van het bit? Of is dit gewoon een gewoonte voor hem.
Je zou ook met een sperriempje kunnen gaan rijden. Dan kan hij zijn mond moeilijk open doen.

Succes

Bohjal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 19:48

Afbeelding

alsnog een foto

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 21:05

het kan een aangeleerde aanleunigsfout zijn. Ik zou je instructrice er een keertje op laten rijden om haar te laten voelen of die goed in zn nek, rug en achterhand is.

Anders is een ander bitje of een sperriempje misschien wel de oplossing idd..

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 22:57

Heeft het paard een beetje bloed misschien? Aan het hoofdje te zien. MIjn eng volbloed doet het ook altijd, is een beetje zenuwtrekje. Wel een lelijk gezicht overigens.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 00:45

Ex doet dat ook, (welshje dus ook best een bloedpaardje) Dus misschien toch een zenuwtrekje. Bit zit goed en sperriempje, ik wens jou veel succes maar dan doen ze het deel wat voor het sperriempje zit omhoog, het voorste deel van hun lippen. Op zich niets erg aan behalve dat het wat minder mooi is

Bohjal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 21:28

Het is inderdaad een paardje met bloed (nou ja, eigenlijk grote E-pony). Ik had verder ook niet de indruk dat ie er last van had, maar een lelijk gezicht is het wel ja... Wel jammer, want voor de rest is het een erg leuk beestje.

Lauraa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 21:35

ik dacht ( weet ik niet zeker ) dat de mond openen of de tong optrekken of uitsteken ontrekken van het bit is

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 00:13

als hij zijn mond open doet is er meer aan de hand.
Als hij alleen zijn tandjes laat zien doormiddel van zijn lipjes optrekken is er volgens mij niks aan de hand.
Mijn arabier (bloed type) deed het ook.
En ach wij zeiden altijd dat hij moest lachen.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 00:24

Ik vindt het een komies gezicht, maar leuk is het niet voor de ruiter.
Ik weet ook niet wat je er aan kunt doen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 00:28

MSQuincyTE schreef:
Ik vindt het een komies gezicht, maar leuk is het niet voor de ruiter.
Ik weet ook niet wat je er aan kunt doen.

Dat vind ik ook.
T is dan net of tie lacht.
en nee, naar mijn idee is er niks aan te doen.
Die van mij deed het juist het meest als hij maf was. (vrolijk en gek)

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 10:44

Die van mij heeft het ook wel, volgens mij is dat onttrekken aan het bit ja. Erg vervelend..maar is niet zwaar in de hand, heb wienig druk op de teugels en goed mn benen erbij..en toch blijft ie het soms doen. Als ik m wat terugrij is het meestal weer goed. Lastig zoiets..

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 17:25

Met een sperriempje los je het probleem natuurlijk niet op. Het ziet er alleen "mooier" uit voor de mens.
Inderdaad Dandylover en Pinacolada, hij probeert het bit te ontwijken wat meer paarden doen maar die krijgen dan gewoon een sperriempje om en je ziet het niet meer (goed). Wat je dan soms nog wel kan zien dat zijn de ondertanden, dan trekt het paard toch nog de onderlip weg.
Je kan beter het probleem oplossen door te kijken wat de oorzaak ervan is. Verkeerd bit misschien?

Groetjes Angela.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 18:43

Je kunt ook even kijken of de hoogte van het bit wel goed is. Een beetje proberen of het beter gaat als het een gaatje lager of hoger hangt. Ook even kijken naar het bit, of de dikte en de breedte wel goed is. Een natuurlijk kijken hoe hij gereden is, of de rug en achterhand wel goed zijn en of er niets met de tanden is. Als het echt een zenuwtrekje is zou ik er gewoon een sperriem aandoen, maar dat moet je wel heel zeker weten!

Bohjal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 21:23

Of het aan het soort bit of de hoogte van het bit ligt weet ik niet, denk het niet eigenlijk. Ze rijden er nu namelijk ook western mee en dan heb je toch ook een ander bit, maar dan doet hij het ook. Ik zie dit paardje wel zitten, maar ja, vind dit toch wel jammer. Doet toch een beetje afbreuk aan het plaatje.
Laatst bijgewerkt door Bohjal op 05-07-05 22:24, in het totaal 2 keer bewerkt

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 21:30

Dus jullie rijden western en engels met deze pony?hier zou ik wel mee uitkijken dit is erg verwarrend voor je pony omdat het 2 heeeel erg verschillende manieren van rijden zijn en ik zou dit zelf echt nooit doen.

Bohjal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 21:36

Monsera, zoals ik heb geschreven is dit niet mijn eigen paard, maar een paard dat ik misschien wil kopen...

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 21:46

En wat ga er mee rijden western of engels.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 23:03

[wat meer paarden doen maar die krijgen dan gewoon een sperriempje om en je ziet het niet meer ("]Met een sperriempje los je het probleem natuurlijk niet op. Het ziet er alleen "mooier" uit voor de mens.
Inderdaad Dandylover en Pinacolada, hij probeert het bit te ontwijken wat meer paarden doen maar die krijgen dan gewoon een sperriempje om en je ziet het niet meer (goed[/quote][quote]

Niet mee eens hoor, mijn paard heeft met sperriem gewoon zijn sm.....open en ik vind het een rot gezicht. Instructrice denkt dan ook dat ik altijd aan het trekken ben, wat niet zo is.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 12:25

Die van mij doet het met sperriem ook hoor..dus dit is geen "oplossing". Of je moet dat ding heeeeel strak doen denk ik, maar niet echt diervriendelijk en het is geen oplossing.

Bohjal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-05 18:11

Tja, als ik de reacties zo lees, valt er waarschijnlijk weinig aan te doen en zal het wel een gewoonte of zenuwtrekje zijn. Ik vind het er niet uit zien, het lijkt dan inderdaad net zoals Santos zegt of je constant aan het trekken bent aan de teugels...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 18:24

mijne doet dit zodra je aan hget bit zit (vroeger teveel in de mond getrokken) en zolang ik haar netjes rijdt, op me zit en met handen goede hoogte met soepele handen/arme en lekker met haar meebewee, doet ze het niet.

Het kan natuurlijk ook aan het gebit liggen.

elfj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 22:11

Zelf heb ik ook een open-mond-probleem met mijn pony. Ik heb Nadhir nu 3,5 jaar en hij doet het nog steeds. Al voordat ik het bit in zn mond hang, staat hij al met zijn mond open, dan zijn alle riempjes van het hoofdstel vast en doetie zn mond digt. Dan stap ik op en gaatie weer open. Met rijden doetie het ook, kantelt daarbij ook zijn hoofd. Als ik hem oed op 2 teugels krijg , sluit hij zijn mond weer.

Ik heb 3 jaar geleden met een africhttingsneusriem gereden maar ook dat werkte niet. Ik reed toen met een enkel gebroken bit. Wat later ben ik met een dubbelgebroken bit gaan rijden en een gecombineerde neusriem. Nog steeds mond open. Nu rijd ik met een enkel gebroken bit met losse ringen, dezelfde gecombineerde neusriem, maar die neusriem zit nu een centimeter ( misschien zelfs meer) te los met gesloten mond (die hebtie gwn helemaal uitgerekt).

Met rijden gaat het nu wel al wat beter maar nog steeds heeft hij zijn mond open maar niet contstand, veel minder. Op wedstrijden looptie de laatste tijd met losrijden lekker maar dan kom ik mijn proef in, kantelt ie zijn hoofd, gaat zijn mond open en krijg ik hem niet meer recht. Als hij in mijn proef stukken zijn mond dicht houd en af en toe open doet, wordt het weer aangerekend als spanning/ verzet. Logisch natuurijk maar ik krijg die spanning er maaar niet uit!

Het licht niet aan zijn tanden, want de tandarts komt elk jaar. Wat het wel is ben ik nog steeds niet achter..een vervelende gewoonte..? Inderdaad spanning? verzet? En wat doe ik fout..is een vraag die mij ook veel bezighoud.. Ik krijg elke week les en dan ook nog priveles, dus begeleiding heb ik ook wel.

ik zal eens kijken of ik een foto ken vinden..misschien kunnen jullie mij ook helpen?

xxx jamie

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 13:02

Mijn paard (zit denk ik ook wel wat bloed in aan haar hoofd te zien) doet ook vaak haar mond open tijdens het rijden. Ze heeft een opgezwollen gehemelte wat door de dierenarts geconstateerd is met een dubbelgebroken ipv enkelgebroken trensje is dit al verbeterd. Ook probeer ik mijn handen stiller te houden heb iedere week les. Nu is het mond opendoen veel minder geworden.
De momenten dat ze het nog doet is al ze een voor haar moeilijke oefening moet doen en ze een soort boos word.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 18:19

Heb zelf ook al verschillende bitjes geprobeert, maar dat hielp niet. Volgens instructrice ben ik het voor beeld van stille handen(effe opscheppen), hij doet iets minder zijn mond open als ie wat ontspannen is, maar dat is ie bijna nooit, als volbloed zijnde.