houding?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

albonny

houding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 17:39

nou zoals de naam al zegt ik heb informatie nodig (als ze er zijn getekende plaatjes) over hoe je het beste op je paard kunt zitten.

ik heb namelijk een bijrijdster en die rijd met een hele kromme ingezakte houding die wil ik graag verbeteren. maar hoe?

heeft iemand tips oefeningen of een foto/plaatje hoe die houding moet zijn. zodat ik het haar aan de hand van dat kan laten zien.

ik hoop dat iemand me hier mee kan helpen.

groetjes eva

joycje

Re: houding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 17:54

De houding moet eigenlijk een rechte lijn zijn van oor naar schouder naar heup naar enkel gewricht... Schouders moeten afhangen en elleboog naar de teugel moet rechte lijn zijn naar de mond...

www.akasha-rijkunst.nl daar heb je wel info...

groetjes joyce

_deem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 17:56

Het helpt heel goed om zonder beugels te rijden en een keer een zitlesje te geven. Vertel haar trots op haar paard te zitten en daarmee moet je je rug recht houden! Laat haar vooral op haar houding letten en vraag haar geen 10 dingen tegelijk. Dus eerst houding van de ruiter..dan pas houding van het paard!
Het is een kwestie van oefenen!

albonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 18:03

ik heb ook gehoort over met een stok achter de rug aan de longe rijden. heeft iemand hier ervaring mee?

al vast bedankt voor alle informatie ga het zeker allemaal in mij op nemen en goeide dingen gebruiken dankje

Mii_JuúL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 18:35

nee geen ervaring

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 18:39

Wanneer haar houding echt stoort of het paard duidelijk negatief beinvloedt kun je haar naar mijn mening nog het beste haar jou kant van het verhaal uitleggen en vragen les te nemen bij een degelijke instructie, dat zal ze waarschijnlijk wel begrijpen.

Van plaatjes kun je het niet leren, er zijn genoeg trucjes voor, zoals je zelf de stok al aanhaalt. Daar leer je misschien wel recht van zitten maar vind het vrij onvriendelijk en daarbij zorgt het eerder voor een verkrampte houding. Dan zie ik persoonlijk iemand liever eronderuitgezakt maar ontspannen dan recht en verkrampt op 't paard zitten. Een instructeur is nog de beste manier voor de ruiter én het paard om een onafhankelijke zit te proberen bereiken.

albonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 19:03

jha dat is het probleem net dat mag ze niet van haar ouders en om dat voor haar tegaan betalen bij bv. mijn instructriese vind ik een beetje een duur grapje worden. maar wat zijn dan bv. van die trucjes? ze wil echt heel graag leren en ze is ook nog maar jong net 13. maar het stoort het paard ook ze kan door die houding het paard niet goed sturen. ze rijd op een manege maar of ze daar iets leren? het is meer op een paard zitten dat op de stem van de instructriese luistert.

_deem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 17:42

Hoi!
Ik heb ook wel eens gereden met een stok achter me, alleen gebruikte we dan een zweepje. Je moet dan tussen beide ellebogen en je rug je zweepje/stok doen (horizontaal). Zo zit je gelijk recht en kan je je ellebogen niet naar voren steken.

Ik vond het nooit zo geslaagd..... naar mijn ogen had het namelijk totaal geen zin.

albonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 22:05

ik had zelf van iemand gehoort dat het veel pijn deed al na minder als 5 min. nu heb ik het zelf vandaag 20 min geprobeert en nix deed pijn. dus mischien dat het help want ik zit correct en voel nix zij zat fout en voelde het wel. ik heb geen idee maar zijn er nog tips?.

een zweepje is ook buigzaam he een stok niet.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 00:11

ja zweep.

Als ik even niet kaartsrechtopzit.. (ik moet van mijn instructiese echt kaarts kaarts rechtop zitten.
Een houding waar je in de B een 10 mee zou kunnen krijgen zeg maar..
Maar als ik dat even niet doe zegt ze: NOG 1X EN IK KNOOP @ ZWEPEN AAN JE RUG VAST.
Alleen al als ze dat zegt ga ik rechtop zitten.

En verder heb ik een geheugen steun.. Als ik bij de letter K langs rijd moet ik denken aan de K van kaartsrechtop.
dat moet ik ook van haar.

Whateverr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 08:12

hejj

ik heb net snel een plaatje bij paint getekend, dus uh verwacht er niet te veel van he

Afbeelding

De bluawe lijn is een recht lijn, waar de hak de onderrug de schouders en het achterhoofd recht tegen aan moeten liggen, eigenlijk had ik de blauwe lijn meer naar voren moeten tekenen, maar zo zie je in iedergeval wel dat het recht is..

De rode lijn is de lijn, elleboog, pols, teugels, mond/bit...
ook dit moet een rechte lijn zijn, als dit een rechte lijn is kan je makkelijk met de beweging van je paard zijn mond mee gaan..

Verder zie je overal pijltjes staan, die zeggen in welke richting je iets moet 'duwen' zoals de hak naar beneden en de teen naar boven, je onderrug naar voren, maar je schouders weer naar achteren, je boeven been/knie moet je weer naar benede duwen, zodat je je eigen lang maakt en recht kan zitten... de pijl bij het hoofd zegt dat je recht naar voor moet kijken!

Dit is DE perfecte zit (naja op mijn tekening dan niet, maar goed ), maar er zijn maar echt weinig die dit kunnen, maar in ieder geval, zo moet het en deze kant moet je op gaan werken...

Veel succes ermee!

edit: een zweepje er achter doen heeft geen nut, het zorgt ervoor dat je zo zit, maar je kan pas echt rechtop zitten als je je evenwicht en balans hebt, maar ook als je ontspannen zit en geen schrik hebt!

Probeer anders er eerst achter te komen waarom ze zo zit, heeft ze schrik maar laat ze het niet merken?
Heeft ze geen goed evenwicht? Dit kan je door simpele evenwichts oefeningen op de grond doen, bv lang op 1 been staan...
Ga zo maar wat dingen uit proberen, blijkt dat ze geen schrik heeft en een goed evenwicht, dan is het een kwestie van gewoon oefenen en trainen en consequent zijn!