Hoe laat je een pony reageren op steeds minder beenhulpen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

poesnee

Hoe laat je een pony reageren op steeds minder beenhulpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 16:20

Hoe zorg je ervoor dat je pony op steeds minder drijven reageert?

Ik rijd met een manegepony, vaak dezelfde, maar soms duurt het best wel lang voor ik een reactie krijg.
Laatst bijgewerkt door poesnee op 02-07-05 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Betteke

Re: Steeds minder beenhulpen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 16:37

Consequent rijden, maar dat is bij een manegepony moeilijker lijkt me. De bedoeling is dat je met een beetje kuitdruk reactie krijgt. Gebeurt dit niet dan of een flinke schop of een flinke tik met de zweep. Laat hem naar voren gaan en op stem en zit terugnemen. Weer kuitdruk geven, als je dan reactie krijgt belonen.
Maar als je 1x per week op zo'n pony rijdt is het heeeeeeel moeilijk om hem scherp aan je been te krijgen.
Succes ermee.

M3isSi3j

Re: Hoe laat je een pony reageren op steeds minder beenhulpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 16:58

Idd heel conseqent zijn en veel overgangen rijden.

Het is verder belangrijk dat je als ruiter een goede zit heb zodat je bv bij het lichtrijden niet elke pas drijft omdat je niet goed zit. als je zit goed is kan je zelf inschatten wanneer je been moet geven en dan pas geef je been ipv dat je elke pas drijft.

Als je kuitdruk geeft en je paardje reageerd niet drijf je hem nog een keertje goed aan en laat je met je stem merken dat die moet reaqgeren: HUP NU DOOR!! Dan zal die na een paar keer door hebben dat als die reageerd braaf is (want als die reaqeerd op je kuitdruk beloon je hem ook met je stem: goed so, zo isty braaf!) en als die niet reageerd dat die niet braaf is.

Succes

poesnee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 10:08

Bedankt voor de reacties.

Dus als ik het goed begrijp, moet ik eigenlijk meer overgangen gaan rijden met de pony?

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 12:07

ja idd.. heeel veel overgangen rijden. In het begin moet je starten met grote overgangen als halt-draf, draf-halt, stap-galop ed. en later kan je ze steeds kleiner maken namate die beter reageerd op je been en zit hulpen. Uit eindelijk moet je eindige met schakelen,m dit zijn overgangen die bijna onzichtbaar zijn voor die wie er naar kijkt..

Succes

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 12:09

Ik denk alleen dat het erg lastig gaat worden om een manegepony zo gevoelig te krijgen, helemaal als er voor de rest ook anderen op rijden.
Ik weet niet hoe je rijdt, maar in dit geval zou je het eventueel met een spoortje kunnen proberen.