Hoe de achterhand versterken

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Uriel4ever

Hoe de achterhand versterken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 20:29

Hey ,
Ik ben zonet een weekje aan het trainen met mijn paard (die 2-3 maanden complete stalrust heeft gehad door koliekoperatie('s))
Hij laat nogal z'n achterbenen slepen ... ik weet niet echt hoe ik het moet uitleggen maar hij gebruikt ze niet echt al te hard
Als ik hem meer vooruit rij is het al beter , ook als ik hem goed onder rij ...heeft iemand nog ander tips ?
hoe kan ik z'n achterhand versterken zodat hij ze niet meer laat hangen (ook niet als we een rustig drafje doen)
Misschien zijn cavaletti rijden een goede oplossing maar ik weet het eigenlijk niet daarom vraag ik het aan jullie
We zijn helemaal niet lang bezig dus we rijden heel rustig , 15 à 20 minuutjes...
Ik weet niet of jullie me kunnen helpen maar je geeft maar tips als je kan

Afbeelding

LoVeFeMmIe

Re: Hoe de achterhand versterken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 20:33

misschien kun je proberen om me de passoa te longeren, die activeert de achterhand, hij is best duur (nu wel in de aanbieding bij divoza ) maar hij werkt echt goed vind ik

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 20:47

Heel veel overgangen rijden!
Bijv. ook vanuit halthouden wegdraven of zelfs galoperen. Goed in ieder geval dat je al veel naar voren rijdt!
Pesoa teugel helpt ook heel goed, is even een investering maar dan heb je ook wat!

Succes!

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 21:02

inderdaad veel overgangen rijden, maar belast hem ook niet teveel ineens.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 11:31

Veel schakelen, dus niet alleen overgangen, maar ook binnen een gang: langzaam draven, snel draven.

Als je de mogelijkheid hebt om bij buitenritten een dijkje of heuvel/duin op te gaan zou je dat ook kunnen doen. Is ook heel goed voor het sterker maken van de achterhand.

En veel balkjes lopen, daar moet hij zijn benen ook van optillen.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 13:44

Ik heb ook nog een aantal dingen behalve pessoa en overgangen..

* balkjes of cafelletjes lopen
* bergjes rijden
* mul zand rijden (daar moet je heeeeel erg mee uit kijken)
* vaak aanzetten in galop (is tevens ook heel goed voor de balans van je paardje)
* zijgangen, hierbij activeer je de achterhand goed, en tijdens deze zijgangen halthouden en weer wegdraven..
* achterwaards
* kleine sprongetjes
* de volte sluiten en dan iemand zn achterbeen bij tikken als die gaat slepen.. niet mijn ding maar werkt wel..
* heel veel op het harde recht uit stappen (komen ze in balans en stap is een goede achterhand oefening) tijdens het stappen kan je veel overgangen rijden ed.
* longeren met dubbelen lijnen (waarvan 1tje achter zn kont langs)
* door het water rijden..

Zo genoeg!?

Succes!!

Uriel4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 14:04

Bedankt voor de vele tips
Ik kan ze zeker gebruiken
maar ik ga het wel rustig aan doen

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 17:12

je mot ook zeker niet je paardje overnemen. Je kan veel dingen samen combineeren zonder dat je het hem gelijk tezwaar maakt. Zo kan je op rustdagen een lekkere lange wandelrit of staprit met hem gaan maken waarbij je veel schakeld in stap. zo zal die zn rug los laten, goed op 4 benen komen en beter aan je hulpen zijn. Zonder dat je hem zwaar in het werk heb staan.

Ook kan je balkjes lopen combineren met het longeren en een klein sprongen conbinenren met losgooien.

Succes

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 11:10

Langzaam draven maakt de achterhand ook sterk. Let dan wel op dat je hem niet alleen tegen houdt van voren maar dat je blijft rijden met je been. Hij moet wel actief blijven draven van achteren. Als hij er dan van voren iets uit komt vind ik dat niet zo'n groot probleem. Het gaat erom dat hij eerst sterker wordt in de achterhand, de aanleuning komt dan vanzelf weer.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 12:38

Ik zou wel even rustig aan doen met het werk. Wel voorzichtig opbouwen. Mijn paard is 5 jaar geleden ook geopereerd en na 3 maanden ging ik alleen nog maar rustig stappen buiten en af en toe een drafje en een galopje kijken of hij dat aankon. Je moet niet vergeten dat hij een grote buikoperatie gehad heeft en al die spieren die daar zitten moeten weer helemaal opnieuw geleerd worden om aan te spannen. Dat kan een beetje pijnlijk nog zijn.
Ik ben mijn paard pas na 6/7 maanden dressuurmatig pas weer gaan oppakken.
Veel succes!!!!

AnneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 14:20

Veel overgangen van de draf naar stap rijden en in die overgangen wat schoudervoor zetten. Als je bijna in stap bent moet je voelen dat ze achter goed doortrekt. Wil ze in stap 'ploffen', dan weer wegdraven. Zweepje erbij kan ook helpen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 14:26

De ideeen die aangedragen zijn zijn goed. maar ik ga mee met Mork. Je bent pas een week aan t rijden weer. Zorg eerst maar dat ie weer een beetje conditie krijgt. Zou echt rustig aan doen. Als jij geopereed ben, mag je ook niet na een week al weer volop sporten.
Heel veel succes!

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 14:28

Overgangen idd, heeft bij mijn paardje ook geholpen!

Biancapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 20:09

ja inderdaad veel overgangen, maar niet belasten..

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 00:18

Cassidy schreef:
Veel schakelen, dus niet alleen overgangen, maar ook binnen een gang: langzaam draven, snel draven.

Als je de mogelijkheid hebt om bij buitenritten een dijkje of heuvel/duin op te gaan zou je dat ook kunnen doen. Is ook heel goed voor het sterker maken van de achterhand.

En veel balkjes lopen, daar moet hij zijn benen ook van optillen.

Inderdaad.
Niet alleen overgangen maar ook schijnovergangen.
Dus tempho wisselingen.

Uriel4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-05 22:54

Citaat:
Dat kan een beetje pijnlijk nog zijn.

In de weide kan hij anders wel crossen hoor
We zijn nu al een eindje ver , we doen eigenlijk nog altijd hetzelfde als ervoor ( stap , drafje , stap , drafje (enz.) en als afsluiter een rustig rondje galop ) van de dierenarts is het goed dat ik nu rij . Ik probeer de tips van jullie toe te passen , na een half uurtje rijden (stap-draf) komt hij vanachter al mooi onder en heft hij z'n achtervoeten al wat meer op .
Hij rijdt echt heel erg graag in tegenstelling tot longeren...
Ik denk niet dat Uriel nu zelf wil dat we een uurtje aan een stuk alleen stappen en dat elke dag

Hij is er echt klaar voor , heeft nog niet veel conditie maar je kan ook niet zeggen na ik gereden heb dat hij moe is , geen druppeltje zweet ofwat dan ook te merken .En doordat de dierenarts nog eens bevestigd dat het beter is dat ik rij ben ik dan ook aan het rijden en niet stappen ...
Heel erg bedankt voor de tips .
Je ziet me misschien nog wel bij Haw
Groetjes !

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 09:42

Pessoa teugel activeert de achterhand ook goed! Dat kun je ook wel eens proberen.. en verder gewoon zo doorgaan wat je nu ook doet, dan word het vanzelf beter! Caveletis kunnen ook best eens helpen, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.