3-jarige fries: eerst onder zadel of voor kar?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LoVeFeMmIe

3-jarige fries: eerst onder zadel of voor kar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 20:17

heyyy,
ik heb even een vraagje
ik ben momenteel bezig met een 3jarige friese merrie te beleren
het is de bedoeling dat ze voor de wagen leert en dat ze dressuur gaat doen met mij
nu sta ik voor de keuze; eerst erop rijden of eerst voor de wagen. de mensen bij mij op stal zeggen allemaal: Je kan er makkelijk op, je bent toch niet zo zwaar (59 kilo) maar ik dacht dus.
als ik er nu ineens op ga rijden (ze is al een zadel en hoofdstel gewend) dan krijgen die rugspieren het in 1 keer heel zwaar, en als ze voor de wagen al kan (ze is het tuig en een bandje erachter al gewend) dan heeft ze alvast de basis rugspieren en is het niet in een keer zo zwaar voor haar. Wat zouden jullie doen?? We hebben er totaal geen haast bij, het is in het belang van het paard!! wat vinden jullie het beste? Alvast bedankt voor de aandacht en hulp. Dikke kus Margit
Laatst bijgewerkt door Kwanyin op 01-07-05 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

Casca

Re: 3-jarige fries: eerst onder zadel of voor kar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 21:57

Als je haar eerst voor de kar doet wordt haar achterhand sneller sterk en je ontlast haar rug nog voor een tijdje (ook al ben je helemaal niet zwaar, voor een jong paard is het wel veel), maar het maakt volgens mij niet zo veel uit wat je eerst met haar doet..

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 22:51

Als je allebei met mate doet en veel afwisseling in het werk houdt kan er weinig fout gaan lijkt me.
Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 13:09

Eerst rijden. Bij het rijden kan je veel makkelijker stelling en buiging vragen en kleine dingetjes corrigeren. Bij het mennem wordt een paard dat gecorrigeerd meot worden veel sneller hard in de mond omdat je eigenlijk alleen het bit hebt.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 13:18

Ik heb mijn friesje eerst aan de lange lijn beleerd, toen voor de wagen gezet en verder gegaan met mn training aan de lange lijnen. Pas toen die alles aan de lange lijn kon wat in mijn kundigheid lag ben ik er een keertje in de week op gaan zitten. De mijne is dus pas onder het zadel gegaan bij ruim 3,5 en pas echt serieus beleerd toen ze bijna 4 was.

Ze zeggen altijd dat je friezen een jaar later moet beleren als een ander paard omdat ze ook langer doorgroeien. Ik zou hier wel rekening mee houden als ik jou was.. en wat maakt dat kleine jaartje nou nog uit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 15:19

Bij barokke paarden si het inderdaad wel veel verstandiger om een jaartje of anderhlaf later echt te beleren.

LoVeFeMmIe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 18:00

jah ze is in juni 3 geworden en is vanaaf vandaag de hele zomer lekker het land op, als ze dan terugkomt is ze 3 jaar en 3 maanden ongeveer dan gaan we verder met waar we ijn gebleven! heel erg bedankt voor de adviesen

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 19:52

Allebei tegelijk kan ook prima, vult elkaar heel goed aan. Maar je hebt er veel profijt van als ze het tuig/sturen al wat kennen voordat je erop klimt, en idd, vanuit het zadel zijn bepaalde rijtechnische dingen beter te corrigeren.

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 19:57

bij ons worden ze allemaal eerst beleerd *niet door ons zelf maar door profesionele mensen.. * meestal meteen met 3 jaar.. dan gaan ze een jaartje lang 1 keer per week voor de wagen *alleen buiten rijden* en met 4 jaar beleeren we ze zelf onder het zadel.. dat geeft meestal haast geen problemen.. omdat ze al veel kennen na een jaar..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 19:20

Bij mijn eigen pony's gebeurd het door elkaar heen. Net waar ik op dat moment zin en tijd voor heb doe ik.

Wil je het echt om ste beurd doen zou ik eerst betuigen. Mijn ervaring is dat je op een betuigde pony stapt en er zo mee weg rijd. Een singeltje kennen ze al, stem hulpen kennen ze al, zweep hulpen kennen ze al en teugel hulpen ook. In het begin doe je veel met stem en zweep(zo als je voor de wagen ook zou doen) en dat verander je zo terug in gewone ohz hulpen (dus been er bij en stem en zweep hulpen al minder laten worden).

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 11:14

ik heb mijn tinker eerst beleerd voor de wagen
hij was toen 2,5 jaar
en na een half jaar onder het zadel
ik ben heel blij dat ik dat heb gedaan
hij schrikt nergens meer van omdat hij al veel gewend is
ik stapte op en reed er zo op weg (niet overdreven)
ik reed een week later over het strand
het inrijden was echt een makkie
sturen en het bit en singel enz was hij al gewent
geen enkel probleem
dus ik raad iedereen aan eerst voor de kar en dan pas onder het zadel

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 13:36

ikzelf heb ervoor gekozen om eerst onder het zadel te beleren. velen doen het voor de kar het eerst. ben er mee eens dat er dan al wat hulpen bekend zijn dan bij het paard, maar hoor heel erg vaak dat als een paard eenmaal voor de kar heeft gelopen dat het heel erg hard wordt in de mond. de broer van mijn paard heeft dit ook en is echt niet bepaald zacht meer....en zo ken ik er meerdere, maar of dat voor alle paarden geldt....?

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 14:36

klomp schreef:
ikzelf heb ervoor gekozen om eerst onder het zadel te beleren. velen doen het voor de kar het eerst. ben er mee eens dat er dan al wat hulpen bekend zijn dan bij het paard, maar hoor heel erg vaak dat als een paard eenmaal voor de kar heeft gelopen dat het heel erg hard wordt in de mond. de broer van mijn paard heeft dit ook en is echt niet bepaald zacht meer....en zo ken ik er meerdere, maar of dat voor alle paarden geldt....?

nee voor die van mij geldt dat zeker niet
mijn paard is heel licht in de mond
maar ik rijd hem ook gewoon met een utrechtsbitje op de hoogste stand voor de kar
en onder het zadel met een bebroken bitje
ik wil hem ook licht houden
maar inderdaad ik ken er genoeg die een liverpool erin hangen op het onderste gat
dan worden ze wel hard in de mond ja
maar geld zeker niet voor alle paarden

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 14:39

tinkert_tje schreef:
klomp schreef:

nee voor die van mij geldt dat zeker niet
mijn paard is heel licht in de mond
maar ik rijd hem ook gewoon met een utrechtsbitje op de hoogste stand voor de kar
en onder het zadel met een bebroken bitje
ik wil hem ook licht houden
maar inderdaad ik ken er genoeg die een liverpool erin hangen op het onderste gat
dan worden ze wel hard in de mond ja
maar geld zeker niet voor alle paarden

gelukkig maar....zag er al tegenop om mijn knollie voor de kar te beleren aangezien ik toch wel wil dat hij voor de koets loopt als ik ooit nog eens ga trouwen....hahahaha!!

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 15:27

gelukkig maar....zag er al tegenop om mijn knollie voor de kar te beleren aangezien ik toch wel wil dat hij voor de koets loopt als ik ooit nog eens ga trouwen....hahahaha!!

hahaha nou maak je niet druk hoor moet kunnen
tenzij je volgende week al gaat trouwen hihihi