Wat is het nut van stang EN trens???

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Inèske

Wat is het nut van stang EN trens???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 19:16

Ik heb toch zo'n zin om vragen te stellen hé

Als men start in de Z, dan rijdt men met stang en trens, maar wat is het nut daar nu van.
Er heeft ooit eens iemand tegen mij gezegt, als je je paard niet perfect kunt rijden met trens alleen, dus zonder bijzet teugels en zonders stang. Dan KUN je rijden.

Ik kan dat niet hoor. Maar toch doolt deze vraag rond in mijn hoofd.
Heeft iemand een antwoord voor mij?

M3isSi3j

Re: Wat is het nut van stang EN trens???

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 19:33

In de Z zijn de oefeningen voor een paard zodanig zwaar dat een volledige verzameling nodig is om ze te kunnen uitvoeren. Verzameling betekend dat een paard -wat van nature voro 80% van zn gewicht op zn voorhand draagt- zijn gewicht op zn achterhand zet -70 of 80%-.

Als een paard dat doet heeft hij van vore de ruimte om te strekken, hoogd ingesteld gereden te worden en pirouettes ed te maken.

Een stang helpt de ruiter een handje om het paard terug te schakelen voor een betere verzameling. De oefeningen zijn zeker ook wel zonder stang te verwezelijke maar de stang voor er zorg dat ruiters niet gaan zitten rukken en plukken in de mond om het als nog voor elkaar te krijgen..

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is..

Inèske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 19:50

ja, heel duidelijk
dank je wel

dus in feitelijk mag je Z dressuur rijden met trens?

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 19:52

je mag Z met een trens rijden, ZZ dacht ik niet meer omdat je ook moet bewijzen dat je zn rustige hand heb dat je je paard op een nette manier met een S&T kan rijden.

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 20:51

het vanaf ZZ licht verplicht om met stang en trens te rijden.
Dus Z2 mag gewoon nog op je trens.
Ik stap binnenkort over naar Z2 maar ik rij op wedstrijd nog niet met stang en trens. als ik op les ga rij ik wel met stang en trens.
Mn paard loopt lekker op zn trensje en doet alle oefeningen keurig!
Het is dus zeker geen verplichting om gelijk s&t in het bekkie te hangen!
Al oogt het wel mooier(vind ik)

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 21:02

een paard aan de teugel rijden is heel onnatuurlijk voor een paard, in de natuur als een paard rent doet ie dat met zijn hoofd omhoog, snellere gang en meer zuurstof krijgt, zodra het paard zijn hoofd inbuigt word zijn luchtpijp verkleint, een paard schuimt, omdat het een prikkel krijgt van het bit, etens prikkel, hij kouwt op het bit als prikkel, zijn hersenen nemen aan er zit iets in de mond, kouwt erop, komt schuim, door kouwen, dus niks paard loopt ontspannen, het is juist heel onnatuurlijk, dit heb ik gehoord van steffie vd laarse, zij is holistische veearts en een expert op bewegingsgestel van paarden, dit zuigt ze niet uit der duimpje. Een stang trekt het paard in de krul, hij wijkt voor de pijn(druk), en de trens om te sturen, de aansnoerneusriem, zodat ie zijn bekkie dicht houdt, kun je niet zien hoe hard er getrokken wordt, het paard heeft de mogelijkheid niet om de druk te ontwijken alleen op de manier op aan de teugel te gaan lopen, met sporen met wiel, prikt het paard wijkt weer voor de pijn, in mijn ogen ben je echt een goede ruiter, als je al die oefeningen met touwhalster en zonder sporen kunt doen, dit is al gelukt met iemand, dat is pas een ruiter, ik heb echt respect voor al die paarden die dit pikken, okee niet aanvallen, ik weet het dit is jullie allemaal geleerd, iedereen doet het, daarom doet iedereen het, maar als ze nou eens meer richting het paard gaan denken, en kijken dat het anders kan. het kan, ooit hoop ik dat mensen hun ogen open doen, en eens denken wat het paard voelt, wat als jij dat paard was, ik zou niet graag in zijn schoenen willen staan. Niet kwaad worden, vrijheid van meningsuitingen en feiten.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 21:46

Een goede ruiter kan op een trens alle dressuur oefeningen rijden. Met stang en trens kun je de kroon op je dressuur-arbeid zetten. Als ruiter geef je daarmee aan dat je over die vaardigheid beschikt. Je hoort met stang en trens dus aan de details te werken, de puntjes op de i te zetten, aan de zaken die met gebruikmaking van de stang net iets perfecter gaan.
De stang is dus niet bedoeld om het paard in een bepaalde houding te dwingen. Dat heeft niets met dressuur te maken..... althans zo zou het moeten.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 23:32

Bolletje
wat een overdreven reactie weer zeg
Het paard probeert druk te vermijden, dat hoeft geen pijn te zijn. Ik geen been (kuit of spoor) en het paard heeft geleerd daar op te reageren door voorwaarts te gaan. Een paard wat daar niet op reageert, negeert de ruiter (hij kan immers ook een vlieg voelen). Zo'n paard geef ik een sterkere prikkel, net zo lang tot hij er voor kiest om een snelle reactie te geven op een lichte hulp.

In de natuur zitten er geen mensen op de rug van het paard. Om de onbalans die ontstaat in het paardenlichaam te herstellen rij je dressuur. je probeert het paard van voor lichter te maken waardoor hij ruimere sterkere passen kan maken, daar is een andere manier van lopen voor nodig dan hij laat zien in de wei

Als paarden in een afgebogen houding met een afgeknelde luchtpijp rondlopen zouden ze er al snel bij neervallen en dat heb ik tot nog toe niet zien gebeuren. Het is wel van belang om een paard op de juiste manier te laten afbuigen, geen knik dus maar een ronding vanuit het hele lijf.

De stang is bedoelt als een extra verfijning van je hulpen. je mag hem niet gaan gebruiken voordat je paard netjes reageert op een normaal bit anders is het eerder je hulpen grover maken. Met de stang kun je kleinere hulpen geven omdat je hulpen eerder scherp doorkomen. Het uiteindelijke doel is dat het dressuurrijden eruit ziet alsof het paard alles zelf doet en de ruiter alleen meelift.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 23:35

bolletje: ga een keer in de wei naar een kudde paarden kijken en je zal zien dat alles wat in een dressuurproef wordt gevraagd door de paarden in de wei worden uitgevoerd. zoals pol013 het vertelt is het helemaal juist!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 13:12

Over rechtstreeks copiëren van de paardnatuurlijk site gesproken..

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 13:16

bolletje schreef:
een paard aan de teugel rijden is heel onnatuurlijk voor een paard, in de natuur als een paard rent doet ie dat met zijn hoofd omhoog, snellere gang en meer zuurstof krijgt, zodra het paard zijn hoofd inbuigt word zijn luchtpijp verkleint, een paard schuimt, omdat het een prikkel krijgt van het bit, etens prikkel, hij kouwt op het bit als prikkel, zijn hersenen nemen aan er zit iets in de mond, kouwt erop, komt schuim, door kouwen, dus niks paard loopt ontspannen, het is juist heel onnatuurlijk, dit heb ik gehoord van steffie vd laarse, zij is holistische veearts en een expert op bewegingsgestel van paarden, dit zuigt ze niet uit der duimpje. Een stang trekt het paard in de krul, hij wijkt voor de pijn(druk), en de trens om te sturen, de aansnoerneusriem, zodat ie zijn bekkie dicht houdt, kun je niet zien hoe hard er getrokken wordt, het paard heeft de mogelijkheid niet om de druk te ontwijken alleen op de manier op aan de teugel te gaan lopen, met sporen met wiel, prikt het paard wijkt weer voor de pijn, in mijn ogen ben je echt een goede ruiter, als je al die oefeningen met touwhalster en zonder sporen kunt doen, dit is al gelukt met iemand, dat is pas een ruiter, ik heb echt respect voor al die paarden die dit pikken, okee niet aanvallen, ik weet het dit is jullie allemaal geleerd, iedereen doet het, daarom doet iedereen het, maar als ze nou eens meer richting het paard gaan denken, en kijken dat het anders kan. het kan, ooit hoop ik dat mensen hun ogen open doen, en eens denken wat het paard voelt, wat als jij dat paard was, ik zou niet graag in zijn schoenen willen staan. Niet kwaad worden, vrijheid van meningsuitingen en feiten.

Ik vind dit echt een aanvallende post!!! Jij beweerd hier -zoals ik het opvat- dat alle dressuurruiters oneerlijk tegen over hun paardje zijn, hem in de krul trekken (of het nou met een stang of een trens is) en wielsporen nodig hebben om hem dan nog te laten lopen!!!

Er zullen vast wel ruiters zijn die zo rijden maar ik vind het schandalig dat jij alles voer 1 kam scheerd. Ik rij enkel met een heel zacht trensje en hou enkel contact. Ik zal nooit mn handen gebruiken om iets voor elkaar te krijgen bij mn paardje. Ik rij enkel op mn been en zit hulpen en heb ook geen sporen nodig! Sporen gebruik ik om duidelijker te zijn tegen over mn paardje omdat je beter een knopje kan indrukken met een prikje dan met een hele hak..

jammer dat je je frustraties op zn manier uit!

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 18:32

grappenmakers whahahaha
zou niet graag een van jullie paarden willen zijn!
maarja ieder doet het op zijn eigen manier hoe hij /zij het wil heb ik echt wel respect voor.
maar onnodig dieren leed nee!
er zullen heus wel een PAAR mensen zijn die hun paard op de goede manier de hulpen geven ok....
maar wat ik tog constant bij iedere trainingstal tegen kom is rekken en trekken maar!
hup niet luisteren slof om stang in sporen erbij!
vaak geven ze het schuld aan hun paard maar vaak zijn het de ruiters zelf die het verkloten!
en gekopieerd van paard natuurlijk??
hallo fellor jij zal vast wel net als veel andere NIET IEDEREEN DUS gvd bijna alles van anky van grunsven KOPIEREN .
en nog maals ik scheer niet iedereen over een kam.
de mensen die zich dus hierover aangesproken voelen (ja degene die vaak het hoogste weerwoord hebben) zijn vaak dus degene die het hardst rukken en schoppen.
nogmaals alleen degene die het doen is dit voor bedoeld. doe jij dit niet voel je dan ook NIET aangesproken!
voel je je aangesproken dan doe je tog iets verkeerd he>?>@
ben op vakantie!

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 18:39

bolletje.. ik heb jarenlang op een trainingstal gewerkt.. en daar is mij geleerd om de rust te hebben om paarden te beleren.. op spelende wijs leren wij op een vriendelijke manier hoe ze moeten werken en dat deon ze dan ook heel graag.

Ik kan me niet voorstellen dat als ee paard echt iets niet wilt dat hij over stag gaat door zn minimale kuitdruk.. en hoe pak die ene met dat touwhalster waar jij het over hand dan aan? Die belemmerd het paard toch ook door zn rug te belasten, en dat paard moet toch ook alle oefeningen doen..

Ik vind je reacties echt ongegrond.. iets wat simpel in mijn ogen. Trouwens.. je scheerd wel alles over 1 kam..!!

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 18:48

oh oh oh mensen LEES dan GOED!
NIET IEDEREEN ZAL ZO RIJDEN!
maar velen wel nogmaals ALLEEN degene die zich aangesproken voelen! op die trainingsstal zal het allemaal heel goed zijn gegaan daar hwb ik duidelijk mijn complimenten voor echt waar. kunnen er veel een voorbeeld aannemen , maar er zijn er zo ontzettend veel die het op de verkeerde manier aan pakken en hun paarden zo onzettens verzieken.
we hebben het niet over op de rug van een paard zitten maar over stang en trens. die ruiter zal het is opzoeken reed de kuur van z2 met haar paard zonder sproren en touwhalster bravo het kan tog.

ik zou als ik jouw was tog verder kijken dan een trainingsstal heb er bij meerdere gekeken heb er maar 1 van de 7 op een echt vriendelijke manier zien rijden. tuurlijk zullen er ook mensen zijn die het wel goed doen.
maar voor degene die zich hierdoor aangesproken voelen.
is dit tog wel duidelijk!

en dit is zo gegrond als wat!!

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 18:50

trouwens halloo??
dit is BOKT!!
DISCUSSIES ALTIJD!

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 19:03

nou discussier maar lekker verder ik heb mijn mening gegeven ik ga lekker nu genieten van 2 weekjes vakantie in kreta! adios amigos

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 19:11

dressuurmensen en natuurlijk-paardrijden mensen denken anders.. accepteer het. En rij gezellig, harmonisch met je eigen paardje zodat het goed aanvoelt , ook al is dat dressuurmatig met zware oefeningen of lekker met je touwhalster zonder zadel in de natuur. Ieder zijn ding...

Toch?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 20:22

als een paard pijn zou hebben doordat ze zo worden gereden waarom blijven ze dan vriendelijk tegen hun baas? omdat ze bang zijn? nou lijkt me niet waarom blijven ze knuffelen, schooien en stoeien als hun baas ze afbeult onder het zadel? veel plezier op kreta, denk er nog maar eens over na...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 21:28

ik stel voor dat jij bolletje, mijn pony kotm rijden met stang en trens, en dan op een manier rijd waarvan jij denkt dat wij rijden (moeilijk he) een keer zien hoe snel jíj aan het zandhappen bent

het gemiddelde paard van 1.70 weet heel goed dat híj sterker is. Dus als hij het er echt niet mee eens is dan rukt ie gewoon je teugels it de handen en lig je 5 minuten later zand te vreten

ik vraag btw mijn pony áltijd netjes of die even wil wijken voor me (ja met woorden)
en alstie niet luisterd *smiley met zweep*
nee sorry dan liever wijken voor druk, ik weet btw niet hoe jij rijd? maar bij mij is het voor druk want met wat duwen zal je'm geen pijn doen. Je mag alleen jou rijstijl niet veralgemenen en die aan alle dressuurruiters toekennen. Maar das mijn mening die zal jou wel niet boeien als ik je reacties zo lees

om er nog een schepje boven op te doen; staan beide ponys met de oortjes naar voor als ik ze ga zadelen, en komen ze vrolijk als wat de stal uit en zijn ze blij dat ze mogen werken! Als ze wegens medische problemen of wegens 'rust' een dag niet mogen werken, dan zijn ze nogal sjagerijnig (weet niet hoe je't schrijft)
goh apart als ik ze zon pijn doe he?

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 21:43

@ Bolletje: Ik reed mijn Trekpaardmerrie altijd op een stang! Ik ben nu zeker wel een verschrikkelijk paardenmishandelaar??
Ik rijd haar met een licht contact op de mond, en voornamelijk op me zit en kuiten.
En paarden die aangespannen lopen?? Die hebben het zeker ook wel heel zwaar?
Jou verhaal over de luchtpijp, dressuurstang enzo, is echt grote onzin! De basis van de Dressuur is ontspanning! En idd, er zitten altijd mensen tussen die grijpen naar een slofteugel, en hem naar beneden trekken, of denken, ik douw er een stang in, en ik ga gwn lekker trekken. Maar geloof mij, er zijn maar heel weinig paarden die dat pikken. (Althans dat neem ik aan, als je dat bij de Trekpaardmerrie van me vader zou doen, die zou zo pisnijdig worden dat ze werkelijk gevaarlijk word.) Dus dan moet dat bij een Warmbloedpaard zeker zo zijn neem ik aan. Maar met getrek red je het niet in de dressuur hoor. Wou jij zeggen dat Z-paarden niet ontspannen zijn?? Dan mag jij de echte dressuur nog wel is wat beter gaan ervaren hoor.
En sinds wanneer doet kuit geven pijn bij paarden?? En dat je sporen aanhebt, wil niet zeggen dat je ermee gaat lopen prikken ofzo. Als ik sporen aanheb, dan gebruik ik die bij bijv. zijgangen, dan tik ik de spoor als het waren tegen de buik aan, zodat het een wat verfijnendere hulp word.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 21:49

roxje21 schreef:
dressuurmensen en natuurlijk-paardrijden mensen denken anders.. accepteer het. En rij gezellig, harmonisch met je eigen paardje zodat het goed aanvoelt , ook al is dat dressuurmatig met zware oefeningen of lekker met je touwhalster zonder zadel in de natuur. Ieder zijn ding...

Toch?

Idd, ieder zijn eigen ding. Maar dan moeten mensen die met bijv. een touwhalster rijden, ook accepteren dat dressuurruiters met een bit rijden, en evt. sporen, en dat wil niet zeggen dat je je paard dan mishandeld ofzo. Of dat tie bang van je is.
En ik heb nog nooit bitloos gereden, maar het lijkt mij persoonlijk wel een heel vrij gevoel geven, als je heerlijk door de natuur rijd. Dat begrijp ik goed, dat mensen daar voor kiezen. Maar dan mag dat andersom ook wel zo zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 00:18

ben ik met je eens manuutje!
Dressuur en bitloos is wat anders, je kan in gp simpelweg niet zonder bitje rijden. en als dat wel kan nou dan vraagk me af wat die gp ruiters nog met bit doen!

Ook mij lijkt het heerlijk om zonder bit in de natuur te rijden, gewoon touwhalstertje en hupsa. Ik rijd met een van mijn pony's vaak zonder halster/zadel door de weide en das heerlijk, maar buiten durf ik dat niet want dan istie pleite!

Maarik rijd ook dressuur, en beide zijn gebaseert op ontspanning en gehoorzaamheid,buiten dat je die ontspanning en gehoorzaamheid bij dressuur anders gebruikt dan bij 'natuurlijk rijden' Is er niet veel verschil kwa lopen, ja behalve dat ze bij dressuur 'in een houding' lopen die ze vaak ook nog eens uit zich zelf aan nemen dóór de ontspanning.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 00:38

Bolletje, het kan heus wel wat minder aanvallend.

Je gaat volkomen voorbij aan de vraag van de TS en je scheert met het grootste gemak iedereen over dezelfde kam (waarbij ik het eigenlijk nogal lollig vind dat je juist Fellor aanspreekt aangezien dat juist iemand is die niet op die manier bezig is ).

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 14:43

Er hoeven maar een paar mensen de S&T verkeerd te gebruiken, en iedereen die met S&T rijdt is de pineut. Erg grappig. Ik heb zulke ruiters ook gezien, en persoonlijk zou ik zo lang mogelijk met trens willen blijven rijden (let wel, dat zeg ik nu. Wie weet denk ik daar straks anders over. Ben nu pas L1). Persoonlijk vind ik dat er vaak met een te strakke stangteugel wordt gereden. Ik kijk liever naar de combi's die de stang er alleen bijpakken indien echt nodig. (en als je m constant nodig hebt, lijkt mij dat je paard nog niet helemaal voor elkaar is) Vind trouwens dat in alle klasses door sommige ruiters overdreven aan t bit gehangen wordt. Geen stille handen, alleen maar ruk, pluk en trek. Zonde is dat. (ook zeker een aandachtspunt voor mij) Maar je kan nooit alle mensen over een kam scheren!

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 15:01

Bolletje heeft wel gelijk, alleen schrijft ze het een beetje aanvallend op. Ik raad iedereen aan om het boek van Hempfling "Natuurlijk Paardrijden"te lezen, dan snapt iedereen precies wat bolletje hier uit probeert te leggen.
Van nature gebruikt een paard juist wel zijn achterhand, alleen in vluchtsituaties wordt de druk naar zijn voorhand geplaatst. (Zie ook Rensport). Bij de natuurlijke manier van paardrijden probeer je het drukpunt (waar je zit op de rug) ook iets verder naar achter en in een rechte lijn naar beneden te leggen. In de dressuur van tegenwoordig rijden veel mensen teveel op de voorhand, wat ze weer proberen te voorkomen met allerlei hulpmiddelen.
Begin je rustig met grondwerk, dan heb je uiteindelijk minimale lichaamstaal nodig om je paard iets te laten begrijpen. Maar dat is juist het probleem, tegenwoordig willen veel mensen er de tijd niet aan besteden om eerst rustig te communiceren met je paars. Een paard heeft een andere taal en mensen willen die taal niet leren maar hun eigen taal overbrengen op het paard..