paard drukt rug weg etc

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

N_fotografie

paard drukt rug weg etc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 15:25

Ik heb een paar problemen waar ik niet echt uitkom :s
mijn paard (4-jarig ruintje rasloos) drukt zijn rug weg onder het rijden en kropt zich op, hoe werk ik hem meer naar beneden? dmv tempo wisselingen rijden, weet ik maar hebben juilie nog meer tips voor mij?
en ik heb zelf nog een klein probleempje wat me erg in de weg zit, en misschien heeft iemand daar een tip voor mij hoe ik dat moet doen.
Ik kantel heel erg, ik zak in in de heup waar ik op ga, bijvoorbeeld met hem wijken, voorhand naar binnen, en met de voltes en hoeken,
Verder zit ik nog een beetje mijn handen te kloten, heeft iemand nog een tip of je armen niet écht recht te houden maar een knik erin? en hoe hou ik mijn benen op de plaats zonder te knellen? ik ga te snel naar voren ze uitsteken, want mijn paardje is heel dun, dus dat is moeilijk aan te sluiten,
en met springen, daar laat ik mijn knieën te los op het zadel zitten, daar ook tips voor?
Dank juilie alvast

N_fotografie

Re: paard drukt rug weg etc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 15:26

sorry 2 x geplaatst :S viel me zelf niet op!

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 15:54

je bent al goed bezig met tempo wisselingen.
ga veel overgangen rijden, van stap naar draf en paar passen naar voren en weer terug. op deze manier maak je je paard sterker en vlugger op het achterbeen. als je dit voorelkaar hebt, dan gaat het paard vanzelf je hand opzoeken. je krijgt dan een bepaalde druk in je handen en voor die druk moet je gaan rijden. ga ook veel voltes enz rijden, maar niet te klein. let er wel op, dat je voornamelijk met je been rijd en niet gaat sturen bet je handen. je handen ten aller tijden contactteugel en meeverend, dus nooit vastzetten. als je je handen vast zet, dan krijg het paard niet de ruimte om het achterbeen naar voren te plaatsen, dus rijd je met de handrem erop.

wat betreft je houding: probeer jezelf steeds te corrigeren. je weet wat je problemen zijn, dus herhaal steeds voor jezelf.

ga lekker los zitten, been lang, rug recht, elleboog aangesloten aan je lichaam en los in je bovenlijf en je benen ook los en langs het lichaam van je paard laten hangen, houd je handen rechtop.

kijk altijd waar je naartoe gaat dus als je van de E naar de B gaat kijk je naar de overkant. probeer even veel steun te hebben in beide beugels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 20:15

Nikki_jimmy schreef:
Ik heb een paar problemen waar ik niet echt uitkom :s
mijn paard (4-jarig ruintje rasloos) drukt zijn rug weg onder het rijden en kropt zich op, hoe werk ik hem meer naar beneden? dmv tempo wisselingen rijden, weet ik maar hebben juilie nog meer tips voor mij?
en ik heb zelf nog een klein probleempje wat me erg in de weg zit, en misschien heeft iemand daar een tip voor mij hoe ik dat moet doen.
Ik kantel heel erg, ik zak in in de heup waar ik op ga, bijvoorbeeld met hem wijken, voorhand naar binnen, en met de voltes en hoeken,
Verder zit ik nog een beetje mijn handen te stinkmodder, heeft iemand nog een tip of je armen niet écht recht te houden maar een knik erin? en hoe hou ik mijn benen op de plaats zonder te knellen? ik ga te snel naar voren ze uitsteken, want mijn paardje is heel dun, dus dat is moeilijk aan te sluiten,
en met springen, daar laat ik mijn knieën te los op het zadel zitten, daar ook tips voor?
Dank juilie alvast

Volgens mij is dat ook de reden dat je paardje zijn rug wegdrukt. Een hele belangrijke voorwaarde voor het ontspannen van de rug, waardoor hij dus ook naar beneden komt met zijn hoofd, is een ontspannen zit (rechtop, rug recht en ontspannen, je heupen en je bekken ontpannen)
Ontspan je armen ook, probeer echt mee te gaan met de beweging. Je bovenarmen moeten evenwijdig zijn aan je lichaam, je onderarmen moeten met een rechte lijn met de teugels zijn.

Niet klemmen lukt heel goed als je je tenen naar binnen doet en je hakken naar beneden, dan kun je ook je knieën er tegenaan houden met springen. Heb je hier iets aan?

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 22:57

Les nemen?

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 09:39

misschien een goed idee om lessen te gaan volgen. Heb een keer een toppic van je gezien. Denk dat je beter dressuurmatig kunt gaan rijden, springen pas als de basis er goed in zit. Vind dat je paard erg weinig bespiering heeft, longeren met een pessoateugel zou wel goed voor hem zijn, leert hij z'n rug en achterhand goed te gebruiken, hierdoor word ie ook makkelijker nagevelijk . de reden dat je paard de rug weg drukt komt vast door je houding, vooral op een jong paard is het belangrijk dat je een goede houding hebt als jij scheef zit is het voor hem ook moeilijk om rechtop te blijven lopen.

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 11:41

Lessen volg ik, maar ik wil mezelf ook kunnen corigeren, maar goed bedankt voor de tips.