5 jarig paard, hoe te rijden....?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jennifer

5 jarig paard, hoe te rijden....?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 17:05

Maandag is mijn nieuwe paard gekomen.
De vorige eigenaresse reed haar met een harde hand. Ze reed met lange teugels en gaf elke keer een trek aan de buitenteugel zodat ze naar beneden liep. Nu is ze dus vrij stug in de mond.

Hoe kan ik haar het beste rijden? Ik heb er nu 2 keer opgereden en vandaag gelongeerd, ik rijd haar met een losse teugel maar houd wel goed contact met de mond.

Ik heb volgende week weer les, mijn instructrice heeft overbelaste spieren in de rug

M3isSi3j

Re: 5 jarig paard, hoe te rijden....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 17:35

Het beste is gewoon om je teugels goed op maat te houden en contact te hebben zonder al te veel druk. Vervolgens ga je heel veel tempowisselingen rijden door middel van je zit en been hulpen en figuren rijden.

Door veel op de binnehoefslag te rijden en diagonalen en de a-c mee te nemen zal die rechter worden. Door de overgagnen en figuren zal die goed aan je been en zit hulpen komen en zn rug los laten. als je dit voor elkaar hebt zal die nagevelijk worden en accepteerd die van zelf je hand zodat je er lekker mee aan het werk kan gaan.

Gedult is een schone zaak. Wees duidelijk, eerlijk en conseqent tegen je paardje zodat die snel begrijpt wat je bedoeld.

Veel plezier met ke paardje! Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 18:36

Ben het met bovenstaande eens, je paard zal nu enorm moeten wennen aan jou en dat zal even gaan duren. Hij is nog maar 5 en zal het dus wel vrij snep begrijpen, neem de 1e weken regelmatig les, wissel veel af en probeer idd vooral consequent te zijn met je hulpen.

Succes ermee!

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 21:46

Ik ben het met het bovenstaande eens. Een goede manier om te kijken hoe ze is is een aantal grote achten na elkaar stappen of draven. Daarmee kun je mooi iedere keer omstellen en is een goede oefening voor het sturen.

Veel plezier met je paardje

Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 22:24

Het is ook wel een drukke week voor haar geweest.
Bij die vorige eigenaresse had ze 2 weken stil gestaan.

Ze is maandag gekomen, dinsdag heb ik gelongeerd en gereden, woensdag gereden, vandaag gelongeerd, woensdag is ook nog de tandarts geweest. Vandaag heeft ze, toen ze vast stond aan een balk, een halstertouw kapot getrokken. Morgen ga ik haar nog een dagje rijden en de hoefsmid komt en zaterdag heeft ze de hele dag rust.

Morgen ga ik ook gewoon lekker ontspannen rijden. Ze hoeft ook niet binnen een week goed te lopen. Ik ga gewoon veel overgangen en volte's rijden. Bedankt alvast voor de tips!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 12:58

M3isSi3j schreef:
Het beste is gewoon om je teugels goed op maat te houden en contact te hebben zonder al te veel druk. Vervolgens ga je heel veel tempowisselingen rijden door middel van je zit en been hulpen en figuren rijden.

Door veel op de binnehoefslag te rijden en diagonalen en de a-c mee te nemen zal die rechter worden. Door de overgagnen en figuren zal die goed aan je been en zit hulpen komen en zn rug los laten. als je dit voor elkaar hebt zal die nagevelijk worden en accepteerd die van zelf je hand zodat je er lekker mee aan het werk kan gaan.

Gedult is een schone zaak. Wees duidelijk, eerlijk en conseqent tegen je paardje zodat die snel begrijpt wat je bedoeld.

Veel plezier met ke paardje! Succes

Ja dit is eerlijk systeem wat ook echt werkt. Zoek desnoods begeleiding bij die op deze wijze werkt. Het is behoud voor je paard en je zult merken dat paard veel plezier heeft in werken en rijden, en dan zul jij ook veel plezier aan beleven.
Het kost tijd maar dan heb je ook wat.