doorzitten in draf

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Astaloca

doorzitten in draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 15:22

Hallo,

ik zit met een probleempje ik ben nu bezig met dressuur.
Aleen, mij lukt het maar niet om rustig door te zitten in draf.
ja, het lukt wel maar dan zit ik in de aller sloomste draf oftewel zo'n stap/draf. en ik wil graag gewoon in een draf doorzitten.
hebben jullie mischien tips?

groetjes,

MSQuincyTE

Re: doorzitten in draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 15:43

Ik ken het probleem. Ik had het namelijk ook met engels rijden dat ik niet kon blijven zitten in draf.
Maar nou rij ik geen engels meer maar westren.
En daar lukt het stukken beter om in het zadel te blijven zitten.
En dat komt denk ik omdat die Quarters toch anders lopen.
Hier heb jij alleen niks aan natuurlijk.
Maar je bent dus niet de enige met dat probleem

_Mayo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 15:49

Heb het zelfde probleem,
ik ben nu mijn boven benen aan het trainen zodat ik ze beter kan aanspannen(zodat ik blijf zitten).(helpt ook met halthouden)

Misschien heb je er wat aan?

Ik blijf hie in iedergeval wel ff mee lezen.

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 15:50

Ik heb hetzelfde probleem bij mijn pony. Ze hobbelt heel erg in draf.
In het begin had ik er al moeite mee om rustig te zitten met lichtrijden.
Dat gaat gelukkig al wel goed.
Bij het doorzitten moet ik me eigen echt heel goed concentreren om me eigen zwaar te maken en me eigen te klemmen aan het zadel.
Zonder zadel glij ik er gewoon vanaf
Ik blijf dit topic wel even volgen, misschien kan ik er ook nog iets van leren

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 16:02

Het kan misschien helpen je rug in het begin iets boller maakt hierdoor kan je meer opvangen. Ook moet je je bewust om je paard laten zakken door te ontspannen. Als je gaat spannen hang je aan je zadel en zit je niet.

Je kan alleen echt zitten als de rug van je paard ontspannen is, dus je moet er eerst voor zorgen dat je paard ontspannen over zijn rug loopt.

Veel zonder beugels rijden kan ook nog wel helpen

succes ermee

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 16:04

om goed door te kunen zitten zijn er meerdere dingen van belang dan enkel een goede zit van de ruiter. Om hier aan te werken moet je min. 1x in de 2 weken zitlessen nemen: laat je pony longeren en ga er zelf op zitten met zadel maar zonde beugels. De gene die longeerd rijd je paardje naar vore en jij moet hem dan op je zit terug rijden. Dit alles is zonder teugels.

Verder moet je je paardje rechtrichten zodat diein balans en op 4 benen komt. Als die recht is en in balans kan je werken aan het losrijden van de rug. Pas als die recht, in balans en los in zn rug is kan jij doorzitten!

door heel veel tempowisselingen te rijden met je zit en been hulpen, veel op de binnehoefslag en rechte lijnen te rijden als diagonalen en A-C lijnen en natuurlijk gelijke druk op je teugels te hebben zal je je paardje recht worden, in balans komen en los te rijden zijn dmv figuren in zn rug.

Ga eerst werken aan je zit en dat die goed aan je hulpen is. Dan moet je hem rechtrichten en in balans brengen. Als dit je gelukt is werk je hem los in zn rug en ik weet dan zeker dat jij door kan zitten als een topruiter!

Scuces

ninatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 16:29

ik ben het helemaal eens met m3issi3j
wat ik er nog aan wil toevoegen over het doorzitten zelf: natuurlijk is het ook zo dat wanneer je paard soepeler gaat lopen, jij makkelijker doorzit, maar om het doorzitten toch goed te laten gaan kun je het beste je bekken kantelen en proberen mee te gaan met de beweging van het paard. Je bekken kantelen kun je het beste doen door helemaal achterover in het zadel te gaan zitten, zodat je bijna op de kont van je paard ligt, en langzaam omhoog te komen zonder je bekken terug te bewegen. Als het goed is zit dit al heel anders: dit maakt het ook gemakkelijker om mee te gaan met de bewegingen van het paard, en dus zal het doorzitten ook gemakkelijker gaan.

Ook belangrijk bij doorzitten is dat je ontspannen bent. Als je al je spieren spant zul je nooit echt goed mee kunnen gaan met de bewegingen van het paard. Wanneer je je spieren spant zul je waarschijnlijk niet meegaan met de bewegingen van het paard, maar veel sneller aan het 'stuiteren' zijn.
Als je nog niet stevig in het zadel zit wanneer je je ontspant moet je eerst gaan werken aan een onafhankelijke zit, en dit doe je dus door verschillende oefeningen (zoals tenen aanraken bijvoorbeeld) en dus ook zitlessen. Zodra je die onafhankelijke zit te pakken hebt, kun je ontspannen en dus ook beter doorzitten.

spokey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 07:02

Gewoon veel doen en zonder beugels.

Ik heb er ook veel moeite mee en het doorzitten in de l1 en l2 overleefde ik nog wel. Alleen nu start ik m1 en moet ik alles doorzitten.
Probeer nu een paar keer in de week de laatste 15 minuutjes zonder beugels te rijden. Ik moet wel zeggen dat sinds ik dat doe ik veel steviger in het zadel zit.

Ik heb nu drie keer gestart in de m1 en de volgende dag had ik echt overal spierpijn .

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 07:15

Zonder beugels oefenen of aan de longeerlijk. Juist porberen niet te klemmen want dan wordt het alleen maar moeilijker je been helemaal lang maken en proberen flexibel in je bekken te blijven.

hoe meer je ontspant en meegaat hoe makkelijker het word. Als je erg klemt gaat ja paard spannen en je kan veel lekkerder zitten op een ontspannen paard.

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 09:56

Wauw aan deze tips heb ik wat!! Dank jullie wel!
Ik ben wel niet de TS maar heb ik wel iets aan! Ik ga veel oefenen zonder beugels. Misschien dat ik straks dan ook kan rijden zonder zadel zonder er af te glijden.

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 10:20

Het is inderdaad heel erg belangrijk dat je paard los is. Als hij los is laat hij de ruiter ook zitten.

Klemmen als je gaat doorzitten moet je niet doen. Het is belangrijk dat jij je been lang maakt en ontspant in je bobvenbenen. Probeer dus je benen lang te houden langs het lichaam van je paard en druk te krijgen in je beugels. Als jij je aanspant op je paard zal je paard ook spannen en zit het paard nietmeer.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 12:49

Ik ga helemaal met M3isSi3j mee. Longeren zonder beugels, maar er moet ook op gelet worden of je gelijk je houding goed plaatst. Als dit niet is, dan zul je nog niet goed kunnen doorzitten.
En om het doorzitten te vergemakkelijken moet je zorgen dat je je paard/pony rechtricht zodat deze zelf ook in balans komt en over 4 benen het gewicht verdeeld, dan pas zul je fijn kunnen gaan doorzitten.
Succes

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 15:57

Wat het makkelijk maakt om door te zitten, is om je bekken te ontspannen, zodat die rustig met de bewegingen van het paard mee kunnen 'schommelen' in het zadel. Zo stuiter je niet de hele tijd omhoog. Lang maken, onspannen zitten en je bekken en rug los van elkaar halen (je kont laten plakken in het zadel, je bekken mee laten schommelen, zodat je niet stuitert). Tja, weet niet of je het snapt... ik ben ook niet geweldig in het uitleggen ervan

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 20:57

Ik had dat met mijn westernzadel. Daar kon ik niet op blijven zitten. Ik heb toen een paar lessen zonder zadel gereden en ik merkte al dat ik bepaalde spieren net iets anders gebruikte. Daarna ging ik met zadel rijden en nu kan ik een kwartje tussen zadel en mijn kont klemmen

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 00:16

mayo_horses schreef:
Heb het zelfde probleem,
ik ben nu mijn boven benen aan het trainen zodat ik ze beter kan aanspannen(zodat ik blijf zitten).(helpt ook met halthouden)

Hoe meer je aanspant hoe meer je gaat schudden.
Je moet juist zo ontspanne mogelijk zitten.
wel rechtop maar niet knijpen met je benen.
Knijpen is volgens mijn instructie ten strengste verboden!
je moet he lang maken en diep zitten,
Ontspan is de boodschap!

Cuddie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 07:22

ik rij nog niet zo lang, maar kan op zich best wel doorzitten, maar deze tips zijn wel allemaal handig .. bdankt

Whateverr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 08:38

ik weet niet of het er al bij staat, dus orry als het al gezegd is wat ik nu ga zeggen
Heb nu niet zoveel tijd om alles door te lezen, vandaar

maargoed..

Doorzitten: Je gaat eerst gewoon rustig stappen, je maakt je eigen lang, kaarsrechtop gaan zitten en nu ga ik iets zeggen wat je ALLEEN moet tijdens het oefenen om je paard zijn stappen door te krijgen als je kan doorzitten dit absoluut niet meer doen! Je gaat elke pas drijven, niet echt naar voren rijden, maar om zo het ritme van jou pony/paard door te krijgen en in dat ritme door te kunnen rijden...

Als je dan lekker ontspannen zit, geef je de hulpen om te draven, je blijft lang rechtop en ontspannen zitten, laat je pony rustig aan draven (je handen iets hoger zetten dan normaal maakt het ook iets makkelijker, maar let op dat je je paard niet hindert erin!)

Kan je goed blijven zitten in de rustige draf (had gelezen dat je dat al kon?) Dan ga je weer in het ritme netzoals in stap drijven, rustig alleen om het ritme te pakken te krijgen en het paard in dat ritme door te laten lopen, dit ga je steeds meer 'opvoeren' je gaat iets sneller drijven hierdoor gaat je paard sneller lopen, dit vang je op met een licht ophouding, ga voor je gevoel je pony iets omhoog rijden, niet teveel en zeker niet meer dan jij en je pony kan!

Na een tijdje oefenen, kan jij doorzitten en ontspannen blijven zitten en je pony ontspannen blijven lopen,..

Doe het drijven alleen de eerste paar keren!!
Blijf je het doen, moet je het altijd doen, je bot je paard erwel iets op af, maar heb je dit 2/3x gedaan is het makkelijk er weer uit te rijden,, enne rij tussen door lekker weg in een middendraf dan ga je gewoon lichtrijden, hou het wel leuk voor jou en je paard/pony!

Nou succes ermee!

xx Alice

marit34

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 08:44

mijn tip is: VEEL OEFENEN!!!
Nu lukt het misschien alleen nog in een langzame draf, maar bouw dit rustig uit! Dus elke keer als je rijd steeds iets harder proberen te gaan met doorzitten(niet teveel want dit werkt niet en is niet prettig voor je paard!!) Dus je langzame draf rustigaan uitbouwen tot een arbeiddraf en voor je het weet zit je door in de middendraf! Heb geduld en zet door! Het gaat je zeker lukken!
Succes

_Mayo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 09:43

daantjuhhh schreef:
mayo_horses schreef:
Heb het zelfde probleem,

Hoe meer je aanspant hoe meer je gaat schudden.
Je moet juist zo ontspanne mogelijk zitten.
wel rechtop maar niet knijpen met je benen.
Knijpen is volgens mijn instructie ten strengste verboden!
je moet he lang maken en diep zitten,
Ontspan is de boodschap!

Dit had ik zelf verzonnen omdat mijn instructrice er niet zo veel tijd aan besteed.

Nu ik hier ff heb gelezen ga ik maar ff oefenen met ontspannen.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 18:59

Hey, echt heel nuttig dit topic, door deze tips kon ik gister voor het eerst netjes doorzitten!!!
In een snelle draf, want m'n draver had een beetje een raceneiging gister

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 19:19

@ Mayo_horses Mijn instructiese besteed juist enorm veel tijd hier aan.. (tot vervelends toe) maar het is wel heel goed voor mijn houding en ontspanning van mijn paard.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 00:25

ik rijd altijd op m'n pony,en als ik dan ineens op een groot paard ga hobbel ik ook echt alle kanten op,gewoon omdat die passen groter zijn.

echt tips zijn er niet denk ik..gewoon veel oefenen
komt wel goed hoor