hoe verbeter ik de galop?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Stardust5

hoe verbeter ik de galop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 08:36

heey ik wou jullie wat vragen??
Mijn huurpony heeft niet echt een goeie galop.
Hij galopeerd heel erg op zijn voorhand en het is net een draf/galopje.
Hij maakt ook niet sprong.
Ik heb al een tip gekregen op lamge bospaden zandpanden heel hard galoperen en dat heb ik ook wel eens een paar keer gedaan maar of het er nou beter op word???? heeft 1 van jullie misschien ideen????
groetjes Rianne
Laatst bijgewerkt door Lielle op 08-07-05 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel verduidelijkt

lautjuh85

Re: de galop??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 09:43

Probeer hem goed voorwaarts te rijden.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 10:14

Wat je moet doen is je paardje beter in balans brengen (dus op 4 benen en recht) zodat je hem sterker kan maken van achtere.

Rij dus heel veel tempowisselingen door middel vna je been en zit hulpen. Constant ben je bezig met het veranderen van het tempo. Dit kunnen hele grote overgangen zijn als halt-draf, draf-halt, stap-galop, galop-stap ed. of gewonen overgangen als stap-draf, draf-stap, of schuinovergangen als arbeidsdraf-iets onder het tempo en weer een stukje naar vore om daarna weer wat terug te schakelen.

Als je deze overgangen goed rijdt, dus hem actief weet te houden als jehem wat onder het tempo hebt en netjes op je zit terug kan rijden als je hem iets over het tempo hebt. Zal die over zn rug komen. door hem veel op de binnehoefslag te rijden en langen lijnen als de diagonaal of de a-c lijn zal die rechter worden en dan merk je snel genoeg dat die zn rug los laat, goed op 2 teugels komt, lekker aan je been is en zal nageven. Op het momend dat die nageeft kan je hem verder terug gaan schakelen of moeilijkere oefeningen gaan inzetten om hem door te sluiten tot de verzameling. door de lange lijnen en de binnehoefslag zal die rechter worden en leren op zn eigen benen te lopen.

Als je dit voor elkaar heb zal de galop automatisch als met sprongen vooruit gaan. Wat je verder nog kan doen om hem te trainen in de galop is vaak aanspringen. Spring 50x in een uur aan, galopeer een klein stukje en ga dan weer verder met oefeningen in stap of draf. Als je hem aanzet is dat vanuit een rustige draf (liefs een beetje richting die verzameling) of een goeie active stap die niet over het tempo is. Dit zorgt ervoor dat die zn binneachterbeen er goed bij zet en dus niet gaan race of zn sprong verliest.

Wat je ook kan doen om hem te helpen bij een goede galop is door de hoefslag in de wending voor de korte zijde een stukje af te snijden, dan richting de hoefslag wijken en daar aangekopen aan te zetten in galop. Dit is ook weer om dat binne achterbeen te activeren.

Ik heb nog 101 andere mogelijkheden om je paardje sterker te maken van achtere, in balans en recht te krijgen. Als je ze wilt weten moet je het ff laten weten,,

Succes!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 11:15

M3isSi3j schreef:
Wat je moet doen is je paardje beter in balans brengen (dus op 4 benen en recht) zodat je hem sterker kan maken van achtere.

Rij dus heel veel tempowisselingen door middel vna je been en zit hulpen. Constant ben je bezig met het veranderen van het tempo. Dit kunnen hele grote overgangen zijn als halt-draf, draf-halt, stap-galop, galop-stap ed. of gewonen overgangen als stap-draf, draf-stap, of schuinovergangen als arbeidsdraf-iets onder het tempo en weer een stukje naar vore om daarna weer wat terug te schakelen.

Als je deze overgangen goed rijdt, dus hem actief weet te houden als jehem wat onder het tempo hebt en netjes op je zit terug kan rijden als je hem iets over het tempo hebt. Zal die over zn rug komen. door hem veel op de binnehoefslag te rijden en langen lijnen als de diagonaal of de a-c lijn zal die rechter worden en dan merk je snel genoeg dat die zn rug los laat, goed op 2 teugels komt, lekker aan je been is en zal nageven. Op het momend dat die nageeft kan je hem verder terug gaan schakelen of moeilijkere oefeningen gaan inzetten om hem door te sluiten tot de verzameling. door de lange lijnen en de binnehoefslag zal die rechter worden en leren op zn eigen benen te lopen.

Als je dit voor elkaar heb zal de galop automatisch als met sprongen vooruit gaan. Wat je verder nog kan doen om hem te trainen in de galop is vaak aanspringen. Spring 50x in een uur aan, galopeer een klein stukje en ga dan weer verder met oefeningen in stap of draf. Als je hem aanzet is dat vanuit een rustige draf (liefs een beetje richting die verzameling) of een goeie active stap die niet over het tempo is. Dit zorgt ervoor dat die zn binneachterbeen er goed bij zet en dus niet gaan race of zn sprong verliest.

Wat je ook kan doen om hem te helpen bij een goede galop is door de hoefslag in de wending voor de korte zijde een stukje af te snijden, dan richting de hoefslag wijken en daar aangekopen aan te zetten in galop. Dit is ook weer om dat binne achterbeen te activeren.

Ik heb nog 101 andere mogelijkheden om je paardje sterker te maken van achtere, in balans en recht te krijgen. Als je ze wilt weten moet je het ff laten weten,,

Succes!

Amen!!! Zo is het maar net.

Stardust5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 14:54

M3isSi3j bedankt en ik zou het proberen:D ga vanavond weer rijden!

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 15:04

laat ff weten hoe het is gegaan!!

Het is geen methode waarbij je gelijk een wereld van verschil ziet. Wel merk je dat het na een poosje opeens zn vruchten zal afwerpen, geduld is dus een schone zaak

Stardust5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 20:27

heey ja op zich ging het wel beter aleen baland heeft hij nog noiet maar hij heeft ook nog niet een goeie aan leunig maar ik ga morgen weer rijden en zo het proberen ik had namelijk vamndaag les en het was beter maar hij galopeert gewoon heel erg op zijn voorhand maar met die methode ga ik zeker door!

Stardust5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 13:01

vandaag ging het super goed!!

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 13:08

oww mooi zo!! Die aanleuning duurt ff.. als jepaardjeheel erg scheef is zal het een week of 3 duren, hoe rechter die nu al is hoe sneller je aanleuning goed zal zijn!

Gaaf om telezen dat het super ging!!

Stardust5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 20:38

had vandaag springles en van wie ik les krijg vond het ook beter gaan:D super dus

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 22:07

toppiej om te lezen!!!

Keep going girl

Stardust5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-05 20:32

Vandaag ging het ook weer goed kijken of hij het moregen ok goed doet ik heb een wedstrijd morgen in gasselte dus we gaan het zien laat de punten nog wel weten:P

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 21:05

Zorgen dat je zelf goed in evenwicht zit (les nemen bijvoorbeeld) en kijken of je zadel goed past. Ken een pard die het ook niet kon, en zadel zou goed liggen, nouja uiteindelijk toch mar zadel verkocht en boomloos zadel gekocht paard ging met sprongen vooruit

Lielle

Re: hoe verbeter ik de galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 22:16

mikiepower, let je op typfouten en op het gebruik van hoofdletters en leestekens

Stardust5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 10:25

Lielle( zeur )

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 10:32

Heeft niets met zeuren te maken, wel met de afspraken hier.

Stardust5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-05 14:41

wat maakt dat nou uit!! als ze het maar bergrijpen!! en ik heb deze topic gemaakt om hulp te vragen en niet om te gaan zeuren over typfouten!.... Nou momenteel gaat het erg goed! bedankt voor jullie hulp:D aan zulke heb je veel meer die hulp geven als mensen die zeuren over typfouten!!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 14:52

Mikiepower, even voor alle duidelijkheid. Dit was niet zomaar een opmerking, ik ben een van de moderators (daarom staat mijn naam in het groen) en er mede verantwoordelijk voor dat het hier prettig blijft. Je kunt ervoor kiezen om niet op je taalgebruik te letten, dat heeft dan alleen wel consequenties. Die kun je nalezen in de bokt regels op FZ.

En de reden dat we graag hebben dat je correct Nederlands schrijft is dat dat een stuk prettiger leest. Respect voor je lezer heet dat.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 14:59

Toen ik begon te werken met overgangen stap-galop, ging ze direct meer op de achterhand. En dan komt de aanleuning daar ook wel bij als goed gaat. En vooral niet te lang blijven doorgalloperen. succes!

Stardust5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 08:25

hey..
Astragirl: Ik zou het eens gaan proberen ik ga vandaag denk ik weer rijden.
Misschien ook wel een buitenritje dat is ook erg goed voor de galop op lange zandpaden gaan galoperen.
Lielle: Zou er om letten!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 12:49

super, dit ziet er een heel stuk beter uit! Dank je wel.

Stardust5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 14:25

Hallo
gister was hij heel erg druk door de wind en erg opgefokt.
Maar hij ging wel beter galoperen.
Maar verder was hij niet heel erg lief gister hij ging er steeds vandoor want hij schrok heel vaak.
Groetjes Rianne
p.s Zou er vanavond er ook weer aan werken ik heb les

Stardust5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 12:37

Gister met les ging het ook weer erg goed allemaal bedankt voor de tips