probleem met mij paard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wespel78

Re: probleem met mij paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 16:20

Ten eerste iemand gaan zoeken die je les kan geven die kan het probleem zien en je advies geven.
Als zij het bit vastpakt in ieder geval niet gaan terug trekken zij is veel sterker.

xcassandrax

probleem met mij paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 16:21

hoi ik heb al een tijdje niet meer gedreden op mijn paardje.
ik longeer mij paard eerst goed en als ik er op ben gaat stappen heel erg goed maar zodra ik in draf of in galop porbeer te komen gaat ze haar eigen weg.
ze pakt haar bit vast en rent dan heel hardt weg en tegen houden lukt bij mij niet .
en als ik in draf zit en ik wil een volte rijden dan gaat ze plots een andere kant op en dan rent ze zo hardt als ze kan weg.
ik zou heel graag tips willenw at ik hier tegen kan doen...

Mismij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 17:48

Ik sluit me bij Wespel aan. Niet terug trekken, maar ik zou vooral de oorzaak zoeken. Is ze gewoon dwars, of is er misschien iets aan de hand met je paard...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 17:53

Ik denk dat jouw paard je lekker uitprobeert, het klinkt als een beetje dominantie. Doet ie dit ook bij andere ruiters, of alleen bij jou? Zoek iemand die bij je komt kijken, die er verstand van heeft en laat diegene je helpen! Die ziet allemaal dingen die jij niet kan zien als je erop zit... Daar heb je een hoop aan!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 20:06

Ten eerste lesnemen, een instructrice die jullie vanaf de grond kan bekijken ziet veel sneller hoe je iets op kunt lossen dan wij hier vanachter de computer.

Dan zou ik ook eens een tandarts laten komen om te kijken of er geen mondproblemen zijn en ze daarom het bit vast pakt.

Verder niet terugtrekken met rijden, maar met je zit en benen proberen te rijden, zo weinig mogelijk met je handen.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 11:32

Paard rechtrichten, elk paard heeft natuurlijke buiging en bij dingen als galop kan paard over of op de schouder vallen waardoor er meer gewicht naar 1 kant komt en paard zichzelf niet houden kan en dan bit vastpakt en gaat rennen. Rechtrichten is de oplossing. Zie meer informatie hierover op www.hoefkatrol.com bij klassieke rijkunst of www.paardenbegrijpen.nl

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 12:14

Jouw paard wil duidelijk niet aan het werk gezet worden.Dit kan komen omdat ze je uitprobeert maar dit kan ook komen omdat ze ergens last van heeft.Laat je paard nakijken door een dierenarts en een paardentandarts.Komt hier niets uit en is je paard gezond dan zou ik hulp vragen aan een goede instructrice en les nemen zodat diegene jouw leert hoe je jullie problemen op kunt lossen.

Stardust5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 15:08

Hoiooi ja idd kan je goede les vragen en wat misschien ook wel wat is een oudere en sterker iemand er opo zetten doei groetjes rianne en succes ermee

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 12:41

mikiepower: wat is het voordeel van een Ouder en Sterker iemand?
ohja dan kan hij/zij je pony wel even de bocht door strekken.

Helemaal Fout: je rijd geen paard op kracht en er zijn ook geen voordelen aan verbonden. je paard wint het ten aller tijden.

ze zeggen ook wel: als je niet sterk bent, moet je slim zijn.
dit is de kunst van het paardrijden. je paard de oefeningen laten doen vanuit de ontspanning. iedereen kan zijn paard wel in de krul krijgen, door een schopje hier en een rukje daar. hetzelfde met wijken, we schoppen het paard opzij, dan wijkt hij toch?

je moet er niet vanuit gaan dat als je pony/paard iets weigerd te doen, dat hij alleen maar aan het klieren is. MEESTAL is dit een questie van niet begrijpen en/of op dat moment niet kunnen.

ik ga ook helemaal mee met de tips van Bets, dit is de manier om je paard te rijden (vind ik persoonlijk)

dus je lost het niet op door er een ander op te zetten, dit is iets wat ze zelf op moet lossen dmv goede begeleiding en zelf het paard aan te voelen

succes

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 12:42

Het is vaak elkaar niet begrijpen. Je moet gaan aanleren voelen, waarom doet mijn paard dat. Wat kan ik eraan doen. Probeer elkaar aan te voelen. Door recht te gaan richten, weet je wat voor hulp inwerking kan hebben voor je paard en hoe hij erop zal reageren. Maar als je onbewust gewoon maar wat doet of rondrijd, zonder dat je echt afweegt, of het probleem eventueel bij jezelf of bij je paard kan liggen, dan word het lastig.

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 12:49

ik zou eerst alle medicedingen uit laten sluiten, zadel na laten kijken, want een niet passend zadel geeft vaak ook vlucht/weiger gedrag. is jou paard aan de longeerlijn braaf maar onder het zadel niet. probeer dan een szonder zadel doet hij normaal dan mag je aan nemen dat het aan het zadel ligt

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 13:07

Als je paard niet zo was voordat hij een tijdje stil kwam te staan. Denk ik persoonlijk dat dit een spierenkwestie is. Je geeft aan dat het paard een tijdje niets heeft gedaan. Dan is het logisch dat de spieren nietmeer zo zijn als voorheen en dat het paard daar nu last van heeft. Als jij een volte in wilt, rent het met je weg geef jij aan. Jij vraagt op dat moment aan je paard of hij wilt gaan buigen, dit vindt hij moeilijk en doet waarschijnlijk ook zeer. Daarom rent het paard dan met je weg. Hij probeert dus zo eigenlijk eronder uit te komen. Dit is dus niet dat het paard het niet wilt en jou probeert in de maling te nemen, maar omdat hij dit op dit moment niet uit kan voeren aan gebrek aan kracht.

Zou het paard inderdaad veel longeren en als je hem rijdt, gewoon rustig aan, met simpelweg kontaktteugel en been aan. Lekker voorwaarts rijden zodat het achterbeen goed ondertreed en het paard zijn rug los gaat laten. Rijdt grote voltes, dus niet te klein. Veel overgangen en schakelen in tempo. Zo wordt het paard sterker, sneller op het achterbeen en veel losser. Als je dat voor elkaar hebt en het paard is dus losser en sterker, denk ik dat je van dit probleem af bent.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 00:27

een instruteur nemen.