Recht halthouden, achterhand scheef.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Recht halthouden, achterhand scheef.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 15:45

Hoi,

Beetje bij beetje ben ik weer aan het opbouwen met rijden.

Het recht stellen gaat super in stap, draf en galop. Maar zodra ik wil gaan halthouden (net de laatste pas) draait de achterhand naar binnen toe, dit gebeurd trouwens alleen op de linkerhand en op de middenlijn. Op de rechterhand staat ze keurig recht.

Ik leer in de lessen bij het recht stellen het volgende (op de hoefslag): buitenteugel aan houden en binnenbeen iets naar achteren leggen en druk geven. Met de binnenteugel en mijn buitenbeen doe ik niets.
Op de middenlijn leer ik op het moment: teugels iets losser laten en met de benen bij 'sturen', om de achterhand er goed recht achter te houden.

Helaas heb ik op het moment niemand die mij ermee kan helpen, vandaar hier dit topic. Wie heeft er tips/ adviezen voor mij?

MarijkeBun

Re: Recht halthouden, achterhand scheef.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 15:50

Halthouden is gewoon een heel moeilijk iets voor een paard.

zorg zoizo dat hij in de overgang terug goed naar je hand toe blijft lopen. let zelf ook heel erg goed op je houding. kan natuurlijk best zijn, dat jij zelf iets naar 1 kant hangt. zodra jij halt gaat houden, dan goed je rechterbeen erbij te houden (zijn kont gaat naar links?) en niet teveel druk op je rechterteugel nemen. je drijft hem als het ware met je rechterbeen naar je linkerteugel.

succes

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 07:22

Ik zou beginnen met halthouden op de hoefslag, want dan heb je de aanleuning van de wand. Alleen ipv paralel aan de wand halt te houden zou ik je paard licht schoudervoor neerzetten. Zo komt de achterhand nooit meer naar binnen.

Mijn hulp voor halthouden is: zit aantrekken, benen allebei eraan houden, ophouding maken zodra hij staat ontspannen, maar je benen niet afsteken of ontspannen. Begin nog maar niet te klieren met vierkant staan, ik zou alleen de voorvoeten netjes naast mekaar willen hebben.

Als deze oefening goed gaat zou ik hem op rechte lijnen van de hoefslag gaan doen, dus E-B en A-C

Succes ermee

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 08:39

Zorg er voor het halthouden voor dat je paard rechtgericht en heel goed aan je been is. Rijd dan een paar schijnovergangen in de draf op de middellijn. Draf, bijna stap en weer wegdraven. Na een paar schijnovergangen sluit je een keer helemaal door naar het halthouden waarna je meteen weer weg stapt of draaft.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 11:11

Kitty schreef:
Zorg er voor het halthouden voor dat je paard rechtgericht en heel goed aan je been is. Rijd dan een paar schijnovergangen in de draf op de middellijn. Draf, bijna stap en weer wegdraven. Na een paar schijnovergangen sluit je een keer helemaal door naar het halthouden waarna je meteen weer weg stapt of draaft.

Zo is het. Met basisgebeuren zal paard/pony nooit recht halthouden. Blijf voorwaarts drijven en van voren houd je op, zodat paard/pony vanzelf eronder treed (nadat je schijnovergangen gereden hebt)

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 11:12

Sorry ik plaats iets verkeerd. Ik bedoel te zeggen, met basisgebeuren zal paard/pony juist WEL recht halthouden. Excuus voor ongemak mensen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 15:40

Bedankt voor de reacties,ik ga het daarmee eens proberen!

Joki: wees niet bang Daar ga ik nog lang niet mee oefenen (vierkant staan). Ik ben al blij als het stilstaan recht gaat en goed!

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 16:10

ik zou juist niet oefennen op de langen zijde maar juist in het midden. Zo kan je zien of die al rechter aan het worden is. Presies wat bets zegt: eerst rechtrichten en dan pas recht kunnen halthouden.

Tot die tijd kan je ook de hand aan de kant waar die zn kont naar toe draaid iets van de hals doen zonder de druk te veranderen, zo zal die zn kont rechthouden bij het halthouden..

Succes

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 16:19

Ik zou juist niet in het midden oefenen want dan is de kans dat het steeds schever wordt juist groter langs de wand kan een paard maar licht scheef staan. Als je het ha;lt eenmaal goed heb dan is op de middenlijn halthouden niet meer zo moeilijk

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 16:28

een paard mote op zn eigen benen lopen en geen steun nodig hebben aan een wand. Dit krijg je enkel voor elkaar hem nooit te laten steunen aan de wand. Als je wilt halthouden op de lange zijde en hij is scheef moet je dit doen op de 2de hoefslag!

Het is enkel maar gezichtsbedrog als die op de lange zijde recht staat, iets waar je dus niets ana hebt.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 19:32

K denk dat het voor een jong paard wel fijn is om langs de wand halt te houden. Een jong kind dat leert lopen heeft toch ook steun nodig? Dus k denk dat een paardje dat ook wel waardeerd
Verder zou je eens kunnen proberen om de voorhand voor de achterhand te plaatsen met halthouden, net zoiets als wat Joki zei. Een paard zijn achterhand laten wijken voor het been is toch pas een oefening die op een vrij hoog niveau (weet nie precies waar ) gedaan moet worden? En mijn ervaring is ook dat ze nogal snel de neiging hebben om door je been heen te vallen dan.
Verder kan k me ook goed vinden in het verhaal van de schijnovergangen hoor

Bombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 20:00

Ik heb precies hetzelfde probleem, en ik kreeg van mijn instructrice ook de tip om hem licht schoudervoor te zetten.. mijn paard loopt alleen vaak ook nog door de hand heen (en door de zit, dan doet hij alsof hij het niet voelt), dan heeft hij gewoon geen zin om stil te staan, waardoor ik heel hard moet trekken en zo dus mijn stelling weer verlies.. tot de M aan toe kan ik alle oefeningen rijden.. maar dat halthouden dat is écht gewoon de moeilijkste oefening!!!

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 20:09

Halthouden is eigenlijk ook een moeilijke oefening, maar tot aan de grand prix gaat het fout. Jouw probleem is dat je paard gewoon door je hand heen dramt, erg moeilijk want dan kun je je niet concentreren. ik hoop dat je door zwaarder te zitten toch tot stilstaan met schoudervoor komt

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 20:31

Woodstock, mijn pony is nu net 8 jaar.
Ze wordt nu wel 'opnieuw' bereden en is veel wel kwijt.
(hier bedoel ik mee van wat ze hiervoor al kon en wat ik met haar trainde)
Laatst bijgewerkt door Marchador op 30-06-05 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 21:29

Dan zou ik dus juist gebruik maken van de wand zodat je een recht paard behoudt ipv een scheef paard op het midden gaat corrigeren

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 09:05

Woodstock schreef:
Een paard zijn achterhand laten wijken voor het been is toch pas een oefening die op een vrij hoog niveau (weet nie precies waar ) gedaan moet worden?

bedoel je appuyenmenten? ook daarbij moet de voorhand voor de achterhand..

Ik blijf erbij: eerst rechtrichten en in balans brengen van je paardje. Tot die tijd zal die niet mooi kunnen halthouden en neemt de schutting enkel maar de sympthomen van het probleem (dat die niet recht en in balans is) dus weg.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 09:07

M3isSi3j schreef:
Ik blijf erbij: eerst rechtrichten en in balans brengen van je paardje. Tot die tijd zal die niet mooi kunnen halthouden en neemt de schutting enkel maar de sympthomen van het probleem (dat die niet recht en in balans is) dus weg.

Ik vind dat ook. Dat is echt de methode. En het werkt ook nog.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 09:47

Volgens mij gaat je paard alleen maar schever halthouden wanneer je langs de wand gaat oefenen. Je moet ervoor zorgen dat je paard rechtgericht is en je moet hem goed voorbereiden op het (aktief!!!) halthouden.
Ga je halthouden langs de kant, dan is de kans groot dat hij lekker tegen de wand aan plakt. Paarden trekken nou eenmaal richting de kant en het lijkt dan dat je recht halthoudt, maar in feite staat hij dan waarschijnlijk enorm met zijn kont richting wand.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 13:16

Als ik halthoud langs de rand van de bak, draait ze met haar kont naar binnen toe (dit alleen weer op de linkerhand). Rechts is ze recht!

Wat ik wel apart vind is dat als ik afwend op de lange zijde en op de A-C lijn halt ga houden, is ze wel recht (linkerhand en rechterhand).

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 13:30

wat je kan doen als ze op der linkerhand der kont naar binnen zet tijdens het halthouden: je binnenhand (linkerhand dus) een stukje van de hals doen tijdens het halt houden. Voor de rest niets verandere aan de druk of iets dergelijks. Verde rmoet je zorgen dat je meer met je zit doet en minder met je hand zodat die nagevelijk blijft tijdens het halthouden wat hem ook weer rechter maakt in zn rug.