Harde mond en niet voorwaarts. Hoe veranderen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Harde mond en niet voorwaarts. Hoe veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 13:17

Mijn paard, lipizaner ruin, 16 jaar is vrij sloom en moeilijk actief te rijden. Hij heeft ook een vrij harde mond, waarschijnlijk omdat hij vroeger een manegepaard geweest is. Ik wil hem graag actief rijden zodat hij leert dat hij met zijn hals voorwaarts neerwaarts te komen. Nu vertelde mijn bijrijdster dat ze in Duitsland een artikel gelezen had (woon zelf ook in Duistland), dat je bij paarden die een vrij harde mond hebben, en die vrij vast zitten in hun spieren je meteen vanaf het begin met korte teugel moet rijden. Zelf heb ik het idee dat dat onzin is, want een paard moet naar mijn mening eerst warm stappen aan de lange teugel voordat je met ‘echte’ dressuur begint en de spieren eerst veel losser worden. Wat is jullie mening + hoe kan ik mijn paard actiever rijden en hem op de juiste manier leren met zijn hals neerwaarts te komen. Hij is altijd al sloom geweest en ik moet echt met sporen en zweep rijden om hem eerst vooruit te krijgen. Ik heb gewoon het idee dat hij niet op mijn hulpen reageert. Hoe kan ik dit veranderen? Hij is 3 weken geleden nog door een dierenarts en fysiotherapuet gecheckt. Hij is gezond en heeft goede spieren, alleen minder spieren aan de achterhand. Ik rijd hem met een normale trens en wil dat ook blijven doen .

Anoniem

Re: Harde mond en niet voorwaarts. Hoe veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 13:19

harde mond en niet aktief aan het been hoort altijd samen.

Voor lekker loslaten, niks aan het krulletje denken, maar alleen letten dat hij op je been gaat reageren.
Pas als je van achter die motor aan de gang krijgt, kun je voor wat gaan doen.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 13:31

ja hierin moet je heel erg consequent zijn, dus Actie = Reactie.

geef korte beenhulp, dus je been niet klemmen en te lang vasthouden. schoppen heeft ook geen zin, want op deze maniet stomp je je paard af. ga veel overgangen rijden van stap naar draf in deze gangen ook tempo wisselingen, paar passen naar voren en weer een paar passen terug. door deze oefening maak je hem fijner aan je hulpen en wordt hij sterker. zoals Runningkawa zei: als ze motor draaid, dan kan je verder. alles los je op met je been en niet met je hand. (je rijd met een meeverende hand, dus wel in contact)
als het paard goed van achter naar voren wordt gerden, dan komt het hoofd vanzelf. je krijgt een bepaalde druk in je handen en voor die druk moet je gaan rijden.

succes

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 21:02

En opletten dat bij het voorwaarts gaan je niet de beweging stoort of belemmerd. In eerste instantie kun je beter nog geen contact hebben dan dat je de beweging belemmert.
Wat bij hele luie (afgestompte) paarden nog ken helpen is het eerst via de longe doen, bv kort klik geluid en dan een lel met de zweep (let op eerst geluidje, dan zwiep en niet andersom anders leert hij er niets van) en dan moet de reactie worden klik en vroooooom (en neem voor de klik iets korts en nieuws, zodat je een nieuwe reactie en associatie krijgt)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 07:04

Ik denk dat je het paard zelf op de handrem zet

MIsschien een paar goede lessen????

Stardust5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 08:45

nou mijn pony is ook niet 1 van de snelste:P
Wat je kan doen is iemand vragen om te helpen (vriendin moeder) maakt niet uit wie.
Jij moet je kuiten aan leggen en als die niet reageert geef die gene een tik met de zweep.
En heeeel veel overgangen rijden.
wat je ook kan doen is kuiten aan leggen en als die niet reageert een tik bij jou been geven en zo achter elkaar door doen en dan is oo een geven moment wel aan jou been. dat moet ik ook doen bij mijn pony succes ermee
groetjes rianne

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 09:48

ik ga mee met runningkawa, eerst zorgen dat je paard voorwaarts wil gaan

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 11:19

Je moet er eerst voor zorgen dat paard zo voorwaarts gaat worden dat je hem van voren zelfs wat moet gaan opvangen. Voorwaarts is niet hard gaan, maar stuwing/duwen van uit de achterhand. Zolang paard dat niet doet, kan paard gaan hangen/sterk worden/of zelfs hard worden in de mond. Dus ga eerst ervoor zorgen dat paard voorwaarts kan gaan, laat eerst dus losser zodat paard begrijpt dat hij voorwaarts kan en mag gaan. En dan hou je dit even vol tot je gaat voelen van, ho tot zo ver en niet meer. Je gaat dan vervolgens wat tempowisselingen en schijnovergangen rijden en natuurlijk ook rechtrichten. Mocht je meer info hierover hebben, stuur me maar pb.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 12:59

Wat je eens kunt gaan proberen is het volgende.Eerst lekker los stappen neem ook lekker veel oefeningen mee blijf niet te veel op de hoefslag lopen.Dan ga je aandraven en laat je hem flink voorwaarts lopen wil hij weer wat langzamer flink bij drijven je moet het gevoel hebben dat je hem moet tegen houden zo hard moet je gaan.Je neemt eens een volte mee en gaat een keer van hand veranderen en je blijft dit tempo volhouden.Daarna even lekker goed voorwaarts galopperen.Hierna kun je even een kleine stap pauze nemen maar zorg er wel voor dat hij voorwaarts blijf dus laat hem niet sukkelen.Als je je paard zo voorwaarts rijdt dan houdt je contact met de mond je vraagt verder niets.Het is wel heel belangrijk om contact te hebben dus teugels niet in een boogje laten hangen.Daarna pak je hem weer op en kun je ook veel overgangen mee nemen overgangen vooruit maar ook overgangen terug rijden en hem zo steeds beter aan je been te krijgen.Je zult zien als dit beter gaat je paard vanzelf nageefelijk wordt.

Dit kun je doen om je paard actiever te laten lopen als een paard niet voorwaarts is kun je niet gaan verzamelen.