Mijn paard, lipizaner ruin, 16 jaar is vrij sloom en moeilijk actief te rijden. Hij heeft ook een vrij harde mond, waarschijnlijk omdat hij vroeger een manegepaard geweest is. Ik wil hem graag actief rijden zodat hij leert dat hij met zijn hals voorwaarts neerwaarts te komen. Nu vertelde mijn bijrijdster dat ze in Duitsland een artikel gelezen had (woon zelf ook in Duistland), dat je bij paarden die een vrij harde mond hebben, en die vrij vast zitten in hun spieren je meteen vanaf het begin met korte teugel moet rijden. Zelf heb ik het idee dat dat onzin is, want een paard moet naar mijn mening eerst warm stappen aan de lange teugel voordat je met ‘echte’ dressuur begint en de spieren eerst veel losser worden. Wat is jullie mening + hoe kan ik mijn paard actiever rijden en hem op de juiste manier leren met zijn hals neerwaarts te komen. Hij is altijd al sloom geweest en ik moet echt met sporen en zweep rijden om hem eerst vooruit te krijgen. Ik heb gewoon het idee dat hij niet op mijn hulpen reageert. Hoe kan ik dit veranderen? Hij is 3 weken geleden nog door een dierenarts en fysiotherapuet gecheckt. Hij is gezond en heeft goede spieren, alleen minder spieren aan de achterhand. Ik rijd hem met een normale trens en wil dat ook blijven doen .