De correcte hulpen voor een appuyement???

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

menske

De correcte hulpen voor een appuyement???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 08:53

De titel zegt genoeg toch??

Piaffe

Re: De correcte hulpen voor een appuyement???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 08:56

Als ik een appuyement naar rechts maak, dan:

doe ik mijn linkerbeen iets achter de singel (voor buiging), rechterbeen op de singel (om voorwaarts te houden). Rechterhand iets van de hals voor stelling, linkerhand tegen de hals. Zelf ga ik dan zitten in de richting waar ik naartoe rijd, dus iets naar rechts.

DAANN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 09:09

Uitgaande van het appuyeren vanuit de volte halve baan naar de lange zijde (makkelijkst uitvoerbaar), maak je een lichte halve ophouding net voor het naderen van de A-C-lijn om het paard attent te maken en je te verzekeren van het evenwicht. Op het moment dat de voorhand de A-C-lijn weer verlaat, werk je zijwaarts in met de buitenkuit achter de singel en werk met de binnenkuit ondersteund door het binnenzitbeen, sterk voorwaarts. Beide handen worden in zijwaartse richting geplaatst( binnenhand van de hals en buitenhand tegen de hals). Zij zorgen ervoor dat de voorhand aan de achterhand vooraf blijft gaan. De binnenhand onderhoudt de stelling en de nageeflijkheid, terwijl de buitenhand het tempo regelt en eventueel de buiging begrenst, al zal het gevaar van het krijgen van te veel buiging bij deze oefening niet gauw optreden. Je zal je binnenzeide lang moeten makenen de binnenschouder terug moeten houden teneinde het binnenachterbeen zodanig te belastendat het paard de juiste stelling en buiging aanneemt. Na het appuyeren moet je een flink stuk voorwaarts rijden om het zogenaamde 'schot naar voren' dat door het rijden van deze oefening snel verloren gaat, weer op te wekken

Succes
Laatst bijgewerkt door DAANN op 28-06-05 09:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 09:16

Piaffe schreef:

doe ik mijn linkerbeen iets achter de singel (voor buiging), rechterbeen op de singel (om voorwaarts te houden). Rechterhand iets van de hals voor stelling, linkerhand tegen de hals. Zelf ga ik dan zitten in de richting waar ik naartoe rijd, dus iets naar rechts.

Nou, zo doe ik het dus echt niet. Waarom gebruik jij je buitenbeen voor de buiging???? Daar dient je binnenbeen voor, daar moet je paard omheen buigen
Het is niet je rechterbeen waarmee je naar voren blijft rijden maar juist met je buitenbeen houd je je paard actief.
Ik zet een appuyement niet eerder in dan wanneer ik een goed gebogen en gesloten schouderbinnenwaarts heb bereikt.
Ik neem mijn paard(en) altijd mee vanuit het schouderbinnenwaarts. je blijft overigens gewoon recht op je paard zitten, niet mee gaan zitten in de richting waar je naartoe rijdt, alleen iets meer gewicht op je binnenzitbeen.
Dus zeg maar rechts appuyeren, schouderbinnenwaarts inzetten en dan de voorhand meenemen met twee handen en met je buitenbeen neem je de achterhand mee en houd je hem actief.
Door je paard vanuit het schouderbinnenwaarts mee te nemen voorkom je dat hij met zijn achterhand voor gaat.

Succes ermee en laat altijd iemand vanaf de grond meekijken. Maar voor je gaat appuyeren zorg eerst dat je SB en travers in orde zijn!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 10:37

Zwelgje schreef:
Piaffe schreef:

Nou, zo doe ik het dus echt niet. Waarom gebruik jij je buitenbeen voor de buiging???? Daar dient je binnenbeen voor, daar moet je paard omheen buigen
Het is niet je rechterbeen waarmee je naar voren blijft rijden maar juist met je buitenbeen houd je je paard actief.
Ik zet een appuyement niet eerder in dan wanneer ik een goed gebogen en gesloten schouderbinnenwaarts heb bereikt.
Ik neem mijn paard(en) altijd mee vanuit het schouderbinnenwaarts. je blijft overigens gewoon recht op je paard zitten, niet mee gaan zitten in de richting waar je naartoe rijdt, alleen iets meer gewicht op je binnenzitbeen.
Dus zeg maar rechts appuyeren, schouderbinnenwaarts inzetten en dan de voorhand meenemen met twee handen en met je buitenbeen neem je de achterhand mee en houd je hem actief.
Door je paard vanuit het schouderbinnenwaarts mee te nemen voorkom je dat hij met zijn achterhand voor gaat.

Succes ermee en laat altijd iemand vanaf de grond meekijken. Maar voor je gaat appuyeren zorg eerst dat je SB en travers in orde zijn!

ik gebruik mijn buitenbeen voor begrenzing en om de achterhand actief mee te nemen...binnenbeen voor stelling en buiging...verder is de rest al genoemd

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 13:40

Nog een tip: blijf echt kijken in de richting waar je heen gaat, als je dat niet doet verlies je vaak aan impuls.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 14:24

Ik ga mee met Zwelgje. Blijf zoveel mogelijk in balans zitten want anders kun je het heel moeilijk maken voor je paard. Kijk mee waar je uit moet komen (voor impuls?? Dat is toch vanachteruit paard actief/sneller maken en dat doe je via kijken?? Is mij helaas nog niet gelukt, maar misschien moet ik het ook eens proberen ) Linkerbeen naar achteren voor begrenzing en rechterbeen gebuiken voor stelling/buiging van paard en om activiteit erin te houden en eventueel voorwaarts te drijven. Mocht het zo zijn dat je paard te snel naar hoefslag wil en achterhand achter laat, dan vang ik mijn paard van voren op via ophouding, als deze niet voldoende doorkomt, dan sluit ik mijn linkerteugel zodat de voorhand weer wat beter voor de achterhand komt en vervolg ik mijn appuyement. Gaat paard de achterhand voor mogen zetten, dan begin je zoals Zwelgje het vermeld vanuit een schouderbinnenwaarts. Lukt dat niet dan moet je uit de appuyement rijden want anders ga je het verkeerd rijden en aanleren.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 15:49

Nou zeg Bets, mag wel wat minder kleinerend hoor!
Veel ruiters hebben de neiging om te veel opzij te kijken, hierdoor gaan ze én schuin zitten waardoor het voorwaartse karakter van de beweging verloren gaat, én willen ze te veel zijwaarts gaan en verliezen ze daarmee het onderhouden van de impuls uit het oog. Ik heb het bij mij zelf gemerkt, kijk ik naar het zijschot dan loopt de oefening lang niet zo soepel als wanneer ik schuin vooruit kijk naar de plek waar ik uit wil komen.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 15:53

patos schreef:
Nou zeg Bets, mag wel wat minder kleinerend hoor!
Veel ruiters hebben de neiging om te veel opzij te kijken, hierdoor gaan ze én schuin zitten waardoor het voorwaartse karakter van de beweging verloren gaat, én willen ze te veel zijwaarts gaan en verliezen ze daarmee het onderhouden van de impuls uit het oog. Ik heb het bij mij zelf gemerkt, kijk ik naar het zijschot dan loopt de oefening lang niet zo soepel als wanneer ik schuin vooruit kijk naar de plek waar ik uit wil komen.

Was niet kleinerend bedoeld, echt niet, maar vond het zo raar antwoord. Nu leg je het tenminste duidelijk uit, misschien heeft TS daar wat meer aan. Relax Patos... is echt niet verkeerd bedoeld

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 15:58

Ok sorry, dacht dat het wel duidelijk was, maar bij deze dus toch nog uitleg toegevoegd.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 16:02

patos schreef:
Ok sorry, dacht dat het wel duidelijk was, maar bij deze dus toch nog uitleg toegevoegd.

Maakt niet uit. Nu is het duidelijk.

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 11:45

Zwelgje schreef:
Piaffe schreef:

Ik heb het dan wat verkeerd uitgelegd misschien.

Mijn binnenbeen, daar moet het paard omheen buigen. Dat doe ik door met mijn buitenbeen aan te geven dat hij daar omheen moet buigen. Jij noemt dat begrenzen, ik zeg dat het paard daarvoor moet buigen. Mijn binnenbeen begrenst, in die zin dat het paard niet alleen maar opzij gaat, maar ook voorwaarts blijft gaan. Impuls dus.

En het mee zitten in de beweging.. Ik bedoel niet dat je helemaal scheef moet hangen. Nee, ik neem iets gewicht op de zitbeenknobbel in de richting waar ik naartoe ga.

Ik denk dus dat we hetzelfde bedoelen, maar dat ik het iets knullig had uitgelegd.

Ik doe zelf een appyement vanuit een volte halve baan.