boehoe, het ging vandaag waardeloos

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jumper01

boehoe, het ging vandaag waardeloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 22:03

En woensdag heb ik mijn eerste springwedstijd.

Ze was weer zo opgefokt dat ik weer in volle galop de buitenbak doorging. Niet kalm te krijgen!
Uiteindelijk met bloed zweet en tranen had ik haar in een normaal tempo. Toen gingen we springen ( parcour van de afgelopen wedstrijd stond nog in de bak dus gingen we parcour rijden )
Nou daar gingen we weer hoor: kop omhoog en racen met die hap. Echt in een loeitempo, niet normaal.
Daarna wilde dame een paar keer niet meer springen dus weigering na weigering of de galoppas, afstand paste niet. ( wat wil je met zo'n tempo) Echt waardeloos. Ik kon geeneens normaal op mijn kont zitten.
En woensdag heb ik mijn eerste wedstrijd! Hoe ga ik dit goed krijgen?
Buiten is echt een ramp, binnen gaat wel goed, tenminste "beter"
Hoe kan ik haar normaal een tempo laten galoperen buiten zonder dat ze met de kop omhoog knalt en er in een race tempo vandoor kaggeld. Het was geen zitten aan! Alles wat ik deed was verkeerd. Nog harder en harden was het enigste wat ze kon en stoppen voor de hindernis. Boehoe boehoe. Wat is het nou? Ik heb nu ook prive springles maar dan gedraagd ze zich als een engeltje. Ik weet gewoon niet wat het nou is dat ik haar niet normaal kan laten galopperen en kan laten springen.

Kaatje

Re: boehoe, het ging vandaag waardeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 07:31

Wat vervelend is dat hè.

Ik zou haar thuis met oefenen telkens na een sprong op een volte zetten tot ze weer wat rustiger is en dan de volgende sprong nemen.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 08:20

minder voeren. Zeker met de wedstrijdspanning wordt ze wss nog heviger en zeker als ze het niet gewoon is. De dag voor de wedstrijd alleen hooi geven. Na het parcours een beetje korrel. volgende dag gewoon weer normaal voeren.
(zei de prof)

Jumper01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 08:33

mmm dat kan ik wel eens proberen.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 08:42

Ik zou eerst eens zorgen dat je wat meer controle hebt voor je het parcours in rijdt.
Bij het losrijden ligt je paard al te klooien en dan ga je toch het parcours in. Je bent thuis en moet het daar oplossen, ik zou echt net zo lang doorgaan tot de controle hersteld is. En dan kan je pas het parcours in.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 08:56

Ik zou je paard eerst thuis longerenv of op concours zodat ze de ergste energie al kwijt is, verder zou iker iig een martingaal omdoen zodat ze nooit hun hoofd zo hoog kunnen doen dat je geen controle meer hebt. Veel succes woensdag

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 09:03

Joki schreef:
Ik zou je paard eerst thuis longerenv of op concours zodat ze de ergste energie al kwijt is, verder zou iker iig een martingaal omdoen zodat ze nooit hun hoofd zo hoog kunnen doen dat je geen controle meer hebt. Veel succes woensdag

ik wilde precies het zelfde vermelden, maar ik was mijn bericht aan het nalezen en zag jou bericht voorbij komen.

Groeten

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 10:09

Elke springruiter kan je vertellen dat je eerst eens goede dressuurmatige basis nodig hebt om een parcours te kunnen springen. Als ik jouw verhaal zo lees is jouw paard gewoon niet aan de hulpen. Dat moet je echt eerst goed voor elkaar krijgen voordat je gaat springen. Een parcours rijden heeft alles te maken met op tijd kunnen verzamelen, op tijd vooruit kunnen rijden en zowel links- als rechtsom kunnen inbuigen. Dat is dus puur dressuur! Ik zou het springen maar even laten voor wat het is en heel hard aan de basis gaan werken...

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 21:32

hey,
ik ben het dus helemaal met Consort eens,
dus veel succes nog

Dionnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 22:22

ik zou een martingaal nemen als ik jou was

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 05:30

Nee, les dat lijkt me een beter idee. Hoe vaak heb je nu springles en hoelang al? Er is toch hopelijk geen instructeur die jou zo laat rondracen in een parcour. Daar kunnen de grootste ongelukken van komen.

Mag je van de instructeur wel op een hindernis afrijden als je paard "niet te houden" is? Ik ken ze n.l. niet, bij ons is het devies: je paard onder absolute controle hebben en dan pas op een hindernis aanrijden.

Stardust5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 08:47

met wat voor bit rijd je misschien een scherpere bit (ja als het echt moet) en geef je hem geen muslie ofzo NIET DOEN

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 11:23

Ten eerste ben ik het eens met Zwelgje, ga niet op wedstrijd als je thuis al grote problemen hebt. Daarbij is elke basis zo belangrijk, maakt niet uit of je dressuurt, springt, ment of aan western doet. Basis is basis. Begin eerst eens met rechtrichten en vervolgens door juiste drang ga je paard op gelijkmatige aanleuning krijgen, waarop paard zal gaan ontspannen. Als paard ontspant kan deze in voorwaartse neerwaartse tendens gaan lopen en kan paard zich in beide kanten buigen.
Begin daar eens mee, want vaak als paard niet voldoende rechtgericht is, zal paard gaan spannen in de rug met als gevolg dat paard kan gaan rennen, bokken, steigeren, noem maar op. Gooit hoofd in de lucht en wegwezen.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 12:21

Ik denk niet dat je pony te veel energie heeft je zegt zelf dat als je prive les hebt je pony heel braaf is en goed loopt.Wat doe je dan anders?het is wel raar dat het dan wel goed gaat en als je voor jezelf rijdt het niet goed gaat.Geef je dezelfde hulpen rijdt je net zo lang los als in de les enz.

En vraag je instructrice eens hoe dit zou kunnen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 12:34

welshfreak schreef:
minder voeren. Zeker met de wedstrijdspanning wordt ze wss nog heviger en zeker als ze het niet gewoon is. De dag voor de wedstrijd alleen hooi geven. Na het parcours een beetje korrel. volgende dag gewoon weer normaal voeren.
(zei de prof)

dat vind ik op het randje van mishandeling, werkelijk schandalig. Dressuurwerk en controle opbouwen, voordat je op wedstrijd gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 12:39

idd lielle
schandalig
heeft ook niks meer met paardrijden te maken. Bah!!

wat de meeste hier al zeggen
eerst je dressuur in orde hebben.
daar moet je al alle controle hebben
dan pas gaan springen.
ook daar alle controle hebben, dan pas aan wedstrijden denken

Jumper01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 13:32

tuurlijk ga ik haar niet minder eten geven.
Ik denk gewoon dat ik maandag mijn dag niet had. Dinsdag was er niets meer aan de hand en was ze heel braaf in het parcours in de les.