Ik weet niet wat ik er mee aanmoet..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amy_

Ik weet niet wat ik er mee aanmoet..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 21:56

Mijn pony is heeel erg vervelend met rijden,
hij schrikt overal van, en als ik hem op zn donder geef,
schrikt ie nog steeds.
Ook weigert ie vaak met springen, en pakt zn bit vast zowdat ik niet meer kan sturen... Oohja, hij komt niet elke dag op de wei, bij een andere stal waar hij de hele dag op de wei stond, was ie lief...Wat moet ik hiermee aan?
Laatst bijgewerkt door Katja op 28-06-05 07:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast. En verplaats naar RT.

Ayasha
Blogger

Re: [Rijden] Ik weet niet wat ik er mee aanmoet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 22:00

tja je geeft het antwoord zelf al! Meer op weide, als je die mogelijkheid nu niet hebt zoeken naar een stal waar je de mogelijkheid wel hebt, of een weitje zoeken in de buurt van je huidige stal, en als je dat niet wil of kan. Ermee leren leven en hopen dat hij zich aan past

Amy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 22:02

Tsjaa..(Dit topic moet verplaatst worden)
Maar,,ik wil egt weten hoe ik hem dat schrikken af kan leren, en het bit vastpakken..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 22:04

schrik áfleren kan niet. Je kan wel proberen hem gerust te stellen en hem met meer dingen laten kennis maken. En het bit vast pakken? Zelf loslaten zodat hij niets heeft om vast te paken, of hem bezig houden (stelling, overgangen enz) dat hij de tijd niet heeft om het vast te pakken.

Amy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 22:20

Jaa, maar dat gaat niet egt als je net van een hindernis afkomt he.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 22:36

tja ik zou zeggen de basis opnieuw erin leggen hij pakt niet voor niks vast mischien wat mis met zijn tanden of doet hem iets pijn het kan allemaal

Amy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 22:42

ja ik zal is kijken in zn mond!!

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 22:59

Tja, je geeft het antwoord zelf al.
Jou paard heeft volgens mij energie teveel De enigste remedie is om hem of eerst even uit te laten razen voor je gaat rijden, of hem weer volop weidegang te geven.

het kan ook verstandig zijn om te zien offie medisch niks mankeert.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 23:26

Krijg jij ook op je donder als je ergens bang van bent of schrikt....?
En..... helpt het?

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 23:35

Het laatste wat je moet doen is hem op zn flikker geven als hij schrikt!
Als hij als iets eng vind en dan ga je em ook nog eens slaan, dan schrikt ie al helemaal en zal alleen maar angstiger worden.
Wat je wel kunt doen is hem 'geruststellen'. Als hij iets eng vind, praat tegen hem.
Stap desnoods af en ga samen met hem kijken naar wat hij eng vond.
Mijn vorige paard zo ook overal geesten. En ja ook hindernisgeesten bestonden volgens hem.
Het schrikken leer je niet af, maar als je er wat aan doet zie je dat je er op het laatst mee om kan gaan en ook doorkrijgt waarom en waarvan hij schrikt.

Succes!

Kaatje

Re: Ik weet niet wat ik er mee aanmoet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 07:27

Hoi, tegen dat schrikken kan je alleen maar proberen om hem bezig te houden, constant werken dus tempowisselingen overgangen schijnovergangen schouderbinnen/buitenwaarts enzv.

Voor het bit vastpakken na de sprong kan ik geen advies geven behalve les nemen. kennelijk wordt hij erg enthousiast met springen.

succes ermee.

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 08:38

Het bange en schrikken krijg je er niet uit door het paard op zijn donder te geven. Je krijgt hierdoor alleenmaar meer spanningen en dat is niet de bedoeling. Het is de bedoeling dat de ontspanning terug komt. Wat hierboven al wordt genoemd om tegen je paard te praten werkt meestal wel. Je hand door zijn manenkam halen werkt ook ontspannend, maar dit moet je pas doen als het paard braaf langs het obstakel is.

Als je paard bijvoorbeeld niet bij de C wilt komen en daar steeds wegschiet. Begin dan een volte te rijden bij A en probeer die volte te verleggen naar de C. Steeds iets verder die enge kant uit. Zet je paard desnoods eerst een paar rondjes achter een ander paard aan die het helemaal niet eng vindt. dit wil ook vaak helpen. Het allerbelangrijkste is de ontspanning en niet alleen bij het paard, maar ook zeker bij de ruiter. Rijdt niet met het idee van "Oh dat vindt hij eng, dus daar gaan we dalijk weer". Dit voelt het paard direct.

Als je je paard ontspannen hebt lopen kan je met springen eerst proberen gecontroleerd balkje te lopen en daarna een laag kruisje bijv. met daarvoor weer een paar drafbalken. Belangrijk met springen is dat de basis van je paard goed is en dat jij als ruiter elke pas bepaald die het paard zet.

Wens je heel veel succes

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 08:45

als een dier schrikt juist niet kwaad worden!!

als jij kwaad word, denkt zo'n dier helemaal dat er reden is om te schrikken, gerust stellen ook niet doen, dan steun je juist die reactie..

enige goed is negeren, ga een liedje zingen, als je dat doet blijft je ademhaling normaal, iets waar paarden vaak op reageren.
blijf om mijn part een half uur kijken naar het enge ding, probeer je paard zover te krijgen dat het erheen lopt en het zelf gaat onderzoeken.

ook wandelen langs enge dingen helpt een paard vaak, zoek zoveel mogelijk lawaai, dingen rommel op, en laat het paard eraan snuffelen.

pas je voeding aan, minder krachtvoer en laat hem los rennen voor je gaat rijden.

Amy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 08:49

ja maar het is gewoon aanstellen, want bv met buitenrijden, schrikt ie wel van een witte streep ofzo, en niet van een trein en tractor die tegelijk langskomen...

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 08:57

Tuurlijk zal het paard je ook zo nu en dan uitproberen. Dit heb je als ruiter snel genoeg door als je bijv. al een half uur langs een krukje rijdt zonder problemen en dan na een half uur is datzelfde krukje ineens eng. Dan mag je ook best wel wat feller optreden.

Ikzelf heb ook een paard die buiten een tractor met toeters en bellen niet eng vindt en een streep op de weg is ineens doodeng. Het paard staat dan werkelijk te trillen op haar benen als ik haar daar stilzet. Dit is denk ik zo omdat ze niet precies in kunnen schatten wat zo'n streep nu is en is dus raar voor zo'n paard. Hier moet je dan zelf ook weer heel rustig blijven en niet met geweld je paard over die streep heen proberen te rijden dan bereik je alleenmaar het tegendeel.

Amy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 09:11

dus moet ik em gewoon eerst laten kiijken, maar als ie dan nog schrikt?

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 09:17

Zou het paard inderdaad eerst even laten kijken. als je voelt dat het paard dan meer gaat ontspannen, dan met je been rustig naar voren proberen te rijden met alleen een kontaktteugel. Zelf proberen ontspannen te blijven (is heel moelijk spreek uit eigen ervaring). Wat hier ook weer een idee is, is om gewoon een super mak paard mee te nemen naar buiten en die voor jou over die streep laten lopen. Als jou paard braaf meeloopt kan je de volgende keer proberen voor het brave paard uit te stappen over die enge streep. Afstappen zou ikzelf buiten nooit doen. Je hebt op een paard meer te vertellen als ernaast. Ikzelf ben dan altijd bang dat ik het paard nietmeer houdt met als gevolg dat ik er als een vlag achteraan ga.

Amy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 09:24

maar kijk, in de bak, dan schrikt ie, ik krijg em er ook niet naartoe, zodat ie kan kijken. ik kan mss wel lomp gaan doen met men sporen, maar dat vind ik ook niet de allerbeste manier..

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 11:13

Wat ik in mijn eerste bericht aangaf. Rijd dan een volte aan de kant van de bak die het paard niet eng vind en probeer je stelling goed naar binnen te houden. Verleg deze volte langzaam naar het enge gedeelte van de bak met weer je stelling goed naar binnen. Probeer de aandacht van het paard bij jou te houden zodat hij eigenlijk het enge gedeelte vergeet (niet ziet). Dit is iets dat veel makkelijk is gezegd, als gedaan. Er wordt altijd gezegd dat je je paard aan het werk moet houden, maar dan moet je als ruiter natuurlijk ook het kunnen hiervoor hebben.

Bij mij gaat dit nu thuis heel goed. Als het paard in de bak wat eng vindt ben ik na twee voltes rijden eigenlijk klaar, maar in een proef op vreemd terrein mis ik als ruiter toch net even wat om mijn paard aan het werk te houden en dus haar aandacht bij mij te krijgen. Dit is gewoon een kwestie van veel oefenen en het paard aan leren voelen. Veel lessen, geduld en doorzettingsvermogen.

Amy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 11:21

ok, bedankt, het lijkt me een goede manier!!

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 11:32

Graag gedaan en hoop dat je er wat aan hebt. Meer tips heb ik eigenlijk niet, maar er zullen vast nog wel wat goede tips van anderen af komen waar je misschien ook wel wat aan hebt.

In ieder geval heel veel succes.

Xanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 19:36

Mijn paardje heeft precies hetzelfde..

Nu hij in de zomer dag en nacht op de wei staat is er niets aan de hand en is ie zo mak als een lammetje, en in de winter als ie op stal staat vindt ie alles eng..
Ik denk dat je het beste kan proberen om te zorgen dat ie zoveel mogelijke buiten komt, vooral voor het rijden, ik denk dat dat al een deel van het probleem wegneemt.

Maar wat ik doe als mn paard schrikt, is mn binnenhand ontspannen, proberen zover mogelijk bij 'het enge' in de buurt te komen door idd steeds iets verder erheen te rijden, en als je hem dan zover hebt dat ie in de buurt ervan is, je binnenhand ontspannen, bij mij werkt het
Je hebt niet de vereiste permissies om de aan dit bericht toegevoegde bestanden te zien.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 11:57

hardi schreef:
Zou het paard inderdaad eerst even laten kijken. als je voelt dat het paard dan meer gaat ontspannen, dan met je been rustig naar voren proberen te rijden met alleen een kontaktteugel. Zelf proberen ontspannen te blijven (is heel moelijk spreek uit eigen ervaring). Wat hier ook weer een idee is, is om gewoon een super mak paard mee te nemen naar buiten en die voor jou over die streep laten lopen. Als jou paard braaf meeloopt kan je de volgende keer proberen voor het brave paard uit te stappen over die enge streep. Afstappen zou ikzelf buiten nooit doen. Je hebt op een paard meer te vertellen als ernaast. Ikzelf ben dan altijd bang dat ik het paard nietmeer houdt met als gevolg dat ik er als een vlag achteraan ga.

Tja, ik ben een beetje in tweestrijd hier. Hardi, vind je manier goed en erg vriendelijk.

Maar aan de andere kant, ik heb dus een pony die net als die van de TS schrikt van een streep of stip en geen stap verzet bij tractors etc...
Wat ik nu geleerd heb, is het NIET bevestigen dat zoiets eng is. Als ik mijn pony er naar laat kijken, ben ik dus een half uur bezig om haar daar langs te krijgen.

Terwijl als ik naar een ander punt kijk, verder dan het obstakel waar ze bang voor is, dan loop ze vaak zo langs. Weliswaar met een klein boogje af en toe, maar vaak als ik me concentreer op een punt waarbij ik goed vooruit kijk en het 'ding' totaal negeer, dan heeft zij ook zoiets van 'oke, niet interesant dus'...

Denk dat het dus ook per paard verschilt en dat je misschien een paar verschillende opties moet proberen.

Het springen moet eerst dressuurmatig goed krijgen, meer controle krijgen en meer aan het werk zetten. Probeer met je benen te sturen ipv alleen met je teugels. Over de sprong heen kijken (ipv naar de sprong zelf) en kijken waar je heen wilt. Werkt bij mij ook prima.

Mijn muts is dus ook bang voor boomstammen, en laatst in het duin moesten we er 1tje springen want die lag op het pad (kleintje hoor) maar dat werkte bij mij ideaal. En ze kon niet achter een ander aan, want we liepen voorop dus een mooie oefening

Succes, het gaat vanzelf over als ze meer werkt. Mijn pony is nu ook een stuk rustiger, maar heeft dus ook zo'n periode gehad

[edit] verschilt is met een t ipv een d, voel me een beetje blondt nu

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 14:02

Quote:

Maar aan de andere kant, ik heb dus een pony die net als die van de TS schrikt van een streep of stip en geen stap verzet bij tractors etc...
Wat ik nu geleerd heb, is het NIET bevestigen dat zoiets eng is. Als ik mijn pony er naar laat kijken, ben ik dus een half uur bezig om haar daar langs te krijgen.

Terwijl als ik naar een ander punt kijk, verder dan het obstakel waar ze bang voor is, dan loop ze vaak zo langs. Weliswaar met een klein boogje af en toe, maar vaak als ik me concentreer op een punt waarbij ik goed vooruit kijk en het 'ding' totaal negeer, dan heeft zij ook zoiets van 'oke, niet interesant dus'...

Denk dat het dus ook per paard verschilt en dat je misschien een paar verschillende opties moet proberen.

Unquote:

Hier ben ik het ook met je eens.

Als ik op zo'n streep bijv. afrijdt en weet dat het paard dit normaal gesproken eng vindt, probeer ik ook als eerst gewoon door te rijden en ontspannen te blijven of hier niks aan de hand is. Moet zeggen dat dit bij mijn paard ook goed werkt en dan ook meestal doorloopt (met een omweggetje welliswaar).

Soms vindt mijn paard dit zo eng dat ze dan direct stil staat. Als ze dan stilstaat laat ik haar even kijken en probeer dan door te rijden. Als ik dan op dit moment direct been geef om haar over die streep heen te krijgen wordt mijn paard nog wat nerveuser.

Wat jij dus aangeeft dat jij als ruiter net moet doen of er niets aan de hand is ben ik het dus ook helemaal mee eens en werkt ook meestal prima. Als jij als ruiter al op het enge voorwerp afrijdt met de instelling dat het paard dit eng gaat vinden, wek jij alleen maar spanningen op bij je paard. Het is dus heel belangrijk dat jij als ruiter (dus leider) aangeeft dat er eigenlijk niks engs aan is.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 15:53

Niet banketstaaf maar rijden, laat maar lekker schrikken, gewoon doorrijden