hardi schreef:Zou het paard inderdaad eerst even laten kijken. als je voelt dat het paard dan meer gaat ontspannen, dan met je been rustig naar voren proberen te rijden met alleen een kontaktteugel. Zelf proberen ontspannen te blijven (is heel moelijk spreek uit eigen ervaring). Wat hier ook weer een idee is, is om gewoon een super mak paard mee te nemen naar buiten en die voor jou over die streep laten lopen. Als jou paard braaf meeloopt kan je de volgende keer proberen voor het brave paard uit te stappen over die enge streep. Afstappen zou ikzelf buiten nooit doen. Je hebt op een paard meer te vertellen als ernaast. Ikzelf ben dan altijd bang dat ik het paard nietmeer houdt met als gevolg dat ik er als een vlag achteraan ga.
Tja, ik ben een beetje in tweestrijd hier. Hardi, vind je manier goed en erg vriendelijk.
Maar aan de andere kant, ik heb dus een pony die net als die van de TS schrikt van een streep of stip en geen stap verzet bij tractors etc...
Wat ik nu geleerd heb, is het NIET bevestigen dat zoiets eng is. Als ik mijn pony er naar laat kijken, ben ik dus een half uur bezig om haar daar langs te krijgen.
Terwijl als ik naar een ander punt kijk, verder dan het obstakel waar ze bang voor is, dan loop ze vaak zo langs. Weliswaar met een klein boogje af en toe, maar vaak als ik me concentreer op een punt waarbij ik goed vooruit kijk en het 'ding' totaal negeer, dan heeft zij ook zoiets van 'oke, niet interesant dus'...
Denk dat het dus ook per paard verschilt en dat je misschien een paar verschillende opties moet proberen.
Het springen moet eerst dressuurmatig goed krijgen, meer controle krijgen en meer aan het werk zetten. Probeer met je benen te sturen ipv alleen met je teugels. Over de sprong heen kijken (ipv naar de sprong zelf) en kijken waar je heen wilt. Werkt bij mij ook prima.
Mijn muts is dus ook bang voor boomstammen, en laatst in het duin moesten we er 1tje springen want die lag op het pad (kleintje hoor) maar dat werkte bij mij ideaal. En ze kon niet achter een ander aan, want we liepen voorop dus een mooie oefening 
Succes, het gaat vanzelf over als ze meer werkt. Mijn pony is nu ook een stuk rustiger, maar heeft dus ook zo'n periode gehad 
[edit] verschilt is met een t ipv een d, voel me een beetje blondt nu