Gevaarlijke taferelen met buitenrit

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BounceBabe

Gevaarlijke taferelen met buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 13:05

Ik rij nu een paard, die bij mij onder het SLIM FIT programma is ondergebracht. Hij is ongelovelijk dik en ik we zijn dus lekker aan het trainen weer. Zo nu en dan even een buitenritje voor de ontspanning. Nouja..
Hij pakt alles uitstekend op, maar een buitenrit gaat nooit zonder gevaarlijke situaties.

Ik ben iemand die niet snel opgeeft, en elke keer weer een poging doet.

Alles gaat goed zodra we het erf afrijden. Na enkele meters draait ie ineens half om, loopt achterwaarts net zolang tot hij in de sloot wegzakt. Geloof me we hebben hier wat grote diepe sloten, en dit paard is niet bepaald dun. Hij draait dan ineens linksom. Ik schop, ik sla met de zweep. De ene keer knalt ie weer naar voren, de andere keer niet. Hij is niet bang, hij doet het alleen maar op de heenweg. Ik heb de beugels extra kort zodat ik eraf kan springen wanneer het echt gevaarlijk word. Ik spring in een rit van 2 km er dus wel 30 keer af ofzo, want ik wil gewoon nog niet geplet worden.

Wat moet ik hier tegen doen? Ik hou de zweep op allerlei manieren vast (en ik ken er veel), maar toch is hij me vaak nog te snel voor! Zodra ik wel optijd ben, is het nog maar de vraag of hij weer een keer vooruit schiet. Moet er iemand met een zweep achteraan lopen? De volgende keer zonder die gene erbij doet hij het weer! Word hier moedeloos van, normaal onder het zadel is hij zo braaf. Aan de hand buiten doet ie ook niks. Hij zit me gewoon te stangen.

Hebben jullie nog goede tips?

M3isSi3j

Re: Gevaarlijke taverelen met buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 13:34

laat er gewoon iemand naast lopen dan en ga ondertussen veel grondwerk doen zodat je paardje leerd dat jij de baas bent. Je zegt het zelf al dat die je gewoon in de maling zit te nemen en dat is vervelend helemaal op zn linke manier..

Dus zorg dat je veel beter overwicht krijgt en tot die tijd moet je gewoon iemand mee nemen naar buiten toe voor de veiligheid!

succes

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 14:30

En heb je al geprobeert om hem 100 meter achteruit te zetten en daarna weer verder te praten met hem?

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 14:38

Sjonniej schreef:
En heb je al geprobeert om hem 100 meter achteruit te zetten en daarna weer verder te praten met hem?

dit probleem heb ik ook met mijn bijrijdpaard gehad (en heb nog steeds) en idd, zodra hij in zijn achteruit gaat (waarom toch altijd richting de sloot of van een helling af?) draai ik hem om en dan ZAL hij achteruit lopen. Maar dan wel de richting in die ik vraag. TADAA!! na een paar keer is het probleem zo goed als opgelost. Bij mij is het probleem trouwens sowiezo over zodra stal uit zicht is....

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 14:40

Ik heb dat inderdaad wel eens geprobeerd. Alleen wel gewoon in de bak. Toen vertikte hij het. Ik zal het eens met een buitenrit proberen. Bedankt zover voor jullie hulp. Als ik nieuws heb horen jullie het:)

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 14:40

Als je gewoon een stukje met hem aan de hand gaat wandelen, beetje laten grazen, dat hij het dan ook? Is het echt dwarszitten van hem of is hij bang? Heeft hij wel vertrouwen in je? Doet hij dit bij de eigenaar ook?

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 15:57

Laat lekker iemand meelopen. Het is niet jouw paard, zou een beetje zonde zijn als je door andermans paard strakjes in het ziekenhuis komt te liggen...

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 16:35

Ik denk eerlijk gezegd niet dat paarden met opzet mensen stangen. Als dit paard niet gewend is aan alleen op buitenrit gaan (wat betekent weg van zijn vertrouwde omgeving en vooral weg van de kudde) dan vind ik het helemaal geen vreemde (maar idd wel gevaarlijke) reactie.
Ga dus niet alleen, of ga wandelend aan de hand. Mijn paard durfde jaren geleden ook niet verder dan 100 meter van stal. Als hij er netjes 5 liep draaide ik als beloning om, de dag daarna liepen we 10 meter verder enzovoorts! Soms stonden we ergens 20 minuten stil, dan was het gewoon even te veel. Geef hem teneerste de tijd en het vertrouwen. En ik denk dat meppen weinig positieve invloed op het vertrouwen heeft..

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 17:51

Dit paard is van mijn vader. Hij gaat normaal voor de koets. Hij heeft dan ook oogkleppen. Onder het mennen begon hij met deze taverelen. Nu ook onder het zadel. Zonder oogkleppen. Vroeger liep die altijd door met een buitenrit, en voor de koets ook. Maar op de 1 of andere manier vertikt hij het nu.

Hij loopt gewoon goed voorwaarts, ineens draait ie om. Niks maar dan ook niks geeft daar een aanleiding voor. Is die er wel, dan heb ik hem al onder controle voordat hij er erg in krijgt. Met oogkleppen word het er dus niks meer of minder om. De eerste paar 100 meter gaat goed, maar uiteindelijk begint hij met een reeks. Ik neem dan een route waar we vaker langs zijn geweest. Ik beloon hem zonodig als hij luisterd, en als ik hem moet kalmeren ook. Ik stap zonodig af (b.v. bij een drukke weg) Hij is NIET bang voor verkeer, er is gewoon geen aanknopingspunt voor mij. Waarom hij dit doet. Pijn? Geen sprake van. Als hij omdraait doet hij dat ook uiterst relaxt, met zo'n houding van i don't give a damn.. i'm going home!

Mijn vader kan binnenkort wel met de zweep erachteraan. Maar als ik een keer alleen ben? Hoe moet het dan? Dan weet ik zeker dat ie dat weer doet. Gewoon aan de hand loopt ie trouwens goed door. Hij staat niet stil, draait zich niet om, en als hij even gras mag eten blijft hij doorlopen. Hij draaft me zelfs 10 keer voorbij.

Toch denk ik dat het een fout in de training is geweest. Toen ons paard ingereden werd (al ruim 6 jaar terug), had hij nogal wat kuren. Die man zettte het paard dan op zijn achterwaarts om hem te laten gehoorzamen. Misschien denkt hij daarom nu. Wanneer hij iets eng vind (al zie ik aan zijn hele reactie dat hij heel koeltjes en geen spatje stress), dat hij dan achterwaarts gaat en denkt te gehoorzamen.

Zou dat kunnen? Zou dat een reden zijn?
In iedergeval ik zal hem eens aan de lange leidsels doen, wat oefeningen in de bak. Kijken of dat wat uithaalt. En natuurlijk goed belonen!

Dit paard rij ik sinds een paar weken weer, na het verkoop van mijn eigen paard. De training verloopt goed, alleen de buitenritten vragen om aandacht. Want het is opzich een leuk dier ook voor de recreatie!

Tot nu iedergeval al heel erg bedankt!

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 17:53

Elise schreef:
Ik denk eerlijk gezegd niet dat paarden met opzet mensen stangen. Als dit paard niet gewend is aan alleen op buitenrit gaan (wat betekent weg van zijn vertrouwde omgeving en vooral weg van de kudde) dan vind ik het helemaal geen vreemde (maar idd wel gevaarlijke) reactie.
Ga dus niet alleen, of ga wandelend aan de hand. Mijn paard durfde jaren geleden ook niet verder dan 100 meter van stal. Als hij er netjes 5 liep draaide ik als beloning om, de dag daarna liepen we 10 meter verder enzovoorts! Soms stonden we ergens 20 minuten stil, dan was het gewoon even te veel. Geef hem teneerste de tijd en het vertrouwen. En ik denk dat meppen weinig positieve invloed op het vertrouwen heeft..

Ik zal het eens proberen, en inderdaad ik vind de zweep ook niet de oplossing. Maar als hij zo hard achteruit stormt de sloot in, dan kan ik ook niet dom blijven zitten. En eraf stappen, dan wint hij direct weer.

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 17:56

maykie schreef:
Als je gewoon een stukje met hem aan de hand gaat wandelen, beetje laten grazen, dat hij het dan ook? Is het echt dwarszitten van hem of is hij bang? Heeft hij wel vertrouwen in je? Doet hij dit bij de eigenaar ook?

Hij is van mijn vader, mijn vader komt niet zo vaak. Ik ben nu al weken met hem bezig. Vaak ook in de bak probeer ik hem wel eens achterwaarts te laten gaan, hij volgt me op de voet. Aan de hand buiten is er ook niks aan de hand. Ik beloon hem etc, maarja.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 07:52

Als ik het goed begrijp draait hij dus eerst om?
Mijn paard heeft me ook even zo voor de gek gehouden omdat hij even niet alleen weg wilde. Na een paar keer had ik het grapje voor en zorgde ik ervoor dat hij niet om kon draaien. Het enige wat hem dan nog restte was recht achteruit lopen en dat vond meneer natuurlijk niet leuk. Dit grapje was zo voorbij.

Zorg er wel voor dat het paard precies weet, wat hij aan je heeft. Dat scheelt erg veel.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 18:18

achteruit werkt wel
mijn bijrijdpaard doet dit ok
ze draait om, of ze loopt achteruit naar huis.
dus ik ben even gemeen geweest.
haar koetsbit (liverpoolstang) ingehangen, op het 2 de gaatje
en zodra ze omdraaide druk opgenomen zodat ze achteruit MOESt
en plots wilde ze zelf omdraaien, dit verhindert en nog 10 metrer verder
dan teruggedraait en lange teugel
ze heeft het die rit nog 5 keer geprobeert
de rit erop nog 2 keer
en sedertdien doet ze het niet meer op die weg
als we nu een andere weg nemen kan ik haar op de watertrens 20 meter achteruit zetten, en dan kan ze plots wel lopen.

en niet lief zijn, laat ze maar goed vlot achteruit stappen, tik desnoods bij met de zweep, zelfs al struikelen ze door te overhaast stappen
maar sluti dan wel een compromis
Of vooruitrustig en ontspannen stappen, OF achteruit overhaast stappen
na een tijd luisteren ze wel hoor
Je hebt niet de vereiste permissies om de aan dit bericht toegevoegde bestanden te zien.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 21:22

Ik ken ook een pony die dit deed. Als de vzster erop zat (die een beetje bang was) ging ie binnen de kortste keren achteruitlopen en idd de sloot in. Als ik erop zat deed hij het niet want hij wist wel dat hij dat bij mij niet hoefde te proberen. Hij had al wat ervaring met andere meiden, hij was niet bang, hij was gewoon doorgewinterd en vroeger waarschijnlijk verkeerd aangepakt (behandeld) ik weet het niet, maar die nam iig de boel in de zeik dus dat kan echt wel. Maar het is moeilijk in te schatten of dat bij jou paard ook zo is. Maar als dat wel zo is probeer dan niet af te stappen want dan heeft hij toch zijn zin, zorg dat het niet zover komt en ga desnoods pas weer naar buiten als je hem wat meer in de hand hebt, wat je in de bak doet met achterwaarts is goed, hij moet echt leren dat jij de baas bent. Succes.

lieferdje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 22:28

zo ken ik er nog wel 1tje maar die deed t zelfs in gallop in 1 keer stil staan en dan omdraaie..heb hem ook paar keer flink in ze achteruit gezet en sinsd dien doet hij het ook echt niet meer

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 02:27

Ik denk dat er toch iets is met dat je erop zit; dat hij je dan niet ziet of hoort ofzo.
Mijn paard doet het ook en ik kan hem wel 'in zijn achteruit zetten' maar dan gaat hij toch blind zo de sloot of de bosjes in, ik krijg hem niet gestuurd in de richting die ik wil.
Ik ben gaan zingen.
En de afstand niet te groot maken.
Ik spring eraf, loop een stukje, ga er weer op zitten en als ie een stukje gewoon netjes vooruit loopt, ga ik weer terug naar stal.
Ook moet je proberen niet om te keren (vaak moelijk op die landwegen) maar een rondje te maken zodat hij geen punt vindt zo van: en nu keer ik om.

Kelloriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 03:08

En als je hem is aan de hand mee langs de weg neemt?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 09:26

inderdaad, nooit omkeren
de mijne is ook zo, ik ging een nieuw rondje maken, en ik was nog niet halverwege toen er onweer losbrak, dus ik heb omgekeerd (voor dat het losbrak ws ze redelijk braaf, paar keer omgedraaid, maar niet om te zeggen van waaw) dus omgekeerd ,en terug naar huis gedraafd.
2 dagen erna wilde ik het opnieuw proberen,
op een weg van een halve kilometer heb ik dus 3-kwartier gedaan!
omdraaien, staken, achteruit lopen zigzag gaan lopen, bokken, alles wat ze kon heef tze uit de kast gehaald
tot ik haar weer 100 meter achteruit zette,
en plots kon ze wel vooruit gaan
dus sindsdien is het van mij: staken?=achteruit!

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 09:32

en als je in een groepje een buitenrit maakt?

Apple

Re: Gevaarlijke taferelen met buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 09:36

Ik begrijp dat het vooral op de heenweg is en dat je alleen op pad gaat?

Best kans dat het wel een vorm van angst/onzekerheid is en dat hij het terrein niet wil verlaten.

Wat ik zou proberen: zo mogelijk met een ander paard mee.

Bij omdraaien niet proberen terug te draaien maar doordraaien totdat je weer met hoofd in de juiste richting staat.

Bij achteruitlopen werkt nog wel gewoon negeren (bij boos worden of slaan lopen ze vaak nog langer achteruit) totdat ze stil staan. Even wachten en dan weer naar voor (dit kan natuurlijk alleen ergens waar je ruimte genoeg hebt ).

Ook bij de minste aarzeling gewoon aandraven en alles voorwaarts oplossen (ook dit kan natuurlijk alleen als je ergens bent waar je kunt draven ).

En verder: je schrijft dat het paard ook voor de kar loopt. Desnoods kun je er ook nog voor kiezen om met het hoofdstel met oogkleppen te gaan rijden buiten.

ellen82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 10:28

Ik heb er ook zo eentje... Als 'ie bang is geef ik 'm meer teugel en loopt 'ie overal langs. Als 'ie geen zin heeft kan ik doen wat ik wil en beland ik ook zo in de beek. Wat bij mij goed werkt om uit de beek te blijven is om altijd z'n hoofd in de richting van de beek te houden! Vooruit loopt 'ie er echt niet in. Verder sluit ik 'm goed op als 'ie begint te klieren. Helpt dat niet dan zet ik 'm stil en kan ik meestal zo weer weg stappen. Als ik probeer aan te draven wordt het alleen maar erger. Het is namelijk niet zo'n standaard paard wat dit soort dingen betreft.

Veel succes ermee!

Inèske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 19:48

Ik heb ook zo'n probleem,

het paard dat ik berijd is erg,
hij rijd vierspan en ook tweespan

zolang hij in een groep is kun je er alles mee doen, maar alleen is een catastrofe

ik ben ook eens begonnen met kleine stukjes wandelingen.
Hij stond te stijgeren en te bokken te midden de weg.

Na 3 keer heb ik het opgegeven, ik wilde geen ongevallen.
met al deze tips
ga ik het nog eens proberen.
bedankt he

en nog veel succes he

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 20:06

Je zou ook kunnen proberen om je paard de eerste 100/ 200 meter flink door te laten draven (maar dan ook echt goed voorwaarts). Ik had de eerste keer dat ik naar buiten ging hetzelfde probleem en vond het ook niet verantwoord om d'r achteruit te zetten (ze slingert dan en aan weerzijden flinke diepe sloten). Met dat eerste stuk draven ging het erg goed!

Mel_Jason

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 21:21

hall0w bij een paard is dat je g0ed moet kunnen rijden en dat is alles wat ik w0u segge n0u d0ei d0ei

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 21:46

neej daar hebben we veel aan, idd gewoon goed voorwaarts houden en bij de kleinste terugname in tempo gelijk een schopje of tikje geven.