Met andere paarden in de bak

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tiggeriedoo

Met andere paarden in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 12:28

Dat is een ramp!

Ik heb mijn paardje sinds 7 maanden. Ben sinds 2 maanden echt aan het trainen. Om de dag longeren en 2 tot 3 keer in de week rijden. 1 keer in de week krijg ik les.

het is niet makkelijk omdat ze me erg uitprobeert. Op zich geen ramp, ik zet ook goed door, maar goed. Het bokken, steigeren en staken wordt steeds minder. Voordat we zijn waar ik zou willen zijn ben ik een ruime tijd verder. Daar is natuurlijk geen peil op te trekken.

Zodra ik alleen rijd gaat het redelijk. Als ze kuren heeft is het altijd vechten, maar dan geeft ze zich zeker over en rijden we prettig.....echter zodra een ander paard in de bak komt of meerdere paarden is het patat....Ze raakt helemaal van de kaart en ik ben dan eerst een kwartier minimaal bezig met haar rustig te houden!

Ik hoor vaak dat dit niet mag gebeuren want als je je paard onder controle hebt en het paard luistert naar je dan doet het paard dit niet.....persoonlijk ben ik van mening dat dit echt karakter bepaald is. Niet ieder paard is hetzelfde.

Dit weekend weer patat, ik alleen in de bak no problemo, 2 paarden erbij..... . Toen ben ik in de losrijbak gaan rijden en het verschil was overduidelijk!!!

Nu kan ik hier waarschijnlijk weinig aan doen. Ik ga het niet vermijden, ze moet er doorheen en ik ook. Maar ben wel benieuwd naar ervaringen van anderen.

Ik rijd zonder zweep en sporen, ze moet eerst goed aan het been. Dan zien we wel verder. WE zijn ook net bezig nadat ze 2 tot 3 jaar heeft stilgestaan, dus de strijd die ze met me voert is niet vreemd.

Wellicht heeft iemand hetzelfde meegemaakt en kan ik bruikbare tips ontvangen. Ik ben niet bang, maar soms wel onzeker. Niet dat ze het merkt, maar zodra het dan weer drama is ga ik het altijd bij mezelf zoeken....doe ik iets verkeerd? Dan zou ze zich ook zo moeten gedragen alleen in de bak, maar dat verschil is veel te groot.....

Ik lees graag ervaringen en tips van mensen die bekend zijn met dit "probleem".

masja

Re: Met andere paarden in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 16:10

Je hebt allereerst in mijn ogen óf een spoortje óf een zweepje nodig om je paard fel op het been te krijgen. Geen reactie op kuit is óf tik óf prik...

Verder heb ik ongeveer dit probleem gehad, alleen ging mijn paard niet bokken of steigeren, maar als een malloot wegrennen.

Erg lastig als je op wedstrijd wilt en je moet losrijden...

Ik ben veel in de bak gaan lopen als er andere aan het rijden waren en ook tijdens wedstrijden eerst even aan de hand lopen en dan erop.

Of het over zal gaan weet ik niet. De mijne is nog altijd (na 2 jaar) fel op andere paarden. Als ze 1x verkeerd zwiepen met de staart en ze ziet het is er weer paniek...

Zorg ook voor goede afleiding, dat helpt ook nog wel eens

Succes!

Fielychi

Re: Met andere paarden in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 17:16

tiggeriedoo schreef:
Ik hoor vaak dat dit niet mag gebeuren want als je je paard onder controle hebt en het paard luistert naar je dan doet het paard dit niet.....persoonlijk ben ik van mening dat dit echt karakter bepaald is. Niet ieder paard is hetzelfde.

Nu kan ik hier waarschijnlijk weinig aan doen. Ik ga het niet vermijden, ze moet er doorheen en ik ook. Maar ben wel benieuwd naar ervaringen van anderen.

Ik rijd zonder zweep en sporen, ze moet eerst goed aan het been. Dan zien we wel verder. WE zijn ook net bezig nadat ze 2 tot 3 jaar heeft stilgestaan, dus de strijd die ze met me voert is niet vreemd.

Lijkt mij ook dat het in het karakter zit.
Misschien is het een kwestie van meer oefenen? Haar afleiden met iets dat ze leuk vind?
Eerst losdoen met een ander paard en dan eens samen gaan rijden? Later steeds meer paarden erbij? Eerst samen lekker buitenritje maken met paard waarmee ze losgaat?

Ik vind wel dat je het goed aanpakt, zover ik het lees! Ga het ook zeker niet vermijden, ga niet anders doen dan anders. Vanzelf zal ze uiteindelijk wel wennen, als je maar oefent, oefent, oefent en oefent!

Ik denk ook dat je een paard niet aan het been krijgt door je lam te drijven (weet ik eigenlijk wel zeker.. ). Paard waar ik mee bezig ben is net onder zadel, maar reageert niet altijd direct op been. 1 x vragen, 1 x zeggen = niet luisteren? Tik bij, tot je reactie hebt icm je been.

Succes ermee!

Oh jah, wees superconsequent. Gedrag wat ze vertoont tijdens het rijden, mag niet. Gebruik je stem als ze daar goed op reageert, zorg dat je zwaar overkomt, overdonder haar een beetje zodat ze weer op jou let.