Inrijdkwestie.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anneke

Inrijdkwestie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-02 18:29

Pompidou is dus licht aangereden. Ze snapt echt nog niets van been geven, ze loopt te zwalken, en is erg lui.
Het grootste probleem vind ik toch echt dat ze niet voorwaarts is, en mn hulpen nog niet snapt.
Is het een idee om met een klein zweepje te rijden, en haar bij te tikken wanneer ze mn been negeert?
Of is er een betere oplossing?
Want normaal rij ik eigenlijk nooit met zweep. Als ik haar aandrijf, leg ik mijn been duidelijk aan, ga diep zitten en geef haar ruimte van voor. Dus op geen enkel vlak hou ik haar tegen. Ze snapt het enkel nog niet.
Lijkt me toch wel een erg belangrijke basis dat ze goed aan t been is, en netjes recht op twee teugels kan lopen.
Ik hou mn teugels ook gewoon gelijk, niet te kort, gewoon met contact. Ik vraag haar ook niet naar beneden, ik hou gewoon lichtjes contact met haar mond.

Ik wil gewoon graag dat ze mn been gaat snappen, en recht kan lopen.
Hebben jullie nuttige tips voor me?
Of bijvoorbeeld een soort stappen plan?
Ik heb al eens eerder een paard beleerd, maar die kende toen wel al dat voorwaartse en dat been.
Dit is dus voor het eerst dat ik een paard rijd dat echt totaal niets kan.

En ik neem overigens ook les hoor, als het ff kan a.s. zaterdag al.
En dan twee keer per week.

Ik weet dat hier bokkers zijn, die wel vaker paarden beleren, vandaar dat ik t dus even op Bokt gooi. Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 18:37

je kunt haar eerst aan de longe de stemcommando's aanleren en die vervolgens ook onder de man gebruiken. Het slingeren leert ze wel af als ze meer voorwaarts loopt (en denkt!), dat komt ook nog door slapte. Ik vind persoonlijk een zweep heel handig bij jonge paarden, gewoon achter je been leggen of op de schouder als ze begint te zwalken. En heel simpel rijden, met eenvoudige hulpen. Maar vooral les nemen, zoals je al zei.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-02 18:47

Oh dat ben ik dan vergeten te melden, want stemcommando's heb ik haar vanaf dag 1 al geleerd!! Haha!
Het gaat mij meer om het feit, hoe ze beter naar mn been leert luisteren. Is dat een kwestie van tijd, of zijn hier handige hulpen voor?
Verder rij ik haar inderdaad heel simpel.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 18:54

Bij ieder beencommando dus je stemcommando gebruiken. En dan mag je best een sterkere hulp gebruiken, maar houd er rekening mee dat ze dan weg schiet. Niet tegenhouden, rustig even door laten draven (of galopperen) en dan terug nemen en opnieuw dezelfde hulp geven, maar dan een beetje kleiner. Reageert ze dan goed, uitgebreid belonen. En let erop dat je niet onbewust iedere pas gaat zit duwen om haar voorwaarts te houden. Ze moet uit zich zelf lopen, mijn instructeur noemt dat altijd voorwaarts denken. Valt ze terug, een beenhulp, en weer stil zitten. Eigenlijk valt dit soort werk onder het opvoeden van je paard, namelijk het gehoorzaam maken aan je hulpen. Het belangrijkste is dus dat je als je een sterke hulp hebt gegeven en ze luistert, je direct daarna weer dezelde oefening doet maar dan met een kleinere hulp. Anders leert ze het verschil niet kennen. Niet echt handige hulpen, hoewel een zweepje heel nuttig kan zijn, maar gewoon handig rijden zelf Haha! Haha! Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 19:07

Als Anneke zegt dat Pompidou verkeerd is ingereden zal deze subtiele aanpak misschien niet meer werken.

Anneke, ik zou je wèl aanraden een zweepje mee te nemen (je hoeft hem niet te gebruiken) en dat je hem in situaties dat ze echt niet op je been reageert ook gewoon gebruikt. Gewoon één keer een flinke tik, dan heeft ze het geheid begrepen. Als jij iedere keer de hulp geeft en ze taalt er niet naar ( ik kan me niet voorstellen dat ze hem niet snapt) reageert ze op een gegeven moment helemaal niet meer.

Je zei dat ze door een lesklant van een manege is ingereden en verkeerd is ingereden. Correctie van jouw kant moet daarom duidelijk en niet te misverstaan zijn. Een zweepje is in dit geval zelfs minder erg dan dat je iedere keer met die benen loopt te schoppen ( je rijdt niet met sporen vermoed ik) . Je zit zelf rustiger, en voor een toeschouwer is het ook een heel ander gezicht. Ik zou in dit geval ook nog eerder naar een zweep grijpen dan een spoortje.

Wat het zwalken en slingeren betreft: ik weet niet hoelang Pompidou beleerd is, maar rechte lijnen lopen is iets wat ieder jong paard moet leren. Ik zou eerst proberen haar recht te rijden (dat is ook iets wat ieder paard eerst moet leren, want ieder paard loopt van nature scheef) en verder niet verwachten dat je snel een hele lange zijde zonder te slingeren rechtuit kunt. Rijd vaker op de binnenhoefslag, daardoor leer je een paard op zijn eigen benen te lopen en niet steeds steun te zoeken bij het hek/de omheinig van de bak. Probeer, als je je daar veilig bij voelt, eens een buitenritje. Voor de rest heel veel lange lijnen rijden. En geef het de tijd...

Vippie

Inrijdkwestie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 20:12

Anneke schreef:
Want normaal rij ik eigenlijk nooit met zweep. Als ik haar aandrijf, leg ik mijn been duidelijk aan,
ga diep zitten
en geef haar ruimte van voor. Dus op geen enkel vlak hou ik haar tegen. Ze snapt het enkel nog niet.

Lijkt me toch wel een erg belangrijke basis dat ze goed aan t been is, en netjes recht op twee teugels kan lopen.

Hebben jullie nuttige tips voor me?
Of bijvoorbeeld een soort stappen plan?

Dat is dus het probleem: NIET diep gaan zitten maar voor 70% in je zadel zitten, niet 100%. Juist dan hou je zo'n jonkie tegen.
Ik heb hetzelfde probleem namelijk gehad. Zitthulpen snappen ze nog niet.

Daarnaast komt de factor tijd: erug veel geduld hebben Haha! . Geef ze de kans om rustig na te denken over datgene wat je van ze vraagt. Gebruik je stemhulpen die ze al kent in combinatie met je beenhulp.

Het is idd een goede basis als ze goed aan het been is, maar dat duurt even Dromen . Mijnes heeft er dik een half jaar over gedaan, en nog zijn we er niet helemaal (vooral probleempjes met aanpsringen in galop, maar we komen er wel).

Stappenplan, ja eerst netjes leren lopen in stap, dus recht onder de ruiter. Dan hulpen leren voor aandraven, vervolgens als ze die kent leren draven onder de man, hulpen leren voor de galop, leren galoperen onder de man.

Veel mee naar buiten nemen, worden ze ook lekker voorwaarts van.

Heel veel succes met aanrijden. en geloof mij: het moeilijkste van het aanrijden is niet het rijden zelf, maar het leren jezelf in bedwang te houden niet teveel van het paard te verwachten in te korte tijd. Misschien leert dit paard niet zo snel. Geef hem af en toe eens een weekje rust, herhaal aan de hand de stemhulpen zodat hij/zij de connectie kan leggen, ga er zelf lekker naast rennen, ook goed voor je eigen conditie.
En heeeellll veeelllll belonen als hij wel een keer reageert. Teveel vragen kan de geest blokeren en dan duurt het beleren alleen maar langer. Dus ook niet teveel lessen!

Succes!
Viv

Anoniem

Inrijdkwestie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 09:03

Vippie schreef:
Stappenplan, ja eerst netjes leren lopen in stap, dus recht onder de ruiter. Dan hulpen leren voor aandraven, vervolgens als ze die kent leren draven onder de man, hulpen leren voor de galop, leren galoperen onder de man.

Heel veel succes met aanrijden. en geloof mij: het moeilijkste van het aanrijden is niet het rijden zelf, maar het leren jezelf in bedwang te houden niet teveel van het paard te verwachten in te korte tijd.

Lovers
Thanks, scheelt mij weer typen. De beruchte spijker op z'n kop.

Oh ja Anneke, ik zou je een dressuurzweep adviseren ipv een klein zweepje, zodat je niet zo ver met je arm naar achteren moet als je haar een keer een tik achter het been moet geven. Da's namelijk niet eerlijk, omdat je dan je paard uit evenwicht brengt. Met een dressuurzweep geef je makkelijker een tik achter je kuit zonder dat je je paard in onbalans brengt.
En verder sluit ik me voor 200% bij Viv aan.

Mytens_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 09:58

Als je niet zeker vna jezelf bent kun je haar ook een maandje naar een ruiter toebrengen die haar wat verder beleerd. Is misschien wel iets duurder mar dan wordt het gelijk goed gedaan en heb jij er profijt van als ze terugkomt.

Als je het toch zelf gaat doen moet je gewoon been geven en DRAFFFFFF of GAAAAALOOOP zeggen en dan gelijk een tikje met het zweepje achter je onderbeen geven. Op een gegeven moment doet ze het ook als je alleen je stem en been gebruikt. En later alleen op je been. Gewoon consequent zijn en ook veel stemhulpen gebruiken tijdens het longeren.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-02 14:46

Wauw, ik heb echt veel aan deze reacties!! Te gek. Lachen
Ik heb echt alle tijd van de wereld, dus ik wil het ook lekker rustig opbouwen. Ik had echt niet verwacht dat ze ook zo sloom zou zijn!!??
Want ze is echt heel pittig, en ze bezit ook wat arabierenbloed. Maar zodra ik erop zit, is ze zo mak als een lammetje. En zo zwaar ben ik nou ook weer niet Clown *LOL*

Ik zit er ook serieus over na te denken haar voor een maandje goed door te laten rijden door een proffesioneel iemand. Het nadeel daarvan vind ik dat ze dan niet naar míjn hand gereden wordt, maar dus door een andere manier van rijden, tsja moeilijk uit te leggen eigenlijk.

Ik denk dat ik eerst een een les afspreek, en kijken wat mijn instructrice zegt. Wie weet zegt zei dat ik het makkelijk aankan, of mischien zal ze juist adviseren het door een ander te laten doen. Ze rijdt zelf ook 6 paarden in op het moment( voor anderen) dus wie weet heeft ze nog een gaatje vrij voor mijn meiske.

Bedankt voor jullie reacties, ik ga er zeker wat mee doen! Lachen