Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Sandertjuh schreef:Ik vind dat de zweep een hulpmiddel is, geen strafmiddel. Als 't paard niet genoeg aan het been is en daar niet op reageerd kan hij een tikje verwachten. Reageerd hij daar ook niet op wordt de tik natuurlijk een beetje harder,
maar nooit om hem echt te slaan/straffen.
Mii_JuúL schreef:tja dat licht eraan
.
.
).
. Daar is geen zweep voor nodig
. Sandertjuh schreef:Ik vind dat de zweep een hulpmiddel is, geen strafmiddel. Als 't paard niet genoeg aan het been is en daar niet op reageerd kan hij een tikje verwachten. Reageerd hij daar ook niet op wordt de tik natuurlijk een beetje harder, maar nooit om hem echt te slaan/straffen.

Apple schreef:Ik gebruik het bijvoorbeeld om in het duin de vliegen rond zn hoofd weg te jagen,
.
. Of achter het zadel
. monsera schreef:Ik lees hier nu al in een paar antwoorden ja ik geef hem een tik als hij vervelend is maar wanneer is je paard dan vervelend?Als je een hulp geeft en hij luisterd niet.Ik vind dit altijd wat sneu want meestal geeft de ruiter niet een duidelijke hulp en reageert je paard niet duidelijk genoeg terug voor jouw doen en hup een tik.Ik zie dit zo vaak om mij heen gebeuren.Maar een paard kan ook een oefening moeilijk vinden omdat het een lastige oefening is of omdat je aan spieren zit die dan opgerekt worden en dus wat pijn doen maar moet je je paard daar voor straffen?
DunDijk schreef:Ik rij een oud paard 24 jaar. 2× per week een half uurtje.
Ik rij haar met zweep maar ik gebruik de zweep niet. Als ik zonder zweep rij is ze niet vooruit te branden. Nu loopt ze lekker haar eigen tempo en als ik drijf gaat ze sneller. Ik hoef haar nooit een tikje te geven.