bit vastpakken

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elmiran

bit vastpakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-05 20:44

Ik weet echt niet meer wat ik moet doen. Lessen ga ik vanaf woensdag volgen. Ik heb een jongpaard dat dus net ontdekt heeft dat als ze het bit vast pakt ik niks meer te zeggen heb. Ze kan erg goed en ontspannen lopen, het ging zo goed en dacht erover na om misschien wedstrijden te gaan rijden enzo..wilde ook graag buiten rijden met dit mooie weer. Als ze schrikt of ze het ergens niet mee eens is pakt ze het bit om er onderuit te komen. Ik vind dit gewoon erg vervelend en een bosrit kan ik zo wel vergeten. Laatst schrok ze van fietsers die belde...hup bit vast en keihard richting hek...daar lag ik bijna. volgens iemand die t gezien heeft moet ik een fluitbit proberen...dit maakt een hoge toon als ze het bit vastpakt...schrikt een paard dus van en laat t los...(zei ze) wil niet teveel dingen gewoon maar gaan uitproberen, het is een jongpaard en ben er voorzichtig mee. De lessen woensdag zijn bij iemand anders(vlakbij) in een bak met een slechtere omheining (paaltjes en draad) ik ben er wel bang voor dat ze als ze schrikt door het draad gaat. heeft iemand tips? en is een fluitbit een goeie oplossing?

elmiran

Re: bit vastpakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-05 21:11

niemand?

texela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 22:23

jonge paarden wisselen nog met hun tanden en kiezen.
een bit kan daardoor al erg vervelend zijn.
ik zou gewoon met een bitloze optoming gaan rijden.
en zo nu en dan er een bit in hangen om te kijken of het euvel nog steeds bestaat.
fluit bitjes heb ik geen kaas van gegeten, dus kan ik je daar niks zinnigs over zeggen.
kijk eerst eens hoe het op je les gaat .

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-05 09:50

Ik heb al in d'r mond gekeken en gevoeld...niks bijzonders..tandarts is januari nog geweest toen had ze haken....voel ook verder niks scherps dus ze doet het alleen om er onderuit te komen. Als ze dit in de bak doet gaat ze meestal richting de ingang hard...als ze daar dus rechtop af gaat houd ik me benen erbij en een zweepje anders maakt ze een sliding voor t hek Bloos. Eerst was ze met rijden erg slecht voor t been...sinds ik met zweep rijd is ze vaak erg druk en wil dan hard draven. Gisteren reed ik niet lang en deed dus sneller een galopje...toen ik haar terug had liep ze zich steeds sterk te maken omdat ze nog een rondje wilde.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 09:53

Heeft ze misschien last van haar wolfstandjes?
Als ze die nog heeft kan ze er last van hebben omdat het bit er tegen aan komt.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-05 10:01

had de tandarts toen de vorige keer ookal naar gekeken maar die heeft ze dus niet.

Mnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 16:05

Probeer haar zo goed mogelijk op je benen en je zit te rijden, zodat je het bit eigenlijk niet meer nodig hebt.
Als ze het bit dan vastpakt, vooral niet terug gaan trekken (ik weet niet of je dit doet, maar soms is dit gewoon een reflex, dit was bij mij dus wel zo) want dan zal ze alleen maar harder gaan rennen. Probeer haar dan gewoon rustig terug te rijden alsof er niks aan de hand is. Dan komt ze er vanzelf achter dat het geen zin heeft om het bit vast te pakken.
Ik hoop dat je er iets aan hebt...

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 09:15

Dit is een lastig probleem. Heb dit zelf ook gehad met mijn paard dat ze uit niets eigenlijk ineens vetrok en nietmeer te houden was.

Dit is echt een kwestie van aanvoelen van je paard. Wanneer vertrekt het paard? Als jij je paard op dit moment voor kan zijn heb je aan een ophouding voldoende. Het is belangrijk dat jij na die ophouding ook direct weer ontspant. Je moet je paard niet iets geven om in terug te hangen / trekken. Wil hiermee zeggen als jij trekt zal het paard dit ook gaan doen en dit win je natuurlijk nooit.

Als je telaat bent en het paard vertrekt toch. Probeer dan een volte in te zetten en op die volte proberen rustig terug te rijden met je zit. Maak de volte desnoods wat kleiner. Zodra hij hierin terug komt, moet jij als ruiter weer direct ontspannen en rijd je door of er eigenlijk niets is gebeurd.

Wat ik hier in dit bericht al aangaf is dit eigenlijk een kwestie van aanvoelen en dus proberen je paard voor te zijn. Zodra je dit voor elkaar hebt ben je eigenlijk klaar.

Hoop dat je wat hebt aan deze info en wens je ook heel veel succes.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 09:40

Ze doet het als ze schrikt, als ik haar op een volte wil zetten(heeft ze dan geen zin in) soms zijn we net voorbij de B/E en dan bedenkt ze zich in een keer dat t korter is als ze daar in een keer afwend...hoeft ze niet de hele bak door...dit doet ze niet altijd, meestal in het begin een keer dat ze dus niet de bak door gaat zoals ik t wil...kan ook zijn dat ze in eenkeer een stuk van de hoefslag af gaat en dan de binne bochten wil nemen. Dat krijg ik er gelukkig wel uit maar zodra ze dus richting hek gaat of langer het bit vast heeft kan ik niks meer doen. We rijden ongeveer een half uur per keer, als ze er genoeg van heeft begint het geklier dan wil ze dus weer een noodstop voor t hek maken

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 09:54

elmiran schreef:
Ze doet het als ze schrikt, als ik haar op een volte wil zetten(heeft ze dan geen zin in) soms zijn we net voorbij de B/E en dan bedenkt ze zich in een keer dat t korter is als ze daar in een keer afwend...hoeft ze niet de hele bak door...dit doet ze niet altijd, meestal in het begin een keer dat ze dus niet de bak door gaat zoals ik t wil...kan ook zijn dat ze in eenkeer een stuk van de hoefslag af gaat en dan de binne bochten wil nemen. Dat krijg ik er gelukkig wel uit maar zodra ze dus richting hek gaat of langer het bit vast heeft kan ik niks meer doen.
We rijden ongeveer een half uur per keer, als ze er genoeg van heeft begint het geklier dan wil ze dus weer een noodstop voor t hek maken

Weet eigenlijk niet wat voor ander advies ik je kan geven als dat ik hierboven al heb gedaan.

Als ik je bovengenoemde berichtje goed begrijp, dan stop je met rijden als je paard er genoeg van heeft en weer gaat klieren. Op dit moment moet jij als ruiter nog even doorzetten totdat je het goed afsluit. Al heeft het paard maar een rondje braaf gelopen. sluit het dan pas af. Als het paard dan inderdaad braaf is moet je ook niet telang door blijven rijden en op dat moment dus genoegen nemen met ene brave rondje. Je moet heel duidelijk en consequent zijn naar je paard toe en hem elke keer corrigeren als hij de niet juiste reactie geeft. Niet kwaad worden, maar gewoon met rust en veel geduld. Weet dat dit heel moeilijk is omdat je op dat moment misschien wel heel kwaad op je paard bent, (ken dit uit eigen ervaringen) maar met kwaad worden bereik je negen van de tien keer alleen maar dat je paard nog dwarser wordt en ben je eigenlijk nog verder van huis.

Heel veel succes.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 09:58

Als ze vervelend gaat doen op t laatst en dan richting hek gaat, ga ik nog een tijdje door totdat ze goed langs het hek rijd zonder er dus stil te gaan staan.

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 10:17

Dan had ik het verkeerd begrepen Sorry