Hangen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lovejaike

Hangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-05 15:52

Hai,

Ik heb een beetje een probleempje. Als ik ga rijden op Jaike gaat ze vaak hangen. Ze maakt zich lang neus naar voor en gaat hangen. Je kan dan niet meer sturen. Je kan terugtrekken maar dan wordt het erger, meer drijven helpt ook niet. En hulpteugels helpen ook niet echt want dan vindt ze nog steeds een manier om te gaan hangen. Weet iemand hier iets tegen?

Groetjes

joycje

Re: Hangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 16:00

Been Been Been.... Van voren loslaten.. als jij terug gaat trekken of aan die teugels gaat mieren dan is dat weer een uitnodiging om verder te hangen..

Zorg dus dat je paard niks heeft om op te hangen. Laat haar vrij aan de voorkant en ga meer van achter uit rijden. Geef been. En verwacht reactie op je been. Ga zo vooral overgangen schijnovergangen voltes enz enz rijden om haar goed aan het been te krijgen en flink actief vanuit de achterkant te krijgen. Dan krijg je vast vanzelf wat meer druk op je teugels vanuit je paard om te gaan nageven... En dan heb je haar goed van achter naar voren gereden ipv andersom...

Veel succes...

Patriesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 16:01

Hoi!
Ik ben geen expert, maar mag me wel ervaringsdeskundige noemen... Bloos
Mijn instructrice vertelt mij altijd dat ik Lizzy actief aan mijn been moet houden (dus ze moet direct reageren als ik een hulp geef) en vooral mijn handen niet moet vastzetten. Blijven kneden, maar vooral loslaten! Zodra ik ga vasthouden word ik meteen weer afgestraft met zoveel-honderd (want zo voelt het) kilo in mijn handen. Ik rijd veel verschillende soorten wendingen waarbij ik ervoor moet zorgen dat mijn binnenhand naar voren is, en alleen even knijpen als zij niet meer de juiste stelling naar binnen heeft. Voor de rest goed blijven ondersteunen met mijn binnenbeen. Zo red ik het meestal om haar nageeflijk te krijgen (uitzonderingen daargelaten...). Misschien heb je hier wat aan. Maar ik heb de wijsheid niet in pacht, en het kan natuurlijk best zijn dat er voor jullie een veel betere manier is... Succes in ieder geval!

lovejaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-05 18:00

joycje schreef:
Been Been Been.... Van voren loslaten.. als jij terug gaat trekken of aan die teugels gaat mieren dan is dat weer een uitnodiging om verder te hangen..

Zorg dus dat je paard niks heeft om op te hangen. Laat haar vrij aan de voorkant en ga meer van achter uit rijden. Geef been. En verwacht reactie op je been. Ga zo vooral overgangen schijnovergangen voltes enz enz rijden om haar goed aan het been te krijgen en flink actief vanuit de achterkant te krijgen. Dan krijg je vast vanzelf wat meer druk op je teugels vanuit je paard om te gaan nageven... En dan heb je haar goed van achter naar voren gereden ipv andersom...

Veel succes...

Alvast bedankt. Ik ben ook al veel bezig met overgangen enzo rijden want ze heeft slappe kontspieren en dan gaat ze struikelen. Dat helpt niet echt, maar ik blijf het gewoon proberen

texela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 22:11

nooit terug trekken.
en als het hangen begint gelijk de teugels in 1 keer loslaten
telkens weer.
ga rijden met je gewicht en laat die teugels teugel zijn.
gebruik ze niet, lig er een knoop in of haal ze van je hoofdstel af.
nu rijden met je zit.
werk aan je eigen balans.
kun je je paard na verloop van tijd elke bocht die je maar wilt door sturen en overgangen maken en halthouden, dan ga je rijden met hele lange teugels.
zodra ze weer gaat hangen dan teugel plotseling geheel los laten.
vraag met je teugels een reactie van wat je wilt en zodra het paard reageert laat je de teugel weer los (dit is de beloning)
dit ook zo volhouden als je weer met een normale teugel-lengte gaat rijden.
teugel los is beloning!
zodra het paard dit weet gaat ie niet meer touwtrekken maar gaat hij het zien als een prettig iets, want telkens als ie zn best doet wordt ie beloont!

na verloop van tijd zal ze niet meer gaan hangen.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 07:55

Net als de anderen van hierboven. Hangen = teugels los en been. Geen reactie tikje met de zweep. Zorg ervoor dat je dus geen spanning op de teugels hebt. ALs je het goed doet moet je het gevoel krijgen dat je paard met haar snuit in het zand komt. Zij moet dus leren dat ze op EIGEN benen moet lopen en niet op jouw handen. Haar hoofd houding zal ik dus maar even achterwege laten.
ZOdra je reactie op je been hebt gehad, wel weer de teugels aannemen en gewoon verder rijden. Dit kun je in alle gangen doen, en dus ook buiten. In ieder geval veel succes....

lovejaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-05 09:41

Dank je wel iedereen voor de adviezen. Ga het meteen uitporberen en hopelijk stopt ze dan met hangen.

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 09:41

Heel belangrijk is hier inderdaad dat je je paard niets geeft om op te hangen.

Rijdt het paard simpelweg alleen met een kontaktteugel en met je been naar je hand toe. Maak het paard fijner aan de hulpen en sterker op het achterbeen. Dit doe je door veel te schakelen in tempo en veel overgangen te rijden en dit ook alleen met kontaktteugel. Het paard zoekt op dit moment zijn balans op jou hand. Door het paard dus sterker en vlugger te maken op het achterbeen krijgt het paard ook een betere balans en zal dus zijn balans nietmeer gaan zoeken op jou hand. Je krijgt wel een druk op jou hand (aanleuning) als het het achterbeen goed ondertreed en het paard zijn rug los laat. Voor die druk moet je gaan rijden. Zodra het paard zijn hoofd naar beneden laat vallen en dus gaat hangen, mag je best een ophouding maken omhoog en direct been geven. Belangrijk is wel dat jij als ruiter na die ophouding ook direct weer ontspant.

Succes

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 11:15

Ja maar als je paard struikelt betekent gewoonweg dat je paard teveel op voorhand wil gaan lopen en dus gaat hangen. Veel korte overgangen rijden. Vanuit hoek naar E of B en bij terugrijden, probeer je te voelen of je paard meer teugeldruk neemt en dan vertrek je weer gelijk. Als je paard niet reageert, hup zweep ertegen aan. De drang naar voren is onvoldoende en daardoor stuwt/duwt je paard niet vanuit de achterhand. Als je veel tempowisselingen gaat rijden zul je merken dat je paard veel meer zichzelf moet gaan dragen.
Ook is het zo dat als je paard niet reageert, laat iemand even paar keer tegen zijkant van bil tikken met zweep, paard zal eerst een keer terugmeppen met zijn been en vervolgens zal deze een rondje gaat draaien, dan pas zal je paard reageren op je zweep en zal hij echt wel gaan duwen. Paard moet tegendruk bieden.

LilPetat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 12:57

Inderdaad wat iedereen zegt; been zodat ze actiever wordt en nooit terugtrekken!
Als ze het alleen in stap doet en niet in draf kun je proberen gewoon weer even "overnieuw te beginnen" door een overgang te maken naar de stap en zogauw ze fijn loopt weer aandraven. Let er hierbij wel op dat ze die overgang ACTIEF maakt, dus drijven, geen reactie is een tikje en de overgang overnieuw doen totdat ze reageert op je been. Probeer haar daarna actief te houden door je been erbij te houden (dus niet constant blijven drijven maar gewoon eraan houden zodat jij meteen als ze weer te veel op de voorhand gaat lopen kunt drijven) en van voren op te vangen zodat ze niet te snel gaat.. Je paard moet altijd naar voren willen, pas dan kun jij haar opvangen en kan ze nageeflijk gaan lopen.

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 16:00

Les nemen.... Een instructeur staat erbij en kan zien waar het "fout" gaat.