Het is een beetje een lang verhaal, maar ik zal proberen het zo kort mogelijk te houden.
Mijn Tinker heeft afgelopen jaar bijna alleen in de wei gestaan en als ik ging rijden dan was dat in het bos maar wel met een ander paard waarmee ze samen in de wei staat.
Nu ben ik een tijdje geleden begonnen met wandelen met haar, we zijn in het bos geweest, langs de weg, eigenlijk overal wel. De weg vanaf de wei deed ze wel altijd een beetje moeilijk, maar het ging wel en eenmaal aan het einde van die weg was het geen enkel probleem, dat vindt ze heel erg leuk zelfs.
Toen wilde ik een stukje gaan rijden met haar maar dat ging niet. Halverwege de eerste weg maakte ze zich echt heel erg sterk, draaide om en is naar huis gegaan. Ik heb natuurlijk wel geprobeerd het te voorkomen/tegen te houden, maar dat ging gewoon niet. Ik ben daar afgestegen en heb haar aan de hand meegenomen naar waar ik heen wilde. Dat heb ik gedaan omdat ik haar niet helemaal haar zin wilde geven, maar me zekerder voel naast haar dan met rijden.
Nu is er een stukje wei, naast de wei waar ze normaal gesproken staan waar ik mag rijden. Ik heb dat andere paard op een klein afgezet stukje dicht bij dat stuk waar ik wilde rijden gezet. Ze wilde wel graag naar hem toe maar ik ben toen kleine rondjes gaan rijden bij hem in de buurt, als dat goed ging maakte ik een groter rondje en uiteindelijk kan ik nu in dat hele stuk goed rijden. Als ik nu in een ander stuk wil gaan rijden waar ze dat andere paard niet kan zien dan maakt ze zich weer sterk en is er geen houden meer aan, dan MOET ze terug naar dat ander paard.
Ik heb nu wel verschillende dingen geprobeerd; haar op haar donder geven werkt in ieder geval echt averechts, dan wordt het ook gevaarlijk. Het negeren en terug gaan het punt waar we waren werkt wel aardig, maar ook maar voor een bepaalde tijd.
Ik weet dat het in ieder geval voor een deel komt doordat ik wat onzeker ben geworden toen het fout ging die keer dat ik het terrein af wilde. Ik ben ook zekerder als ik in dat stukje rijd waar het wel gaat omdat ik gewoon weet dat dat goed gaat.
Ik wil zo graag weer lekker het bos in, maar ze hangt zo erg aan dat andere paard dat zonder hem zou ik niet meer weten hoe ik dat voor elkaar moet krijgen. Ik weet ook niet of ik nu wel of juist niet met dat andere paard samen moet gaan, het lijkt mij dat ze juist moet weten dat ze alleen met mij moet.
Ik hoop echt dat iemand nog een idee/tip/advies heeft, want ik kom er echt niet meer uit.