manier van africhten

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

unknown

manier van africhten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 19:21

kennissen van mij hebben een 5jarige merrie die op het moment afgericht wordt. ze wordt afgericht door iemand die een opleiding bij Deurne heeft gedaan, maar ik vind haar methode persoonlijk een beetje vreemd:
* ze rijdt het paard maar 1x per week een uurtje
* ze rijdt 9 van de 10 keer buiten
* ze is begonnen toen het paard 3 jaar was en het paard kan nu alleen nog maar stappen en een klein beetje draven onder het zadel
* ze heeft het paard al leren wijken terwijl ze nog niet eens nageeflijk is, wil halthouden en normaal kan stappen en draven.
Nou hebben die eigenaren dus zelf (eindelijk...) opgemerkt dat dit zo niet verder kan, en omdat ik meer tijd heb hebben ze gevraagd of ik met het paard aan het werk wil.
Nou heb ik hier twee vragen over:
- wat vinden jullie van de africhting die ze tot nu toe heeft gehad?
- hoe kan ik dit het beste aanpakken? - ik heb zelf meerdere paarden afgericht maar nog nooit zoiets als deze; vandaar de tweede vraag.

alvast bedankt en sorry voor het lange verhaal Tong uitsteken

PingWing

Re: manier van africhten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 19:40

Neem t over en begin zoals "het meisje van Deurne", dus rustig aan. Zo voel je snel genoeg aan wat het paard kent en kan. Hier kun je vervolgens op gaan aansluiten door elke keer iets meer te vragen. Laat het wijken en zo nog maar achterwege tot hij netjes onder het zadel stapt, draaft, galopeerd en aan het been is. Als jij hem africht tot het nivo waar jij denkt dat hij klaar is voor de les *dit zal hij zelf aangeven, en jij kunt op dat punt zelf niet meer verder Lachen * dan kun je verder gaan met lesjes rijden.

Veel plezier alvast!
P.s. sorry dat ik het deurnemeisje btje niet respectvol heb benoemt, maar ik volg dezelfde opl op het AOC en heb dus een grote vete met deurne, vooral na het laatste evenement wat we samen mochten begeleiden... :@

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 20:25

Als je zeker wilt weten waarom het paard zo getraind wordt, moet je het de dame van Deurne zelf gaan vragen, wie weet hoor je nog wat nieuws? Ik ken het paard niet, en weet niet hoe er buiten gereden wordt, maar voor een jong paard kan buitenrijden goed zijn omdat:

*hij er evenwicht door krijgt door lange stukken rechtuit te lopen (mits hij daarbij goed recht gericht wordt)
*hij er kracht door ontwikkelt door bv galopperen over mulle bospaden of aan het strand
*hij er verkeersmak door wordt en went aan allerlei nieuwe dingen en situaties

Dat het paard nu alleen kan stappen en draven kan ook een kwestie van methode zijn. Het kan zijn dat ze eerst de balans in de draf goed wil hebben voordat ze aan de galop begint (is toch een zware gang voor een jong paard en als je er te vroeg mee begint, kun je de galop ook verpesten) en ze zo veel mogelijk de natuurlijke gang van het paard wil behouden.
En 5 jaar is imo nog steeds wel jong hoor, dan zijn ze ook nog in de groei, ook al gaat het niet meer zo snel. Maar goed, mijn kennis stopt hier, maar ik zou zeggen: ga eens met die dame praten en vraag haar gewoon eens wat de gedachte achter de training is. Stel evt. samen een soort overgangsschema op voor als jij gaat trainen. Anders loop je de kans dat het paard heftig gaat reageren op het moment dat jij het radicaal over een andere boeg gooit en daar heeft het paard niets aan.

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 22:01

wat een raar verhaal al 5 jaar en niet kunnen galoperen? tenminste in evenwicht onder de man?
werd ze ervoor betaald, lekker baantje dan, gewoon een beetje buitenrijden. maar goed...
ik ga wel mee met de punten van Agnes75.
succes iniedergeval Lachen

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 09:59

Nou dat buitenrijden is heel goed voor de ontwikkeling van een jong paard.
Ik vind de methode zoals ik die lees best wel prima, en net wat agnes75 zegt misschien is hij nog niet in balans in de draf, dus moet je nog niet gaan galloperen.

Het is voor ons natuurlijk makkelijk beoordelen en veroordelen of een methode wel of niet goed is.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 10:27

Ik zou er zelf eerder 3 keer in de week 20 minuten op gaan zitten dan eens in de week 60... dat bouw je m.i. de training wat evenwichtiger op. Verder ga ik mee met wat de rest zegt Lachen

kiszmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 20:36

ik rijd ook op een 3,5jarige, ik rijd om de dag een half uurtje (dit 3/4x per week), en als k 3x rijd dan longeer ik 2 x, rijd ik 4x longeer ik 1x!

Voor de rest staat ie lekker in de wei!! De beste beloning voor het harde werken is rust!!

kiszmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 20:39

en meestal is het maar 20 minuutjuhs, maar de laatste tijd probeer ik er een half uurtje van te maken(alleen als ie die week maar 3x bereden wordt). En natuurlijk veel overgangen maken!

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 19:59

Moeilijk te beoordelen natuurlijk, ik ken het paard niet... Op zich is buitenrijden voor een jong paard heel goed. Op de eigen benen, balans vinden met de ruiter op de rug etc. Maar dit moet naar mijn mening een aanvulling zijn op de normale training. Een paard wat 2 jaar onder het zadel is moet best kunnen galopperen en dat je niet moet galopperen als ie in draf nog niet in balans is vind ik niet helemaal waar. De beste manier om aan de draf te werken is door eerst een stukje te galopperen.
Maar goed, ik zou er gewoon eens op stappen en kijken wat ie al kan. Keertje aan de longe met touwtjes zodat ie nageeflijk leert lopen en dan rustig de training opbouwen zoals je met de andere jonge paarden ook hebt gedaan!

Succes ermee!

amber2588

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 13:40

Ik ben beslist tegen te snel optrainen en dwang bij jonge paarden, maar dit klinkt meer alsof je gewoon geen meter vooruit komt.
Ik rij een vijfjarige fries, ik heb haar nu bijna een half jaar (- een veulen) onder het zadel, ongeveer vier keer per week een half uurtje, inclusief longeren. Daarna vaak nog wel even uitstappen door het dorp, maar echt rijden is ongeveer twintig minuten per keer. Alleen nu niet want ik zit met een gescheurd middenvoetsbeentje...
Veel buitenrijden hoeft helemaal niet slecht te zijn, daar leren ze juist veel van, maar dit paard mag wel iets meer doen dan dat er nu mee gedaan wordt.