Hoefbevangen paard gehad.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Christyy

Hoefbevangen paard gehad.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 16:21

Hooi Hooi.
Ik heb een paardje Lady, die net ongeveer 1,5 maanden*denk ik* geleden hoefbevangen is geweest.
Wij dachten dat ze te lange hoeven had, die in één week nog zo waren gegroeit. de hoefsmid had nog gekeken, maar het was niet nodig. Ontzettend kreupel gelopen, meteen de dierenarts gebeld: Teveel eiwitten (gras) ingekregen, ze mocht geen biks meer, ze moest alleen maar in een natte paddock staan en medicijnen gekregen en niet rijden, na 2 weken mocht ik een half uur in het bos stáppen...
BAAAH.. mijn pony lust álles .. maar dit... pfff.. geprobeerd in de zemelen vermengen met medicijnen, PHYTODOLOR (voor de spieren en afweersysteem), zemelen mengen met water : baaah... appeltjes erbi: baaah.. Gaaaap toen hadden we het maar in een spuit gedaan maar ze kotste alles onder.. en toen *tip tip* in een appel gedaan met zon appelboor , en dwingen het te eten, want ze moest.
Nou, gelukkig is ze er nu helemaal bovenop gekomen en ik hoop voor iedereen die een paardje heeft die licht hoefbevangen is , koop phytodolor is erg goed voor een paardje.
Lady krijgt nu nog geen biks .. maaaaja wou het ff vertellen:) iuemand meer ervaringen hiermee gehad? wij zijn zóó blij dat het weer goed met haar gaat want ze liep zóó kreupel!
xxx Christy

M3isSi3j

Re: Hoefbevangen paard gehad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 18:51

Ik heb het meerdere malen meegemaakt bij paardje van een aardige leeftijd (lees bejaard).. Die stonde standaart op nat hooi ipv kuil, kregen een eenvoudige basisbrok ipv de sportbrok, extra pulp en mais om ze op gewicht te houden en elk half jaar een vitamine shot van de DA.

Voorkomen is beter dan genezen, denk dat je dat nu zelf ook wel gezien en gevoeld heb. Voorkom dat het je nog een keertje overkomt en laat je paardje niet hele dag in het land staan, zeker niet als je hem ook nog bijvoerd of als het eerste snede is (het jonge gras is heeeel rijk. Pas na de eerste keer maaien word het minder en na de 2de keer maaien is het eigelijk pas goed voor eentje die hoefbevangen gevoelig is)

Hou je paardje goed in de gaten en laat je DA het voer eens onder de loep nemen om te kijken of er nog dingentjes zijn die je kan aanpassen om de kans te verkleinen.

Veel plezier nog met je paardje.. succes

Anoniem

Re: Hoefbevangen paard gehad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 18:31

m3issi3j heeft gelijk, pas goed op dat het niet nog een keer gebeurd. Mijn vorige pony is op 25 maart ingeslapen in de kliniek omdat ze niet meer te redden was. het is echt een rotziekte...
Veel succes met je pony verder, ik hoop dat het goed blijft gaan zo!