Verkeerd beleerd+Doorgereden,nieuwe start: meer problemen!:(

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BarbaLala

Verkeerd beleerd+Doorgereden,nieuwe start: meer problemen!:(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 15:06

hoi, ik hoop dat jullie me kunnen helpen want ik weet momenteel niet zo goed waar ik het zoeken moet..

Ik rijd een paard bij, van 5. ze is nu ruim een half jaar onder het zadel, maar de manier waarop ze beleert is is niet de manier die goed is; veel geweld (zweep-angst) en veel dwang, zonder enig respect voor het dier.
(daardoor is ze ook heel erg gesloten naar mensen toe geworden.)
Daarna is ze doorgereden (ongeveer 5 maanden) door een meisje dat heel erg in haar mond trok en zaagde etc.
Het meisje heeft het opgegeven want paard luisterde absoluut niet meer: bij teugels aannemen en draven gallopeerde ze recht op het hek af, hard in de mond, ze had niks meer te zeggen, gewoon levensgevaarlijk dus.

Ik begon met bijrijden en alles ging goed, ze luisterde super, ik ben begonnen met afbreken van oude gewoontes en opbouwen van nieuwe.
Ze probeerde me licht uit, maar niks geks verder.
tot eigenlijk agelopen 2 maand. ineens begon ze me weer uit te proberen en begon met dezelfde dingen als bij de vorige ruiter:
als ik een volte vroeg ineens omdraaien. bit vastpakken, galloperen, op het hek afstormen en ik kon niks doen.

Nu heeft ze geveulend (1e veulen) en over een paar weken is het de bedoeling dat we weer aan het werk gaan.
Ik ben niet bang aangelegd, maar als ik eraan denk hoe dat zal gaan (waarschijnlijk) poep ik wel in mn broek.
Ik durf er eigenlijk niet op zonder dat ik les krijg van iemand, zo voel ik het op dit moment. ik ben veel te bang dat er ongelukken gebeuren met haar of met mij.

De eigenaar heeft aangeboden de inrijder erbij te halen, die doet mij dan *voor* hoe hij het haar geleert heeft. (ik weet dat dit voor mij niet de juiste manier is)
Dus over een paar weken zal ik instructies krijgen van die man, met welk resultaat dan ook, en daarna zal ik het weer zelf moeten doen.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, ik weet dat ik ook les nodig heb, maar ik weet geen lesgever..

echt ik ben ten einde raad.. Boos!

Cassidy

Re: Verkeerd beleerd+Doorgereden,nieuwe start: meer probleme

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 15:09

Ik denk zomaar dat er ergens iets niet goed zit bij de merrie, want waarom ineens die ommezwaai? De inrijder zou ik er iig niet bij gaan halen, en ja, les is echt niet verkeerd.

Waar ik ook aan zit te denken is dat dit gewoon puberaal gedrag is, wat wel goed aangepakt moet worden, want anders gaat die van kwaad tot erger.

Nu na het veulen zou ik het gewoon weer proberen met grondwerk. Laat het bit even terzijde en probeer het met een andere / bitloze optoming. Stap er pas weer op als het grondwerk goed gaat, en als je een rond pen hebt, maak daar gebruik van. Voor de rest even kijken of het zadel goed zit, en of er geen problemen zijn in de rug of in de mond.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 24-06-05 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 15:12

Idd, teruggaan naar de inrij-methode lijkt me geen goed idee.
Zelfde vraag, wie is de andere ruiter dan?

Als je het voorheen opgelost hebt, lukt dat vast nog wel een keer. Een paardje kan altijd terugvallen, meestal zijn ze na een terugval beter dan ervoor. Het gaat met ups en downs. Jammer dat ze zo eng doet dat je er angst voor hebt, anders had je het vast zelf kunnen oplossen.
Als je tuig in orde is, en ze geen lichamelijke problemen heeft, moet het vast nog eens lukken Ja

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 15:25

Het is waarschijnlijk juist wel goed dat ze even niet hoefde. Ik zou idd ook rustig met wat vrijheidsdressuur beginnen en dan bouw je weer wat vertrouwen op. Die ínrijder' Boos! moet gedumpt worden en nooit meer in de buurt komen. Het rijden even terzijde laten en daarna op een hele nieuwe manier beginnen, wat cassidy zegt, zonder bit bv, en ga buitenrijden ipv in de bak. Je zult eerst het vertrouwen weer terug moeten winnen en daar gaat heel veel tijd in zitten. Veel sterkte ermee, en het kan echt hoor, ik heb het vaker gezien. Probeer het patroon te doorbreken zodat ze het niet associeerd met die ellende die ze al heeft meegemaakt! Succes, groetjes, Miranda.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-05 10:49

Dank je wel voor jullie tips tot nu toe! ik voel mezelf er al veel zekerder door worden.
Ik zag door de bomen (problemen) het bos (de oplossing(en)) niet meer, nu al veel meer Lachen
na haar zwangerschapsverlof ben ik de enige ruiter nog die haar zal rijden. Het bos in gaan OP haar, lijkt me niet zo'n goed idee nog, omdat ze dat nog niet heeft geleerd en nogal schrikkerig is dus.
Misschien is wandelen aan de hand wel een goed idee?
het is heel moeilijk contact met haar te leggen, dus als jullie daarvoor ook nog tips hebben?
ik peots veel metr en dat vind ze geweldig, soms krijg ik contact, maar vaak staat ze als een dood paard te kijken..

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 10:53

Ik zou me eens gaan verdiepen in natural horsemanship en grondwerk als ik jou was!
Dan probeer je een paard op de paardenmanier te benaderen en door het grondwerken werk je aan de band tussen jullie 2...op UZ is al een hoop info te vinden, op internet ook. Google maar eens op parelli of natural horsemanship Lachen

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-05 15:03

ik ken natural horesemanship, ben al verschillende keren aanwezig geweest bij die (weet t woord eff niet meer) *voor doe dingen* en heb daar ook veel interesse in, maar hoe ik het moet overbrengen op haar..

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 20:36

ik zou zeker die inrijder er niet bijhalen, misschien is ze wel zo bang voor die persoon geworden dat ze alleen maar gevaarlijker word in de bak? Ik zou veel gaan wandelen, zorgen dat ze jou vertrouwd enz enz en dan gewoon veel grondoefeningen doen, als je denkt dat jullie er allebei klaar voor zijn dan kan je er weer eens op gaan zitten (desnoods aan de longeerlijn) en rustig weer gaan beginnen en alles gaan oppakken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 22:17

BarbaLala schreef:
ik ken natural horesemanship, ben al verschillende keren aanwezig geweest bij die (weet t woord eff niet meer) *voor doe dingen* en heb daar ook veel interesse in, maar hoe ik het moet overbrengen op haar..

Ik denk zomaar dat je een clinic bedoelt? Dat is met recht alleen maar voordoen wat je met die methode bij een paard kunt bereiken, en je kunt er allicht dingen van opsteken, maar een vervanging van het volgen van het hele opleidingstraject is een clinic beslist niet. Juist om te leren hoe je het moet overbrengen heb je de cursus en de begeleiding nodig. En ik zou dat ik jou geval ook doen. De cursussen zijn prijzig, maar je investeerd in jezelf en je behoudt de kennis voor de rest van je leven, dus ze zijn het meer dan waard.

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 21:45

Om een band met het paard op te bouwen, kan je ook bezig met massages of TTouch. Dat is voor het paard prettig en je voelt na een tijdje goed waar de blokkades in het paard zitten en kan dat als het goed is (voor een deel) verhelpen. Zelf heb ik een cursus neuroreflex massage gedaan en mijn paardje is daar behoorlijk door veranderd. Die kon zichzelf echt afsluiten van mensen (door vorige eigenaar verkeerd (in)gereden en pijn gehad). Nu laat ze altijd goed blijken wat ze ervan vindt

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 10:17

ja idd ik bedoelde een clinic idd.

ik heb met de eigenaar afgesproken dat de inrijder er niet bij komt (gelukkig!) en ik krijg (privé)les over een aantal weken als we er klaar voor zijn. ik doe idd zelf al wel aan massage ttouch achtige dingen en dat vind ze heel fijn

amber2588

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 13:32

Als ik je zo hoor lijkt ze me gewoon heel bang. Zorg dat ze je eerst vertrouwt, de rest komt later wel.
Zeker als ze zich afsluit is misschien de methode van Monty Roberts iets voor je, die kan ook gebruikt worden bij paarden die al aan het werk geweest zijn maar problemen opgebouwd hebben. Hij gaat uit van communicatie met het paard in paardentaal in plaats van mensentaal.
Als ze vaak het bit pakt, rij haar dan inderdaad een tijdje zonder bit.
Weet je zeker dat het niks medisch is en dat het zadel niet knelt ofzo?
Sterkte.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 19:14

Hey van wie ga je les krijgen??

Veel succes met Thea ik zou ook de Hempflingmethode toepassen zodat ze op een paardnemethode leert wie de baas is
Je hebt niet de vereiste permissies om de aan dit bericht toegevoegde bestanden te zien.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 08:33

haii, ja zonder bit rijden is inderdaad een goed idee denk ik, ik denk inderdaad ook bang is, na alles wat gebeurt is in korte tijd (nieuw huis, inseminatie, beleert, een veulen..)