paard rent achterwaarts...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

unknown

paard rent achterwaarts...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 10:50

ik rijd tijdelijk een paard voor iemand bij. dit paard is zelf z dressuur, maar heel vervelend/stresserig als er een andere ruiter op zit. nou hebben ze mij dus gevraagd om het paard wel op z niveau te rijden/trainen voor die 4 weken, maar als ie alleen al achterwaarts gaat rent ie als een idioot voor mn been naar achter en gaat vervolgens rondjes staan draaien. de rest gaat overigens wel goed, maar dat achterwaarts is echt een probleem. hij krijg ik haar normaal naar achter? niks lukt Boos!

M3isSi3j

Re: paard rent achterwaarts...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 10:52

Zet hem achterwaards richting het hek. Dan staat die vanzelf stil als die met zn kont er tegen aan staat..

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 11:01

is een lastig iets, want als ze hard naar achteren gaan, dan heb je zo'n machteloos gevoel.

ik denk dat je hem eerst in de overgang terug (halthouden) zo voorwaarts mogelijk moet houden. je paard moet ten aller tijden voorwaarts blijven denken, dus ook in de overgang terug en ook in het achtewaarts gaan moet het paard naar voren blijven denken.

dit is denk ik meer iets van miscommincation op dit moment, dus probeer hem voorwaarts te laten denken. hij moet altijd naar je hand toe blijven.

meer tips heb ik niet, maar denk dat er nog wel meerdere mensen reageren met nog meer nuttige tips

in iedergeval succes Knipoog

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 11:06

Welke hulpen geef je precies en wat doe je? Op een goed Z-paard doe je snel te veel, omdat het paard als het goed is, scherp aan de hulpen staat. Begin vanuit het halthouden en trek niet met je handen. Laat hem eerst nageven en ontspan je handen. Dan drijf je lichtjes met je been terwijl je je handen op hun plek houdt. Knijp je billen een klein beetje aan zodat je wat omhoog komt en laat hem rustig achterwaarts gaan. Bij 1 stap achterwaarts, direct nageven, dus je handen openen. Bouw het op vanuit 1 stap en kijk hoeveel druk er met je benen nodig is. Begin met een klein beetje kuitdruk en voer het op tot je reactie krijgt. Zo'n paard moet dat makkelijk kunnen, ik denk dat je gewoon even moet uitvinden hoe gevoelig het knopje is.... Succes!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 11:19

Ja dat eist veel geduld en veel oefenen. Probeer een voorwaartse hulp te geven dat het paard daar op achterwaarts gaat, gaat deze in 1x weer te hard, eruit halen en voorwaarts rijden. Je gaat proberen om pas voor pas gecontroleerd achterwaarts te rijden, door een voorwaartse drijvende hulp te geven. Dit zal niet gemakkelijk zijn, maar oefening baart kunst.

unknown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 15:24

kijk, dat probeer ik dus ook: als ie te hard gaat voorwaartse hulpen direct toepassen. maar dan gaat ie gewoon rondjes staan draaien om haar as heen :/

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 15:29

Ik denk dat hij je gewoon uitprobeert. Kijk maar eens of het helpt als je hem even aanpakt en zet hem maar flink aan 't werk!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 15:37

MirandaFuego schreef:
Ik denk dat hij je gewoon uitprobeert. Kijk maar eens of het helpt als je hem even aanpakt en zet hem maar flink aan 't werk!

Ja of hij snapt t gewoon niet.... Waarom altijd gelijk het slechtste denken van een paard??
De meeste paarden doen echt wel gewoon wat er gevraagd wordt, maar de meeste ruiters zijn te arrogant om het probleem bij zichzelf te zoeken.

hierboven staan een aantal goeie tips. met rust en duidelijke aanwijzingen oplossen.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 21:33

Als ie uitzwaait, dan moet je goed opsluiten met je benen. Gaat de kont naar links, dan drijf je met links, hij mag niet draaien!

RiimkJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 21:34

Misschien kent het paard je nog niet goed genoeg, en vertrouwd je nog niet volledig? Ik denk dat je het rustig aan moet doen en steeds blijven oefenen!

Veel suc6!

RiimkJe

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 22:08

ik denk dat je eerst bij jezelf moet nagaan of je niets fout doet. verkeerde hulp?

zo niet, zou hem gewoon een tijdje achterwaarts laten lopen, dan krijgt ie er vanzelf genoeg van

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 02:44

ja of hij krijgt er zoveel genoeg van dat ie nooit meer achterwaarts gaat

eerder gegeven tips over pas voor pas, voorwaarts denken en elke keer weer rustig vooruit laten gaan lijken me beter

maar misschien ook handig om eens in overleg te gaan met de eigenlijke ruiter van het paard, daarbij zal ie het toch niet doen anders had ie niet z gelopen, kans is dus groot dat je een kleine miscommunicatie hebt met het paard

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 08:29

M3isSi3j schreef:
Zet hem achterwaards richting het hek. Dan staat die vanzelf stil als die met zn kont er tegen aan staat..

Als je dit paar keer herhaalt, dan zul je merken dan het zal verminderen inderdaad ... heb het ook even gecheckt met een paard afgelopen weekend die hier ook last van had...

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 09:18

Als de achterwaarts knop erop zit en je hebt problemen met het achterwaarts gaan dan zou ik dit voor die vier weken dat je de mogelijkheid hebt dit paard te rijden absoluut niet proberen als het je telkens weer mislukt. Natuurlijk wil je graag dat het wel lukt maar het is en blijft het paard van een ander die je in die periode alleen in vorm moet houden.
Ik zou het achterwaarts laten voor at het is en me concetreren op de rest.
Mischien is het paard overigens op alleen zit achterwaarts gereden waardoor jij haar overvalt met je beenhulpen en je teugelhulpen. JE weet het vaak niet en daarom kun je beter de vaste ruiter vragen hoe of wat.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 11:59

Dit paard loopt 'Z' dus als ze deze oefening 'niet snapt' kun je beter weer van voor af aan beginnen maar het lijkt me nog steeds uitproberen dit lijkt me geen paard wat paniekerig is, ik zie zo vaak dat ze iemand uitproberen. En met aanpakken bedoel ik gewoon even lekker aan het werk zetten en zorgen dat ze allert op de hulpen reageerd dan zal ze waarschijnlijk wel doorhebben dat ze dit niet moet doen bij jou. Je moet gewoon uit zien te vissen waarom ze het doet laat een ervaren iemand maar meekijken. En als ze achteruit rent kun je haar het beste gewoon een flink tijdje achteruit laten gaan dan heeft ze er vanzelf geen zin meer in.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 13:09

Het paard kan wel Z lopen, maar dat betekent niet meteen dat de ruiter dit ook rijden kan.
En zelfs als de ruiter ook wel Z rijdt, kan deze wel op een heel andere manier rijden.
Als je op mijn paard achterwaarts wilt en je gaat zitten drijven en van voren vasthouden, krijg je ook een steigerend of een paniekerig achteruit rennend paard. Die van mij moet je achterwaarts rijden door één keer wat been te geven, van voren een ophouding en verder iets (niet zichtbaar) verlicht te gaan zitten. Door iets anders te gaan zitten, gaat ze weer naar voren.

Als je met je benen of handen achterwaarts zou willen, gaat dat niet goed. Ik zou zelf niet blij zijn wanneer iemand dat met mijn paard zou proberen en dan helemaal niet als die persoon mijn paard dan maar lekker een tijd achteruit laat gaan als remedie tegen het rennen (=vluchten).

Ik zou me maar gewoon bij het voorwaartse werk, overgangen, schijnovergangen, tempowisselingen, etc. houden als ik jou was.

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 15:59

Wil hij met gewoon halthouden ook graag achteruit ? Of alleen als je de hulpen geeft ?
als hij zowiezo graag achteruit wil, moet je per keer dat je rijd bijv. 5 keer halthouden en maar 1x achteruit, zo leert hij dat hij op jouw hulpen moet wachten en niet bij elke keer halthouden achteruit moet.

Is het 2e het geval(alleen willen als je de hulp ervoor geeft) dan moet je idd heel rustig en zachtjes de hulp geven. Als hij dan te snel achteruit gaat direct voorwaarts rijden. Desnoods begin je met telkens 1 pasje achteruit, belonen, en weer voorwaarts.
Ik hoop dat je er wat aan hebt !