Paard is met hele andere dingen bezig

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Paard is met hele andere dingen bezig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-05 20:21

Ik heb echt heel veel moeite om mijn paard bij de les te houden. Ik probeer het zo afwisselend mogelijk te maken het rijden. Ik rij veel figuren, tempowisselingen enz. Maar zodra er iemand langs de bak loopt ( gebeurd nogal vaak) of er steekt iemand met of zonder paard de bak over (bak van 100 meter). Dan kijkt hij gelijk op. Hij gaat dan naar rechts maar kijkt naar links om dat daar iemand loopt. Hij heeft de laatste tijd ook door dat het dan ook erg leuk is om er van te schrikken en hard weg te rennen.

Echt vreselijk irretant.

Als hij zo kijkt leg ik mijn binnenbeen aan en probeer ik zijn hoofd de andere kant op te trekken. Maar dat is echt moeilijk en kost veel kracht. Dat lijkt me dus niet de ideale manier.
Hebben jullie goede tips?

Biepje

Re: Paard is met hele andere dingen bezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 20:25

ow jaaaaaa, dat probleem heb ik ook wel eens...

met die figuren en tempowisselingen ben je al erg goed bezig, zeker dat blijven volhouden. ik rijd zelf geen vijf meter zonder figuur waarin dan nog overgangen gestopt zijn, en vraag ook door zodat paard zelf geconcentreerd blijft.

als paard kijkt, rijd ik meestal gewoon een kleine volte, vraag van daaruit een pasje wijken, schouderbinnenwaarts,... onmiddellijk weer vragen om die concentratie, wat ronder instellen en weer doorrijden.

als paard wegrent, dan drijf ik door. klinkt misschien smerig, maar dan hebben ze na een tijdje door dat het dom is om zich moe te maken en leren ze het vanzelf wel af. meestal zet ik hem dan in een ferme middengalop op een grote volte, even nog wat moeilijk maken ook. gaat wel snel, maar het is echt een handig middeltje.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-05 20:34

Ja hij heeft verder een rugprobleem. Hij heeft aan een kant meer bespiering dan aan de andere kant Ben dan ook heel erg veel bezig met recht richten en veel voltes maken om hem losser te krijgen. Gaay wel steeds beter. Maar soms heb ik echt het idee dat hij er misbruik van maakt. Hij ziet iemand lopen en wil dan helemaal niet meer buigen om mijn been en maakt zich extra stijf (lijkt het wel).
Ik heb er ook alleen maar last van in draf en galop. In stap is het allemaal niet interesant.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 20:44

ja, dat ken ik, in stap is het allemaal niet erg, maar ooh wat wordt het spannend als je draaft of galoppeert!

en paarden zijn dus niet dom, en hij zal er idd wel misbruik van maken... goed dus dat je bezig bent met rechtrichten en losmaken! en als je hem extra attent maakt op je been als je een kleine volte maakt als hij niet wil buigen (ze maken zich echt extra stijf hoor, dat is geen idee Tong uitsteken )? een tik achter je been bijvoorbeeld?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-05 20:55

Ben blij dat ik niet de enige ben met dit probleem. Ik zal het eens gaan proberen om een klein tikje achter mij been te geven als hij niet wil buigen om mijn been.
Thanks voor de tip alvast

chanty94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 21:19

Ik rijd ook zo'n paard. Grijpt alles aan om maar onder het werk uit te komen. Paard is jaren met slof gereden en ik doe dat niet. Hij kan dus altijd omhoog als hij wil. En doet dat dus ook. Heb al van alles geprobeerd. Hij doet het in stap draf en galop, maar in draf het ergst. Hij heeft problemen met ontspannen (logisch, slof-traumaatje...?). Ik probeer het nu steeds voor te zijn en als ik denk dat hij zich weer weg gaat drukken extra gas erop. Tikje helpt niet, steekt ie zijn kop eigenlijk alleen maar verder in de lucht. Eigenlijk is het pas weg als hij heeeeeelemaal ontspannen is, maar dat duurt meestal wel even. Maar de aanhouder wint, toch? Maar het is een lastig probleem, en je wordt er wel eens moe van!

lieferdje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 22:42

je bent zeker niet de enigste ik heb dat probleem soms ook...vooral als er dan iemand dan binne komt in de bak of losstapt of er gaat paard in de buitebak gek doen nou dan heb ik heel vaak geen concentratie meer van me paard dan begin ik ook gelijk
met meer oefeningen van hem t eisen zodat hij wel oplet en als hij dan nog niet reageert geef ik hem een flinke por met me bene dat hij wel blijft opletten op mij en niet op ze omgeving..

ppl0026

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 10:24

Pff, verschikkelijk ja, zo'n pony heb ik ook. In de buitenbak is ze amper te rijden en als er een paard in de wei ernaast loopt, nou dan moet je oppassen hoor! Ik heb het juist weer andersom, ik kan alleen galopperen in de buitenbak, omdat ze dan wél op mij let en in stap en draf let ze teveel op de rest.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 10:45

heb ik ook gehad maar dat kwam omdat ik het altijd toe liet..
Nu is het even aan de lange teugel instappen en dan kijkt ie maar waar ie kijken wil... dan pak ik hem erbij dan is de volle aandacht voor mij Als ik alleen al merk dat ie ergens naar wil kijken dan tik ik hem bij..en zet als nodig is gelijk een volte in... Het is ook een qwestie van wennen.. als een paard merkt dat ie iets mag zal hij het zeker vaker proberen.
Er is niets vervelenders dan een proef rijden met een paard die de aandacht buiten de ring heeft en niet bij mij en de proef

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 10:52

knightloekie schreef:
heb ik ook gehad maar dat kwam omdat ik het altijd toe liet..
Nu is het even aan de lange teugel instappen en dan kijkt ie maar waar ie kijken wil... dan pak ik hem erbij dan is de volle aandacht voor mij Als ik alleen al merk dat ie ergens naar wil kijken dan tik ik hem bij..en zet als nodig is gelijk een volte in... Het is ook een qwestie van wennen.. als een paard merkt dat ie iets mag zal hij het zeker vaker proberen.
Er is niets vervelenders dan een proef rijden met een paard die de aandacht buiten de ring heeft en niet bij mij en de proef

Ik wil toch ooit eens aan wedstrijden beginnen. Dus daarom vind ik het zo vervelend Hij doet het ook pas sinds ik op een andere stal sta.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 11:09

felicity schreef:
Ik wil toch ooit eens aan wedstrijden beginnen. Dus daarom vind ik het zo vervelend Hij doet het ook pas sinds ik op een andere stal sta.

als je gaat beginnen met rijden laat je hem eens lekker lang en laat je hem eens lekker kijken..Van mijn part doe je dit 10 min. Dan pak je hem er rustig bij! En als je al ziet dat ie met de oortjes begint te draaien, tik je hem meteen bij.. Aandacht is in die tijd voor jou.. werkt het niet tik je hem nog eens bij en wendt je af.. wend weg van waar hij naar kijkt... dan ga je er nog eens voorbij en let erop dat de aandacht bij jou rijden is!! het is zeker niet makkelijk in het begin.. maar als je het op deze maniet consequent vol blijft houden.. is het de normaalste zaak van de wereld!!
Wedstrijd rijden is zeker de moeite!! Als je de kans hebt om op wedstrijd te gaan zou ik het zeker doen, daar doe je even een berg ervaring op

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 16:11

Ja ik stap in het begin altijd ongeveer 5 min met lang teugeltje. En dan pak ik ze op maat en dan nog ongeveer 5 min stappen maar dan met voltes enzo erbij.
Bedankt voor de tip. Ga ik zeker proberen.
Met longeren heeft hij het ook. Dat hij zo kijkt. En knappe is hij kijkt naar rechts maar gaat links.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 15:36

felicity schreef:
Ja ik stap in het begin altijd ongeveer 5 min met lang teugeltje. En dan pak ik ze op maat en dan nog ongeveer 5 min stappen maar dan met voltes enzo erbij.
Bedankt voor de tip. Ga ik zeker proberen.
Met longeren heeft hij het ook. Dat hij zo kijkt. En knappe is hij kijkt naar rechts maar gaat links.

haha dan is mijn paard net zo knap als die van jou.. Die is er ook erg goed om naar links te kijken en dan naar rechts te lopen
Maar als je hem longeert heb je dan bijzetteugels eraan ??? Dat zou ook al een stuk helpen met kijken

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 17:02

Had ik longeerde eerst met pessoa. Maar dan duwde hij zijn hoofd naar voren en zette het op een lopen (alleen als hij weer wat zag). De laatste tijd heb ik hem er dus afgelaten. EN zoek nu iets anders om mee te longeren. Maar voorlopig doe ik het maar even zonder.

spokey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 06:57

Mijn paard heeft dat ook. Ben je rustig aan het rijden ziet hij wat ineens kop omhoog. Het is gelukkig niet zo dat hij het op een rennen zet.

Tijdens de proef doet hij het gelukkig niet.

Ik probeer hem nu voor te zijn maar de lukt me niet altijd .

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 21:00

hey,
ik zal maar meteen een mooie voorbeeld foto erbij doen.
ben je lekker aan het rijden, en dan hoort paardlief weer wat, of ziet iets in haar oog hoeken huppa! concentratie kwijt....
Afbeelding
sommige paarden zijn inderdaad heel slim, en zien dit vooral als truukje om onder het werk uit tekomen.
ach ja, in september ga ik haar mischien wel weer rijden, ben tijdelijk gestopt met haar, inverband met cursus.
dus ik hou dit topic in de gaten, maar weet precies wat je bedoeld.
en ga met de bovenstaande tips mee.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 21:30

Zelf geen aandacht aan schenken en doorgaan waar jij mee bezig was. Op het moment dat je er wel aandacht aan gaat schenken zal je paard dit met beide hoeven aanpakken om onder het werk uit te komen en zit je heel snel in een neerwaartse spiraal. Zet er voor de grap maar eens iemand op die nooit schrikkerige paarden heeft; wsl. wordt het dan een stuk minder. Dan weet je ook gelijk waar je het probleem moet zoeken.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 21:53

Pfffffffff het is echt verschrikkelijk. Hebben een bak van 100 meter. Rij ik aan de ene kant an de bak. Is er echt niks aan de hand. Da ik in de anere kant rijden. Dan schiet ie ineens op en van die rare dingen. Aangezien de bak altijd open is. Ben ik nogal bang dat hij naar buiten schiet. Rij dan ook aan de andere kant van de bak. En ik longeer altijd in de enge kant. En dan loopt hij dus echt alleen maar te rennen. Waarom die het daa eng vind. Weet ik niet.

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 10:49

annegti schreef:
Zelf geen aandacht aan schenken en doorgaan waar jij mee bezig was. Op het moment dat je er wel aandacht aan gaat schenken zal je paard dit met beide hoeven aanpakken om onder het werk uit te komen en zit je heel snel in een neerwaartse spiraal. Zet er voor de grap maar eens iemand op die nooit schrikkerige paarden heeft; wsl. wordt het dan een stuk minder. Dan weet je ook gelijk waar je het probleem moet zoeken.

daar heb je ook weer een punt in, en het is waar ook.
het is dan ook moeilijk inschatten wanneer ze echt bang zijn, en je in de maling nemen.
maar ik weet ook nog, dat ik een keer ja.. zeg maar overmoedig werd, en iets had van en nu doe je normaal! en toen lag ik er dus naast....
en paardlief stond naast de bak lekker tegrazen tja...