Springen!!!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Bettine_

Springen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-05 18:09

Ik rij op een D-pony waarmee ik spring. Alleen het probleem is dat als zij een hindernis ziet ik haar niet meer kan houden en ze bijna onstuurbaar wordt. Ze zet namelijk haar nek uit. En haar nek is best wel gespiert en heel kort. We hebben al een springbit aangeschaft, dat helpt wel iets maar niet genoeg en een martingaal help ook niet genoeg. Ik weet echt niet wat ik nog meer kan proberen (ze is vroeger ook nooit goed ingereden geweest) Iemand advies?

Nettie

Re: Springen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 18:21

Eerst balkjes lopen. Als ze dit rustig doet kan je een klein sprongetje neerzetten...als ze dit niet rustig doet, ga je haar leren wachten. Dus: halthouden, stappen, over het balkje draven en meteen weer halthouden. Bv Knipoog Daarna doe je hetzelfde over het sprongtje. Het kan ook helpen om veel dressuur tijden het springen te doen. Bijvoorbeeld eerst een volte sluiten en tijdens het openen over de hindernis, zodat het een beetje onverwachts komt. Gehoorzaam maken dus Ja Dat kan ook zonder hulpstukken.

_Bettine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-05 18:27

Ze trekt ook gewoon als je moet halt houden. Bijv. als we een straat moeten oversteken... Ze zet altijd haar nek erin en ze is echt sterk Verward Als ik haar na de hindernis of na de balkjes stil zou zetten zal ze ook haar nek weer uitzetten hoe voorkom ik dat dan weer? Verward Maar bedankt voor de tip en ik zal het zeker proberen.

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 18:48

Je kunt ook aan 1 kant van de bak hindernissen rijden. Je blijft dan eerst een tijdje weg van die hindernissen en langzaam kom je dichterbij. Als hij weer vervelend gaat doen, neem je gewoon weer wat afstand van de hindernissen. Als hij rustig is, kun je om en rond de hindernissen heen rijden. En zo bouw je dat op.

Succes!!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 19:13

Hoe vervelend mijn antwoord ook is maar ga eens inversteren in goede les.Je zegt zelf dat je pony niet goed is ingereden dus dat is nu jouw taak.Begin weer helemaal van voren bij de basis.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 09:18

Ik ben het met monsera eens. Als je pony de basis niet volledigd beheert, zul je altijd tegen problemen aan blijven lopen.

Als ze na een tijd de basis onder de knie heeft, zou je een paar lage hindernisjes kunnen bouwen en dan gewoon dressuren. Is ze rustig maak je een sprongetje. Je kunt ook in-uitjes bouwen, dan moeten ze wel het juiste tempo aanhouden, anders komen ze niet uit.

Ik moest in de springles altijd halthouden als Amber te hard ging, niet trecht voor de hindernis, maar ergens in de bocht ofzo. Let ook eens op je houding, mss jut je hem op, door te veel mee te bewegen. Ontspanning is ook bij springen erg belangrijk Lachen

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 09:41

Jij geeft zelf al aan dat je dit probleem niet alleenmaar met het springen hebt, maar ook bijv. buiten met een oversteek.

Mijn tip naar jou toe is dan ook dat je eerst het paard moet leren wachten. Er voor zorgen dat het paard dus tijdens de dressuur, buitenrijden etc. etc. gewoon terug komt als jij dit aangeeft. Als je dit voor elkaar hebt kan je best weer eens proberen te springen. Je hebt dan inderdaad paarden die echt verschrikkelijk naar het hout trekken en ook haast nietmeer te houden zijn. Los dit op om een laag kruisje neer te zetten bijv. en er dan in stap opaf te gaan. De laatste twee passen verleng je je paard en laat je hem aandraven. Hierin ook gewoon consequent zijn. Jij als ruiter geeft elke pas aan die je paard zet. Als hij eerder weg wilt dan jijzelf corrigeer hem en zet hem desnoods even stil. Probeer het daarna weer opnieuw. Het allebelangrijkste is dus ontspanning. Niet gaan hangen, het paard hangt alleenmaar terug en winnen van een paard doe je nooit.

Succes in ieder geval

_Bettine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-05 18:22

Bedankt allemaal ik weet nu hoe ik daarmee verder moet... maar ik heb nog steeds geen antwoord op wat ik nou het beste zou kunnen doen als ik haar wil laten hald houden zonder dat ze haar nek erin zet Verward

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 19:11

Zoals eerder vermeld les nemen en dan vragen wat je moet doen.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 15:52

_Bettine_ schreef:
Bedankt allemaal ik weet nu hoe ik daarmee verder moet... maar ik heb nog steeds geen antwoord op wat ik nou het beste zou kunnen doen als ik haar wil laten hald houden zonder dat ze haar nek erin zet Verward

dat is niet van de een op de andere dag opgelost.
als je pony sterker wordt en beter in balans is, dan kan hij ook gesloten blijven in de overgangen terug en dus ook met halthouden.

halthouden is een hele moeilijke oefening voor een paard en kost hem kracht en deze kracht ontbreekt hem nog.

in de overgang drukt hij zijn rug weg, dus ook van het achterbeen af.
je krijgt een holle rug (paard).

kijk naar jezelf als jij je rug hol maakt wat gebeurd er met je hoofd? ja gaat naar achteren. dit is precies wat er gebeurd met het hoofd van je pony. drukt zijn hoofd naar voren

oefenen en oefenen. dus sterker en losser maken

succes

Doris_Lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 07:49

eerst een balkje broberen Haha! en dan moet je dat balkje al hoger zetten en dan kan je later een hindernis proberen en dan moet het eigenlijk wel lukken op de d pony

sammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 07:57

ik ben het met iedreen mee eens ik kan niks mee der bij toevoegen ja alleen les nemen heb ik ook gedaan toen me pony niet raagerende naja nu gaat hij super oke dit is mischien een ander geval maar tog!! succes verder met je pony Haha!

sammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 07:59

sorry moet reageren zijn