Hoe?? opnieuw laten wennen aan bit..na rotervaringen..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

keetieee

Hoe?? opnieuw laten wennen aan bit..na rotervaringen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 22:45

Mijn paardje is helemaal niet blij als zij haar bit in moet..en dit hebben we dan ook al een paar maanden niet gedaan..ze word nu bitloos gereden.
Ik wil haar wel graag opnieuw een bit in gaan doen..maar wat is het minst scherpe bit? vinden jullie?
Wil in het begin haar bit in doen en een halster eronder zodat ze er geen druk op krijgt..zodat ze rustig kan wennen ..ze raakt niet in paniek door het bit..maar je merkt dat ze het helemaal niet leuk vind.
Hoe zouden jullie dit doen?

wemkelover

Re: Hoe?? opnieuw laten wennen aan bit..na rotervaringen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 08:16

Ik denk dat je het beste een bit kan nemen die een beetje dik is, die werkt het zachtst in.
Vind het een goed idee dat je eerst een halster eronder doet. Denk gewoon goed belonen met bit in en net doen of het helemaal geweldig is een bit in hebben.

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 11:24

Ik zou een gummie bit nemen. Kun je bij de divoza voor 5 euro kopen. Het is helemaal bewegelijk en ze krijg niet meteen dat koude harde staal in haar mond.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 15:22

sannewalter schreef:
maak je bit nat en doop het in de suikerpot, of appelstroop en klein beetje er langs, kortom gewoon iets zodat het een lekker smaakje er aan komt.
dit heeft bij mijn paard erg geholpen!

inderdaad wat sannewalter zegt, let op trouwens dat het bit niet te dik is, dat is namelijk ook niet altijd goed. kijk wat het beste ligt in de mond..verder heel veel geduld

sannewalter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 15:22

maak je bit nat en doop het in de suikerpot, of appelstroop en klein beetje er langs, kortom gewoon iets zodat het een lekker smaakje er aan komt.
dit heeft bij mijn paard erg geholpen!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 16:30

ijsklontje schreef:
Ik zou een gummie bit nemen. Kun je bij de divoza voor 5 euro kopen. Het is helemaal bewegelijk en ze krijg niet meteen dat koude harde staal in haar mond.

Dat rubber kan anders ook nog aardig scherp zijn als een paard niet genoeg schuimt (denk er maar eens aan als jij met droog rubber over je huid wrijft ).

Ik zou gaan voor een dubbelgebroken bit met een bol tussen stukje

Chantal_Ivan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 23:38

ik zou zelf voor dit bit kiezen.... omdat dit toch een rustige ligging in de mond heeft..

overgens zou ik dan wel een dubbel gebroken nemen( ik kon er geen foto van vinden) zoals charos zegt

Citaat:
Dat rubber kan anders ook nog aardig scherp zijn als een paard niet genoeg schuimt (denk er maar eens aan als jij met droog rubber over je huid wrijft ).

Ik zou gaan voor een dubbelgebroken bit met een bol tussen stukje

Afbeelding

succes

Tashka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 01:10

Yep, dat vind ik ook een ideaal bit.

Verder heb ik ooit op een handelsstal gewerkt waar ze een paard hadden wat te weinig ruimte in zijn mond had (zijn tong paste al niet, laat staan het bit). Die ging constant omhoog en in protest tegen het bit. Toen heeft de staleigenaar uit Amerika een bitje meegenomen, ik heb geen idee meer hoe het heette, maar het werkte perfect. Ik kon ineenkeer alles met dat beestje Haha!

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 09:54

Laat hem/haar anders een een uurtje met bit in in de wei staan, en laat hem grazen.
Of op stal als er gevoerd wordt.
Dan gaan ze het bit ook beter accepteren.
Deze tip heb ik gekregen van een oude agent die bij de bereden politie zat, die heeft al 40 jaar paarden en leert ze op die manier het bit aan te nemen.

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 10:08

ja das leuk maar met bit voeren lijkt me een beetje gevaarlijk. Als het gras lang is wickelt het zich om het bit en dan kan hij stikken en met voer volgens mij hetzelfde.
wel zou je hem dan eventueel in een paddock waar hij niks kan eten zetten

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 10:09

oeps mij duits komt weer te voorschijn wickelt= wikkelt

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 11:49

Bij hem hebben we nooit problemen gehad.
Dus dat zal dan wel mee vallen en als je met biks voert zal er geen klont vorming zijn.