ontspanning schreef:Mijn paard loopt niet goed , volgens de artsen heeft hij hoefkatrolontsteking, na inspuiten moet ik laag en voorwaarts rijden, bij deze training ging hij steeds harder lopen en vooroverduiken. Na enige dagen liep mijn paard dus niet meer.
Wie heeft er advies.
HKO ontsteking is voornamelijk gekomen omdat paard te lang op voorhand is blijven lopen. Haal juist een paard met HKO van die voorhand af. Laat hem juist niet laag en lang lopen, zolang hij nog niet over 4 benen het gewicht heeft verdeeld.
Als eerste ga je paard zijn hoofd hoog mogelijk inzetten en ga je paard dusdanig voorwaarts rijden op binnenhoefslag. Echt voorwaarts rijden, dat je paard zijn achterhand activeert. Hou dit eerst maar eens een aantal weken vol. Wil hij zakken, geen kans geven, desnoods je handen hoog zetten, maar zorg ervoor dat je paard niet kan zakken en laag kan gaan, dat is echt funnest voor HKO paarden!!!!!!!
Vervolgens ga je iemand zoeken die je hierbij kan helpen, je kunt dit niet alleen zomaar oplossen. Het is namelijk zo dat je eerst je paard moet gaan rechtrichten, vervolgens naar gelijkmatige aanleuning moet gaan brengen door middel van drang naar voren waarop je paard dus kan ontspannen. Bij HKO zit vaak spanning in de rug wat er eerst eruit gehaald moet worden, paard moet de buikspieren gebruiken/aanspannen en de rug te kunnen ontspannen, maar doordat paard te lang op voorhand is gaan lopen, kan hij de rug niet meer ontspannen. En is paard lang geworden in lichaam en brengt achterbenen onvoldoende eronder. Ik kan je maar 1 advies geven en ga echt deskundig hulp zoeken, informeer bij Antoine de Bodt www.hoefkatrol.com (ja het is niet .nl maar .com) of inderdaad bij Marijke de Jong www.paardenbegrijpen.nl
Tegenwoordig geven ook diverse leerlingen van Antoine de Bodt les op zijn rijmethode, misschien kun je daar eens naar informeren.
Ik kan je nog een advies geven. A.s. zondag is er nog plaats in Elst, daar komt Antoine ook naar toe, kom anders daar met je paard naar toe, maar moet je me even van te voren verwittigen, want dit moet aan contactpersoon doorgegeven worden. Voor meer informatie, stuur me anders even een pb.