Hoe krijg je een evenwichtige galop?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Spoec

Hoe krijg je een evenwichtige galop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 12:46

Hallow,

Ik kwam laatst eigg het volgende probleem tegen en wil graag weten wat je hieraan kunt doen..

Voordat ik ga rijden longeer ik haar altijd even omdat ik er een keer afgevallen ben tijdens het rijden omdat ze te wild was doordat ik niet had gelongeerd. Maar dit terzijde.
Ik longeer haar dan ongeveer 10 minuutjes. 5 per kant. Wanneer ik haar dan laat aanspringen in de galop moet ik haar heel de tijd "bijdrijven" om het zo maar te noemen. Ik laat haar dan verschillende keren de overgang galop-draf en draf-galop maken en ze reageert goed op de stem.

Tijdens het rijden galopeer ik nog niet veel met haar omdat ik het idee heb dat ze het nog niet aankan ofzo. Tijdens het longeren moet ze er veel snelheid inhouden want anders valt ze eruit. Afgelopen zaterdag heb ik haar toch weer even onder het zadel laten galoperen, want ze moet de hulp toch leren. Maar dit hield eigenlijk meer in dat ik voortdurend bezig was om haar veel been te geven zodat ze er niet uitviel. Ze racete dus meer dan dat ze galopeerde en voordat we een rondje hadden gehad was ze er alweer 2 keer uitgevallen.

Ik denk dat het probleem vooral is dat ze nog niet genoeg evenwicht heeft. Maar in de draf heeft ze hier geen last van. Hoe kan ik dit oplossen? Zijn er tips?

Ze is 4 jaar oud.
Wordt 3/4 keer per week gereden zon 3 kwartier
en ze wordt 1/2 keer per week gelongeerd een kwartiertje

NWDynamite

Re: Hoe krijg je een evenwichtige galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 13:57

ze moet gewoon haar evenwicht goed kunnen zoeken, zit stil (misschien wel in verlichte zit helpt vaak wel) hakken uitdrukken, teugels erbij, benen aansluiten en idd een beetje doordrijven, niet te kleine voltes gallopperen en vang haar iets op van voren...
succes

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 13:59

dit is gewoon een balans kwestie. oefen zoals je aan de longe al bezig bent, galop/draf, galop/draf.
verder kun je beter kleine rechte stukjes galopperen. het komt allemaal vanzelf...ze is nog erg jong.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 22:34

Balans hangt altijd samen met rechtgericht zijn, kracht vanuit de achterhand en over de rug komen.

Als een paardje niet recht is zal die niet in balans kunnen komen. Als een paardje recht is en in balans maar zn rug er uit druk zal die niet voldoende zn achterhand erbij kunnen zetten waardoor die ook niet lekker zal lopen.
Als die van alles heeft maar hij mist je de kracht kom je er ook nog niet.

Je moet dus aan alle punten gaan werken. Als eerste moet je paardje goed aan de hulpen zijn. dit doe je door heel veel overgangen te maken en te belonen als die goed reageerd en laten merken dat die moet reageren als die dit onvoldoende doet. tijden het maken van die overgangen kan je ondertussen werken aan het rechtrichten en zn balans. Als deze goed zijn zal die uit eindelijk van zelf over zn rug komen en zijn achterhand er wat meer bij zitten. Verder is het gewoon veel trainen trainen en trainen. het is niet iets wat in 1 dag voor elkaar is.

Als je dit voor elkaar heb zal de galop ook veel beter gaan. oefeningen om je paardje sterker te maken van achtere en beter in everwicht te brengen zijn:

balkjes lopen
cafelletjes lopen
kleine sprongtjes maken
veel rechtuit wandelen
overgangen rijden
bergjes rijden
mul zand rijden
vaak aanspringen in galop en niet te lang door laten galoperen (voordat die hard gaat weer terug)

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 11:05

M3isSi3j schreef:
Balans hangt altijd samen met rechtgericht zijn, kracht vanuit de achterhand en over de rug komen.

Als een paardje niet recht is zal die niet in balans kunnen komen. Als een paardje recht is en in balans maar zn rug er uit druk zal die niet voldoende zn achterhand erbij kunnen zetten waardoor die ook niet lekker zal lopen.

Je moet dus aan alle punten gaan werken. Als eerste moet je paardje goed aan de hulpen zijn. dit doe je door heel veel overgangen te maken en te belonen als die goed reageerd en laten merken dat die moet reageren als die dit onvoldoende doet. tijden het maken van die overgangen kan je ondertussen werken aan het rechtrichten en zn balans. Als deze goed zijn zal die uit eindelijk van zelf over zn rug komen en zijn achterhand er wat meer bij zitten. Verder is het gewoon veel trainen trainen en trainen. het is niet iets wat in 1 dag voor elkaar is.

Als je dit voor elkaar heb zal de galop ook veel beter gaan. oefeningen om je paardje sterker te maken van achtere en beter in everwicht te brengen zijn:

balkjes lopen
cafelletjes lopen
kleine sprongtjes maken
veel rechtuit wandelen
overgangen rijden
bergjes rijden
mul zand rijden
vaak aanspringen in galop en niet te lang door laten galoperen (voordat die hard gaat weer terug)

Kan hier niets meer aan toevoegen. Wat een super uitleg.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 11:10

thnx hardi! Bloos

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-05 12:11

M3isSi3j schreef:

balkjes lopen
cafelletjes lopen
kleine sprongtjes maken
veel rechtuit wandelen
overgangen rijden
bergjes rijden
mul zand rijden

Oke hier heb ik iets aan Haha! Dank je!
De bak heeft een beetje mul zand nu in de zomer en overgangen rijd ik ook veel.. Balkjes niet want daar is ze nog bang voor..
Ik heb het idee dat de achterhand er al wel een deel onder is want ze komt vanzelf naar beneden (ik hoef er bijna niets aan te vragen)
De overgangen vooruit en terug maakt ze ook al goed alleen die galop.
dat schijnt egt een probleem te zijn.. Is het beter om voorlopig alleen aan de longe te laten galoperen of toch ook als ik erop zit?

Groetjes,

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 12:14

nee ook gewoon als je er op zit. Ze moet toch leren in balans te komen met jou op der rug.

Ik zou toch proberen te beginnen met wennen aan balkes. Leg er een paar neer terwijl ze los loopt dan gaat ze vanzelf wel op onderzoek uit. Leg er dan eentje neer op de circel waar je longeerd en dan zal ze na een kwartier er echt niet meer vna opkijken. Als dit goed gaat kan je ook een balkje in de hoek leggen en terwijl je daar over heen draf aanzetten in galop: vindne jongen paarden vaak een stuk makkelijker.

Probeer niet te langen tussen te galoperen en beloon je paardje heel goed als ze braaf is. Het komt wel die galop, heeft gewoon wat meer tijd voor nodig!

ga zo door!! Knipoog

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 12:19

dit probleem heb ik ook zodra ik galop hulp aangeef moet ik bij drijven anders valt hij terug,
ook helpt door veel op de 2de hoefslag te rijden zodat hij/zij niet naar 1 kant trekt en indd veel overgangen rijden

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 12:32

M3isSi3j geeft hier hele goede en praktische tips! Ik heb er zelf ook een aantal geprobeerd. Bij mijn paard werkte vooral het balkjes lopen aan de longe heel erg goed. Zelf stil zitten is heel erg belangrijk! Zo help je je paard om balans te houden en zo kweek je vertrouwen. En ook: galopconditie opbouwen. Niet door willen galopperen is vaak een kwestie van evenwicht, maar daarnaast ook van conditie. De galop is best zwaar voor zo'n jong paard. Ik oefen zelf veel overgangen op de grote volte: 4 passen galop, stukje draf en evenwicht herstellen en dan weer 4 passen galop. Van hand veranderen en de hele riedel op de andere kant herhalen. Ik galoppeer vooral kleine stukjes, het gaat er ook om dat je paard goed doorspringt en een goede sprong krijgt en houdt. Als ze nog geen goed evenwicht hebben , dan verlies je heel snel de sprong na een aantal passen, en vallen ze op de voorhand, dus daar moet je goed op letten. Verder goed begeleiden met je benen, je paard recht houden en uiteraard elke goede stap duidelijk belonen! Jullie komen er wel, maar trek er gerust een half jaartje voor uit!