hoeveel keer rijden met jong paard?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Astragirl

hoeveel keer rijden met jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-05 18:40

Omdat ik informatie aan het winnen ben, omdat ik een jong paard zou willen kopen, vraag ik jullie advies.
Het is nog niet voor direct jammergenoeg maar ik wil alvast goed voorbereid zijn.
Als je bv. een 3jarige hebt die goed zadelmak is, hoeveel keer rijden dan of longeren? En met welke oefeningen starten jullie?

olafj

Re: hoeveel keer rijden met jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 18:48

ik rijd mijn jonge paard bijv. maandag en dinsdag dan gaat ie woensdag eerst effe los en dan in de stapmolen ,donderdag en vrijdag rijd ik weer.
Zaterdag 20 min longeren, zondag in de stapmolen.

Ik rijd dan tussen de 20 en 30 min per keer

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-05 18:52

ok, bedankt, je longeert dus ook. Ik zit nl. met het probleem; ik kan maar 2 a 3 dagen rijden tijdens het schoolljaar. De rest van de dagen kan iemand eventueel longeren. Is dit voldoende?

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 18:57

het eerste jaar zeker!!

De mijne word nu 4 en na de zomer ga ik het rijden opbouwen, een dag extra, maar ik blijf het voorlopig veel afwisselen.

vooral een groot paard (zoals de mijne) heeft de tijd nodig.
En zo blijven ze tenminste paard en geen machine!

Geeft nix als je weinig tijd heb om te rijden, dan blijft ie wel langer heel.
Maar dat longeren moet je dan niet te lang doen, hooguit 20 minuten

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-05 19:29

ok, bedankt!

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 22:35

Toen Torro 3,5 was reed ik hem om de dag.

Toen ie 4 was reed ik hem 2 dagen, en dan had ie weer een dag vrij.

Hij is nou 5, en ik rijdt hem 2 of 3 dagen, en dan krijgt ie een dagje vrij..

Ik startte veel met de oefeningen balans in draf krijgen. Veel stap-draf overgangen maken, en draf-galop overgangen. Torro had al ERG veel balans in de galop, dus daar hoefde ik niet veel aan te doen. Verder snel aan het been krijgen. Dus schijnovergangen rijden en verruimen, terug rijden, en meteen op het been weer versnellen.

Daarna ben ik begonnen aan zijn gedragenheid, Torro is erg zwaar in de hand, dus daar moest en moet nog aan gewerkt worden.
Laatst bijgewerkt door Angeliek op 20-06-05 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 22:40

Mijn drie jarige rij ik ongeveer 3 a 4 keer per week. Meestal wordt de 4e keer dan longeren. Rijden ca 15-20 minuten. Meer dan voldoende voor zo'n jong dier vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 23:23

Longeren vind ik een eenzijdige belasting. Daarom doe ik dat liever niet.

2 keer per week 20 minuutjes in de bak rijden en 2 keer per week gewoon rechtuit in het bos een klein buitenritje met stap/draf./galop. Veel rechtuit, veel in de vooruit en zo min mogelijk aan zijn hoofd zitten.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 08:29

Ja, want ik zie veel advertenties staan van 3 jarigen die al 'in de krul' getrokken zijn, lijkt me ook niet zo goed voor de ontwikkeling...

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 09:27

is het ook niet vaak hebben ze dan nog geen tot weinig balans onder de man dus wordt het eigenlijk alleen maar link!

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 12:33

Toen ze 3 was reed ik 2/3 dagen in de week en 2 dagen longeren.. Rijden was 30 minuten en longeren 20 minuten.. de andere 2 dagen stond ze heel de dag in de wei..
Nu is ze 4 en rijd ik haar 3/4 dagen in de week en nog 2 keer longeren of losgooien, nu rijd ik 3 kwartier en longeer 20 minuutjes..
Het ligt er gewoon aan hoe zwaar het werk is dat ze moeten doen ..

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 12:50

Ja, je hebt werken en werken Lachen

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 14:10

ik heb zelf geen jong paard, maar ik zou zoveel mogelijk proberen af te wisselen: in de bak rijden, buitenritje, longeren, wandelen, vrij laten lopen enz. enz.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 22:54

Ik heb vanwege school ook een zeer afwisselend programma met mijn 4 jarige. Er zit geen patroon in voor als nog, maar dat wil ik er wel in aan brengen. Ze krijgt in ieder geval 2 dagen vrij in de week, ik probeer haar 3 keer te longeren en 2x te rijden. Soms (zoals vorige week met die hitte) had ze drie dagen vrij en is ze 2x gelongeerd. Longeren ben ik vrij intensief mee bezig, zeker een half uur maar vaak nog wel wat langer. Rijden doen we ook een half uur, maar onze bak is vrij zwaar waardoor het rijden voor haar ook behoorlijk zwaar is, maar ook mentaal. Als ze vrij heeft dan maken we een wandeling langs de weg (uur lekker stappen samen) of een uitgebreide poetsbeurt en even uitblazen in de bak (opjagen).
Tijdens het longeren leg ik soms ook een paar draf balken neer en binnenkort gaan we het vrij springen eens uitproberen, maar daar heb ik een extra paar handen bij nodig voor als er onverhoopt iets mis gaat ofzo (je weet maar nooit).
Als ik straks klaar ben met school, wil ik haar om en om rijden en longeren met een dag vrij erbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 22:57

Astragirl schreef:
Ja, want ik zie veel advertenties staan van 3 jarigen die al 'in de krul' getrokken zijn, lijkt me ook niet zo goed voor de ontwikkeling...

Een paard is een gewoonte dier. Dus waarom een paard in zijn 3de jaar met de kop omhoog laten lopen en vervolgens daarna eisen dat hij rond moet lopen. Dat vind ik pas onzin en slecht africhten!

Zo snel mogelijk laten nageven en van daar uit proberen op eigen benen te laten lopen.

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 11:24

Mijn vierjarige rijd ik nu zo'n twee keer in de week. Dat komt ook omdat ik het in de zomerperiode nogal druk heb met mijn werk. Na de zomervakantie gaat ze 4 keer in de week aan het werk. 3x onder het zadel en 1x aan de longe.

Voor de rest staat ze lekker op het land dus beweging geeft ze zichzelf toch wel.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 12:37

Pipo, ik bedoel echt in de krul trekken, redelijk kort al; geen echte nageeflijkheid, zonder balans en ontspanning, dat zie ik heel veel bij jonge paarden. Dan beter wat langer vanvoor laten dan te zitten trekken hoor, sorry.

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 12:53

Ik heb zelf ook een drie jarige. Ze loopt van zich zelf al in de krul. Zelfs als ze los loopt zit het in de krul.
Ik rij haar een afwisselend. We hebben op stal een er zware bak. Dus daar rij ik haast nooit in. Misschien heel ff maar nooit lang. Bepaalde plekken waar regelmatige gelongeerd is die zijn te doen, maar andere daar zie je ze gewoon zichtbaar in verlangzamen.
Bij ons tegenover is een park waar heel aardig gereden kan worden. Sommige stukken moet je zeker met dit weer niet komen, want dan struikel je over de naakte mannen. Maar er zijn ook een aantal grote open velden die goed gelijk zijn en daar gaan we dan wat dressuurmatig aan de gaan. Ik let er vooral op om haar lang te maken, omdat ze uit zich zelf al bij elkaar loopt. Dus veel hals strekken.
Hoe vaak is afhankelijk van hoe ze is en hoe ik me voel. Meestal vrijdag zaterdag zondag en dan hoe ik de week tijd heb. Maar wat ik doe buiten verschilt totaal ene dag wel dressuur en de andere dag alleen een rondje park. Eventueel wat longeren.
Als zij niet lekker in haar vel zit of ik dan heeft geen zin. Ik rij haar liever goed dan dat het niet werkt. Anders rij je er alleen maar verzet in en heeft ze er misschien straks helemaal geen zin meer in.
Het moet voor allebei leuk zijn.
Wil niet zeggen dat als ze iets niet goed doe dat ik dan maar stop of als iets niet lukt. Dan zal ik haar wel corrigeren.

Tender

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 13:04

ik ga mee met Pipo:
om de dag, niet langer dan max. 30 minuutjes.

longeren is niet zo mijn ding, ik rij liever, heb het idee dat ik dan meer "echt" iets kan doen, hoe weinig ook.