hallo ik zoek tips om de pony`s waar ik elke week op rijd aan de teugel te laten lopen.
Een is een manege pony en hij heeft nogal moeite zich te ontspannen, ik rijd altijd veel figuren en overgangen en ook in een goed tempo (niet te snel maar ook niet te sloom). Als ik dan zachtje aanleuning vraag met mijn binnenhand reageert hij helemaal niet, hij is al wat ouder, maar ik weet niet of dat er mee te maken heeft. Verder is het een ontzettend lieve pony en we hebben een best sterke band. Het rijden gaat ook altijd goed, behalve het aan de teugel rijden. Ik hb we les, maar het is erg vol in onze les (13 mensen) en prive les kan ik niet betalen wie kan mij helpen en tips geven??????????
De andere pony is mijn verzorg pony, maar ik rijd er niet zo super vaak op. Hij heeft iets aan zijn spieren, maar bij haar loopt hij wel heel mooi en bij mij heeft hij er echt geen zin in. Ze geeft me ook af en toe les op hem, maar het helpt niet het lukt me niet om hem naar beneden te krijgen. Ik denk dat mijn aanpak verkeerd is, dus daarom leg ik hier even uit wat ik doe: Eerst rijd ik lekker door tot hij goed los is (veel voltes en overgangen). Dan begin ik in een rustig tempo zachtjes een kneepje in mijn binnen hand te geven en daarbij spoor ik hem goed aan met mijnm binnenbeen dat herhaal ik een paarkeer en als hij dan naar binnen valt geef ik een kneepje in mijn buitenhand.
Ik kan je aanraden om te beginnen bij het begin. Een paard dat net uit zn stal komt kan niet gelijk opgepakt worden, net zo min als jij een radslag kan maken als je je bed uit komt! Begin in stap met de hals lang en laag rijden, ga niet draven voor het in stap goed gaat! Het is erg belangrijk dat je je paard de ruimte geeft om de goede houding op te zoeken, dit moet uit zijn eigen ontspanning gaan niet vanuit jou handen. Rijdt ook veel stap overgangen, stap-stilstand, stap-verzamelen, stap-uitstrekken. Ik heb dit zelf ook gehad met een paard. Na een week van alleen maar uren lang stappen en verder niks ging de draf en galop steeds iets beter. En onthoud, geduld is een schone zaak! Succes, ben benieuwd of het werkt!
welkom op bokt! Misschien een rare vraag,maar lukt het een ander wel om jouw paardje aan de teugel te rijden? Soms luisterd het erg nauwkeurig op welke plaatsen je druk zet,en hoe je je been aanlegt enz.. Bij het ene paard heb je het zo voor elkaar,en bij het andere paard is het zwoegen en zweten.. Ik zou gewoon doorzetten,en vooral in de les ook veel vragen! Succes!!
net zoals tinkerloos, gewoon les blijven nemen hoor! geduld hebben en na een tijdje ontwikkel je het gevoel dat je nodig hebt om een paard netjes te laten lopen. het gaat allemaal niet vanzelf, maar eens je het bereikt hebt, zal je heel blij zijn! gewoon doorzetten dus!