Springtechniek verbeteren?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty

Springtechniek verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-05 18:30

Sinds kort beginnen we het springen weer wat op te pakken. Het gaat eigenlijk erg goed en we hebben er allebei veel lol in.
Mijn merrie basculeert goed boven de sprong en ze heeft ook voldoende vermogen.

Kijkende naar de springfoto's die dit weekend genomen zijn, valt me echter wat op. Haar voorbenen buigen wel, maar vouwen zich vooral onder zich en niet voor zich. (zie viewtopic.php?f=10&t=427994 )

Is dit door middel van training te verbeteren?
Hebben jullie hier specifieke trainingsideeën voor?

Don_Zhivago

Re: Springtechniek verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 22:58

hey hey....
wat betreft die benen...naar mijn ervaring leert een paard dat vanzelf bij veel training...
ze stoten van zelf een keer flink de voor benen en dan beetje bij beetje passen ze met geluk zelf hun sprong aan...
maar hoe je dat dr in kan trainen dat weet ik zo ff een,twee,drie niet te verzinnen...

ik vind die foto van dr hooft heel mooi...

en ik vind ook dat ze een mooie sprong he...mooi omhoog Knipoog
ik zou zeggen oefen flink door

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 02:04

hmm ik snap je niet helemaal... wat ik zie op de foto's is een paard wat zich prima toont op de sprong, zeker omdat het vooral foto's boven de sprong zijn, wat gaat er dan voor jou verkeerd? wanneer moet ze daar haar voorbenen voor zich houden?

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-05 07:35

Mijn paard houdt haar benen boven de sprong onder zich, goed te zien op bijv. deze foto:

Afbeelding

Hierdoor stoot ze de balk er bijna af en moet ze dus hoger springen dan ze moest doen wanneer ze haar benen meer voor zich zou vouwen.

Even zoeken... uit het springbloopertopic een foto waarbij het paard de benen voor zich vouwt. (let niet op de ruiter...)

Afbeelding

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 10:36

ja ik snap wel wat je bedoelt... maar hoe lang spring je al met dr?

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 10:39

Ik ga dit topic in de gaten houden ben er inderdaad ook wel benieuwd na!

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 11:02

Om je paard wat sneller te maken in de voorbenen kun je in-uit lijntjes doen, ik doe dat ook soms met de mijne en we hebben daar echt veel aan. (ik weet niet of ze dat bij jullie ook in-uit noemen, ik bedoel sprongen na elkaar zonder een galoppas ertussen)

Hoeveel je er achter elkaar neemt moet je aan je paard zien, ik doe er met de mijne 8 als hij goed getraind is, maar het is nogal zwaar werk, dus ik denk dat jij je in het begin best beperkt tot 4 ofzo...
Ik doe meestal grondbalkje, kruisje, en dan een paar rechtes, niet hoog, max 1m
Het is wel belangrijk bij deze oefening dat je je paard op z'n eigen benen laat lopen, niet hem helpen over de sprong te raken met je teugels of je zit, dit is echt een oefening voor je paard.
De juiste afstanden zou ik eens aan m'n instructeur moeten vragen, weet ik niet uit m'n hoofd.

Ik weet niet of je paard hierdoor z'n benen meer naar voor gaat invouwen, maar dit is in wel goed voor de snelheid en reflexen van de voorbenen te trainen.

Voor de rest sluit ik me bij de anderen aan, met gewoon te springen zal dit ook al verbeteren denk ik
Ik denk trouwens dat de foto die je in dit topic geplaatst hebt, je gewoon een te korte afstand kreeg waardoor het erger lijkt dan het is, want op die foto's in het andere topic vind ik haar voorbeen-techniek meestal wel vrij goed...
Leuk paardje heb je!!
Nog veel succes!

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 18:35

Het is niet erg dat je paard de benen niet naar voren invouwt. Wat je paard moet leren is zijn benen meer omhoog te doen, ze hangen namelijk. Dit kun je inderdaad zoals Jessje verteld met in-uitjes doen. Dit is een vriendelijke methode, maar is niet altijd trefzeker.

Je kunt ook een rechtopstaande plankje voor de hindernis zetten. Gewoon tegen de hindernis aan. In het begin zal hij nog wat gaan twijfelen en misschien zelfs weigeren. Als hij dat doet, dan is dat juist een goed teken!!!! Dus niet straffen!!!
Door dat plankje kan hij zijn benen hoger op tillen en stoot dan niet meer zo makkelijk een balk af.
Het plankje zou ik niet hoger maken dan 30 cm. Breed hoeft het ook niet te zijn. Misschien dus 30 bij 20 cm ongeveer.

Succes, ik hoop dat het gaat lukken

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 09:44

Hoe bedoel je dat met het rechtopstaande plankje? Dat begrijp ik niet helemaal. Erop weigeren zal ze niet doen, want we trainen juist zelfs op hindernissen met landbouwplastic erover, plastic stoelen onder de hindernis en andere "enge" dingen.
Het is ook niet zo dat ze de balk eraf gooit. Het parcours van de foto's (1,10 m. met steilsprongen, hekken, oxers en dubbels) heb ik na het inspringen drie keer gesprongen en ze had één keer een balk doordat ik verkeerd op de hindernis reed.
Het B-parcours komen we dan ook waarschijnlijk best goed door. Ik wil alleen dat ze ook in de L of M met gemak rond komt en daarvoor wil ik haar techniek verbeteren.

In-uitjes moet ik ook maar weer eens doen. Daarvan deden we er meestal een stuk of zes achter elkaar.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 09:49

Mijn inziens moet je iets langer terug blijven zitten en langer wachten op de sprong, dan iets in de afzet aan de hand houden.
Ze vouwt onder omdat ze eerst haar hart en lichaam erover gooit en dan pas de rest.

Zo kan je haar leren op jou te wachten en uit de hand omhoog te springen. Dan zal ze de knie voorwaarts optillen... de rest van het vouwen lijkt op vele foto's niet verkeerd...

Succes.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 10:24

wat hierboven al wordt ebschreven!! in-uitjes werken goed, op het eind misschien 1 of 2 galopsprongen naar een stijl/oxer die je dan flink op hoogte zet!

en niet te veel willen regelen, laat hem zelf maar bij de hindernis lopen!! als hij te groot af wil gaan zou ik hem een tijdje erg dicht onder de sprong gaan rijden, hij moet leren snel te reageren, bij grote afstanden,zal hij meer op het vermogen springen

en je paard juist veel fouten laten maken, niet rijden alsof je altijd maar netjes en foutloos wilt!! probeer maar eens gericht een fout te rijden(ik weet het,dat is moeilijk!!)

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 10:41

Toch is bij een voorzichtige een fout ook wel gevaarlijk, want een bewust gemaakte fout kan het paard in verwarring brengen en voor je het weet heb je er een die er niet meer over wil...

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 10:58

reddytobias schreef:
en je paard juist veel fouten laten maken, niet rijden alsof je altijd maar netjes en foutloos wilt!! probeer maar eens gericht een fout te rijden(ik weet het,dat is moeilijk!!)

Hmm.. misschien wel, maar ik ben bang dat ze, net als Mireille zegt, onzeker wordt of niet zo vergevingsgezind is en dus in de stop gaat.
De in-uitjes met daarachter een oxer ga ik deze week eens proberen.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 17:46

ja het ligt natuurlijk ook per paard hoe de situatie is en of je het aandurft!! paarden die zenuwachtig zijn worden onzeker!! maar worden vaak ook onzeker omdat de ruiter dat wordt!!

bij een voorzichtig paard hoef je toch niet een fout te rijden!! zulke beesten raken niet graag het hout aan, dus lijkt me zulke training geen zin hebben!

maar heb je een paard die nergens van opkijkt als hij een balk mee tikt, an altijd graag wil springen, op welk moment dan ook! en jezelf ook goed weet waar je mee bezig bent, dan moet dat kunnen!!

maar dat wete je voor jezelf het beste, jij kent het paard het beste,
voor een ander is het alleen makkelijk praten!
maar het is een tip, misschien heb je er wat aan!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 18:03

Rij niet te dichte afstanden, daardoor gaat dit paard zijn lichaam over de hindernis gooien ipv de hindernis te spingen.
spring daarom vaak met een grondbalk voor de hindernis, zodat je een niet te dichte afstand krijgt.
I-uitjes is ook goed werk voor zo'n paard, maar bouw het niet hoger dan ongeveer 80 cm en zorg dat ie rustig door zo'n lijntje heen springt en zich niet gaat haasten, want dan krijg je weer het zelfde probleem.

Spring verder veel meer oxers, ik zie in je topic alleen maar stijlspringen, op een stijl springt een onervaren paard veel sneller met zijn knieen naar beneden. Het beste zijn oplopende brede oxers.

Het is ook belangrijk dat je niet te hard naar een hindernis rijd, je kunt het paard het beste correct met het voorbeen leren springen door in een laag tempo met een ruime afstand te springen.

Als je deze oefeningen een tijdje consequent doet, dat zul je zien dat je paard zich makkelijker gaat gebruiken, het zal ook wel een deel onervarenheid van hem zelf zijn en dat kun je alleen maar oplossen met oefenen...

succes! Knipoog

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-05 07:43

Bedankt voor de tips! Ik zal inderdaad wat meer met grondbalk gaan werken en weer in-uitjes.

Ik had trouwens wel twee oxers in het parcours staan. Eentje in de dubbel en eentje gewoon los. Ik denk dat die niet gefotografeerd zijn.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 14:23

Ik heb de tips genoteerd! Hou dit topic mooi in de gaten!!

Haha!

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-05 14:35

Ik kreeg via PB ook nog de tip toch proberen meer contact met de mond te houden om het paard meer steun te geven.
De reden dat ik mijn handen af en toe naar voren steek, is om te voorkomen dat ik mijn handen juist teveel bij me houd. Maar ik zal proberen toch meer contact te houden. Vanavond of zaterdag maar weer trainen.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 15:01

Kitty schreef:
Ik kreeg via PB ook nog de tip toch proberen meer contact met de mond te houden om het paard meer steun te geven.
De reden dat ik mijn handen af en toe naar voren steek, is om te voorkomen dat ik mijn handen juist teveel bij me houd. Maar ik zal proberen toch meer contact te houden. Vanavond of zaterdag maar weer trainen.

Zei ik ook al. Je mag het paard best ondersteunen en aan je hand houden zodat hij leert uit je hand omhoog te springen (uit laag tempo met grondbalk) en niet naar voren te springen... Succes.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 22:21

Vandaag weer even gesprongen. Een oxer met galopbalk op een kleine drie meter ervoor. En later even wat witte tuinstoeltjes onder de oxer gezet voor het "spannend-dus-voetjes-van-de-vloer-effect".
Mijn vriend heeft eerst zelf gekeken en uitgelegd hoe ze haar voorbenen had. Daarna heeft hij een foto met zijn telefoon gemaakt en ze vouwde de voorbenen veel mooier voor zich.
Met het grondbalkje kwam ik ook beter uit op de hindernis en kon ze zich fijner om de hindernis heen vouwen.

En zelf geprobeerd beter contact te houden boven de hindernis.