Drachtige merrie niet tam te krijgen !!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bosprez

Drachtige merrie niet tam te krijgen !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-05 14:18

Hay!
Het is misschien niet echt een 'rijtechnisch probleem' maar het is toch een groot probleem.

De merrie heet Lotje en is een shetlander die over een 2-tal weken haar veulen zal hebben.

Het probleem--> ik kan ze niet pakken ze komt nauwelijks 2 meter dichterbij en ja als het veulen er is zou het toch moeten een beetje tam gemaakt worden want die mensen willen het verkopen.

vorig jaar had ze ook een veulen(dat nu mijn ponytje is) en toen hebben we 4 dagen aan een stuk van smorgens to savonds erbij geweest maarja de merrie is nu nog altijd zo schuw!!

daarom dacht ik mss weet iemand op bokt wel raad!

alles is welkom

groetjes
charlotte

ellepelJarig

Re: Drachtige merrie niet tam te krijgen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 19:31

kleiner stuk land geven, en lokken met wat lekkers, zorg dat ze een halster omheeft met eventueel een heel kort stuk touw eraan zodat je dat kunt pakken.

klinkt raar, maar een dier wat een beetje honger heeft zal veel sneller naar je toekomen, dus zet d'r op een kort stuk gras en voer desnoods hooi bij

als je haar eenmaal hebt alleen leuke dingen gaan doen, lekker poetsen wandelen laten etn ect....

Troeta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 12:03

Tja, als ze de rest van het jaar niet geaaid word en dat soort dingen, kan je moeilijk verwachten dat ze in 2 weken tam word..

PingWing

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 12:11

Dat denk ik ook jah... Wij hebben er ene op stal staan waar bijna dagelijks iemand de stal enkele keren inloopt, dat gebeurt al langer dan een half jaar en hij durft nu pas uit je hand te eten... Dus er zal wel wat tijd overheen gaan...

Ik raad je aan om haar nu te vangen een keer, als het moet met enkele mensen, en op stal neerzetten zodat je haar gemakkelijker kunt pakken. Want als het veulen er is zal ze nog moeilijker te pakken zijn, omdat ze dn haar veulen denkt te moeten beschermen. En als dat veulen dan van vroeg af aan van mama door krijgt dat die mensen maar enge dingen zijn, krijg je met hem hetzelfde probleem.....

Veel succes!!!

newie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 16:25

vind het een vreemde situatie, word er nooit wat met het beestje gedaan dan?
verder ga ik wel met de rest van de reacties mee, maar het blijft een vreemd verhaal

PingWing

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 16:42

Ik vind het niet zo vreemd. De fokmerries bij ons op stal zijn wel brave beestjes, en ze weten dat ze zich moeten laten pakken, omdat ze anders tog wel gepakt worden. Maar deze merries staan ook het hele jaar door op de wei. Meestal zelfs van huis. 1 maand voordat ze moeten veulenen worden ze na huis gehaald en worden ze thuis op wei gezet. 2 weken voor de datum komen ze snachts binnen, en als het veulen geboren is blijven ze 3 dagen binnen waarna ze samen met het veulen ovrdag enkele uren buiten komen.

Dus in principe vind het geen raar verhaal dat deze merrie op wei staat en zich niet laat pakken. Dat niet laten pakken lijkt mij of een blijk van angst, of streek. Dat ze gewoon jou voor de gek wil houden en zich daarom niet laat pakken.

Maar ik wens je veel succes hiermee!

Bosprez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-05 18:59

De merrie is niet van mij ze staat bij iemand die men ouders kennen enja vorig jaar stond er 'plotseling' een veulen naast en kheb gevraagd of et te kop stond en het antwoord was ja!!

Dus ik met volle moed, maar helaas we moesten ze iedere keer binnenjagen om ze te kunnen pakken. Eens aan de halster was ze redelijk braaf. Nu het veulen deed alles na wat zijn moeder deed dus ook weglopen ...
maar nu is alles ok met het veulen ze staat bij mij thuis en is zo lief en schattig.

maar ja zoveel ga ik nu ook niet bij de merrie en die eigenaars zijn er ver nooit meebezig ( proberen te pakken enz..)
maar ik ga proberen met een vriendin deze vakantie haar te verbeteren! Knipoog

--> ben vanmiddag erbij geweest ze kwam naar de draad en rook voorzichtjes aan mijn hand en begon toen te flemen mss is dat al een begin!! Bloos

IK ZOU GRAAG EEN FOTO ER VAN OP ZETN maar ik weet niet hoe ik dat moet doen!!!!! Cool Huilen

newie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 19:07

ik snap wel waarom ze zich niet laat pakken, maar ik vind het zo gek dat mensen een pony nemen, er een keer per jaar naar omkijken als ze een veulen krijgen en er verder niks mee doen, zoek er dan een verzorgstertje voor...

als je de foto naar mijn e-mail adres stuurt zal ik hem er morgen wel even voor je opzetten..sylvia_berends@hotmail.com