achter de teugel/te diep

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

syvel

achter de teugel/te diep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 20:57

hey ik heb een bijzonder goed paard te rijden, graag gezien door dressuur juries ook alléén heb ik het probleem dat het een springpaard is(vind ik erg leuk/fijn opsich ) en ze wil érg graag te diep/achter de loodlijn lopen en juist omdat het een springpaard is moet ik haar hier ook veel laten lopen tijdens de training maar dit is in grote lijnen het enige negatieve commentaar wat ik tijdens de dressuur krijg en dat is wel erg zonde van de punten.. ik wil haar wel fijn in de hand houden dus heb ik haar aan de longeerlijn gedaan en de touwtjes door de bovenste 2 ringetjes van de longeersingel gedaan(wel gelijkelijk aan allemaal hoor) hier reageerde eigenlijk heel slecht op.. ze liep liever extreem met haar kin op de borst dan dat ze zich wat meer ging oprichtten.. ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel en misschien er iets op weten.. ?!

M3isSi3j

Re: achter de teugel/te diep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 22:29

Oww ik heb een fries en die doet presies het zelfde! Ik heb echt 101 manieren om der neus ervoor te krijgen en per situatie is het verschillend welke manier ik toepast en welke werkt. Je kan ze stuk voor stuk proberen om te kijken welke bij jou paardje het beste kan worden toegepast en bij welke situatie.

* Naar vore rijden zodat der neus eruit komt
* tikje op zn hals met je zweep
* tikje net iets achter je been

* stapje wijken voor de kuit, schouder voor zetten zodat die er van achtere weer bij komt
* Halthouden en daarna gelijk weer wegdraven (niet de druk op je teugels verandere) dit is ook weer om van achtere te activeren en beter aan je been te krijgen
* handen iets omhoog doen zonder de druk te verandere (niet mijn favorite..)
* teugels los gooien, werkt het beste als die gaat hangen
*aanspringen in galop
* benen iets wat naar achtere leggen
* afstraffen met je stemhulpen

Het komt er eigelij kop neer dat je paardje onvoldoende over zn rug is en daardoor zn achterhand er niet voldoende bij zet. Door hem los te rijden in zn kaken, nek, hals en rug zal die activer worden achter en ook nagevelijk. Dit is het geen waar je aan moet werken, de bovengenoemde dingen zijn om de symptomen weg te nemen

Succes!

Nettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 15:20

Door hem van voren los te krijgen zal het paard zijn achterhand en meer bijrijden?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 16:45

Overgangen en goed meegaan met je handen, liever met gas geven voor de loodlijn dan erachter. Het is helemaal niet erg om je paard laag en rond te rijden, maar als je naar voren wil moet hij zich gelijk oprichten ieder moment dat jij dat wilt. Ik weet niet of je les hebt maar het lijkt me wel handig dat je hier hulp bij krijgt!
Succes.

syvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-05 16:52

haha ik heb hulp hoor Lachen en het rijden gaat absoluut niet slecht.. we rijden gemiddelt 2wp per wedstrijd alleen we willen ons altijd verbeteren.. enn in de overgangen wil ze er juist graag uit dus das alweer lastig.. ik weet dat laag en rond goed is het is juist goed dat is misschien wel het probleem alleen wat je zegt ze moet precies zo willen lopen als ik dat wil enn dat is op dit onderdeel wat lastig vandaar mijn vraag..

maar iedereen bedankt.. !!

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 21:15

Ze zal door een beter achterbeen gebruik, balans en kracht vanzelf omhoog moeten komen. Dus aan de achterkant werken en de voorkant ff vergeten.. Je kan wel kijken of het iets makkelijker gaat als je een ophouding een beetje 'omhoog'maakt. Dit ipv naar je toe, en dan goed het achterbeen eronder rijden.
Denk erom dat je diep gaat zitten en met je zit, knieen en bovenbenen kun je een paard ook omhoog rijden. (maar niet met je hand!)

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 09:09

Hoi,
Ik heb met mn springer eigenlijk wel hetzelfde. Ze heeft het gelukkig niet in alle gangen, alleen in de galop. Ze vindt het dan lekker makkelijk om op die voorhand te lopen en bij voorkeur met de kin op de borst. Waarmee ik verbetering heb gekregen is haar voorwaartser te laten galopperen op het moment dat ze diep gaat. Komt ze weer bovenin dan weer in een rustiger tempo doorgalopperen. Ook bij het terugnemen naar de draf ging ze erg op de voorhand (en dus ook diep) lopen. Het wordt al een beetje beter, maar het is nog zeker niet goed.
Succes ermee!
Alani

_Romana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 09:30

Ik heb ook een springer met een korte hals en een rechte hals, opgericht lopen en goed rond aan de teugel en zijn achterhand er helemaal top bij lukt dan dus ook niet( tenminste mij nu nog niet) Ik maak erg veel overgangen, dat helpt tegen het hangen en hij staat nu goed aan de hulpen.. Mijne loopt het allerbest als hij met lange teugel en dan contact heeft, dan loopt hij super.. Korter en ronder lukt wel maar dat gaat wat ten koste van zijn achterhand, hij loopt dan nog wel goed met de ahcterhand erbij maar toch al weer wat minder dan met zo'n lang teugeltje laag lopen..

Hij staat las hij druk is wel opgericht met zijn hals, maar als je dan naar hem kijkt zie ik dat het bijna onmogelijk is voor hem zijn hoofd zo hoog te houden en dan rond te lopen, dat past qua hoofd hals verbinding op de een of andere manier niet, hij heeft tijdens het rijden ook een rechte hals.. Het blijft meoilijk, hij is het beste af als springer of westernpaard( en laat ik nou net de dressuur het leukste vinden Clown )

MarjoEisla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 15:42

Mijn nieuwe ijslander heeft het ook. Ik moet hem gewoon wat meer teugel geven en wat drijven en met me zit ook zorgen dat hij niet sneller gaat. Dus wat ruimer gaat lopen en daarbij loopt ie met zijn neus dan ook goed Lachen

syvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-05 07:44

hmm het probleem is dat ik de teugeld eerder korter moet nemen *-)
nogmaals thnx iedereen Lachen