Wat had ik moeten doen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Wat had ik moeten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 17:39

Laatst moest ik weer voor het eerst op een paard die 3 weken stil heeft gestaan. Toen we in de bak kwamen was hij al ongeduldig en opgewonden. De eerste paar minuten gingen wel goed. Maar toen begon het. Hij kwam letterlijk met 4 benen omhoog. Toen hij weer op de grond stond reden we weer verder. Ik dacht dat is gewoon een vreugdesprongetje, hij zal nou wel weer normaal doen. Maar na 20 sec ofzo ging hij weer met 4 benen te gelijk de lucht in. En zo ging het telkens verder. Mijn instructrice zei dat ik door moest blijven draven en voltes moest blijven rijden. Zo zou hij uitgeput raken en ermee ophouden. 1 van mijn vriendinnen zei dat ik hem moest tegenhouden van voor en een knal met de zweep geven (dat lijkt mij juist het ergste wat je kunt doen) Weer iemand anders zei dat ik hem eigenlijk kei hard moest laten galopperen. Wie heeft nou het meest gelijk? Ik denk mijn instructrice, maar had ik de andere oplossingen van mijn vriendinnen ook kunnen toepassen?

Het is trouwens na vele rondjes draven wel opgehouden, het duurde zo'n half uurtje. Met de galop was ie gewoon niet meer voorwaarts te houden. En ben ook niet gevallen gelukkig Lachen

xx stefanie

Anoniem

Re: Wat had ik moeten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 17:43

Ik zou hem eerst even loswekren aan de longe en anders heeft jouw instructrice nog het meest gelijk.

marije86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 17:47

ja wij laten ze meestal van te voren ff los als ze lang hebben stilgestaan of inderdaad ff aan de longe

Quissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 17:48

eerst losgooien of longeren als ik jou was... Op een bommetje rijden is niet fijn en zoals je zegt gaat hij niet stom door maar geeft hij nog wel een x op...

stefanietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 17:51

Het is een manegepaard en de manege eigenaar was op wedstrijd. En je mag op de manege niet zomaar een paard los gooien ofzo. Dat moet je altijd aan de eigenaar vragen. En hij deed het niet om mij eraf te gooien. Want als ik bijna in zijn nek lag of er bijna af viel. Stopte hij en wachtte hij tot ik er weer goed op zat. Na een paar tellen ging hij dan weer verder.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 17:57

Dan nog had ik er niet zo opgestapt. Ze verwachten wel van je dat je op hun paard gaat rijden die al drie weken stilstaat, dan mag je van de manege-eigenaar toch wel verwachten dat je hem eerst even mag longeren. Zo niet, had ik gezegd: Dan mag je het zelf oplossen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 18:04

nee ik was er ook niet opgestapt zonder eerst te
longeren of in ieder geval even los te gooien...

stefanietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 18:13

Ok, ik weet nou ook wel dat ik eerst had moeten longeren. Daar heb ik ook niet echt bij stil gestaan. Maar wie had nou het beste advies? Dat was namelijk mijn vraag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 18:17

Plus beetje raar dat je wedstrijd moet rijden met een paar ddat drie weken niet heeft gelopen. Ze houden ook altijd zoveel rekening met die paarden op de manege...not.

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 18:26

Fellor schreef:
Plus beetje raar dat je wedstrijd moet rijden met een paar ddat drie weken niet heeft gelopen. Ze houden ook altijd zoveel rekening met die paarden op de manege...not.

Euh.. Volgens mij ging het er om dat de manegeeigenaar op wedstrijd was en dat Stefanie op dat paard ging (gewoon thuis dus).

Ontopic: Ik vind ook dat je instructrice gelijk heeft. Gewoon je er zo min mogelijk van aan trekken en rustig doorrijden, dan wordt hij vanzelf moe. Van voren vasthouden en dan gaan meppen heeft juist een tegengestelde werking, als je met je fiets remt aan het voorwiel en tegelijk doortrapt ga je over de kop... Bij een paard is de reactie meestal niet veel anders. Heel hard laten galloperen om energie kwijt te raken is prima, maar dan zoals al eerder gezegd gewoon vantevoren even aan de longe.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 18:28

Fellor schreef:

ik geloof dat de manege eigenaar op wedstrijd was... zij had gewoon les op een paard wat 3 weken stil had gestaan (toch?!)

Ik denk dat je instructrice nog het meeste gelijk had... als een paard zo doet kun je `m het beste hard aan het werk zetten zodat hij geen tijd heeft om dit soort fratsen uit te halen ...
Gewoon lekker bezig houden dan en niet te veel aandacht schenken aan die sprongen van 'm...

Bij het opsluiten en slaan kun je namelijk verwachten dat hij van voor omhoog komt je houd `m dan namelijk zo bij je dat hij nergens heen kan als je 'm een mep geeft en dan kan hij alleen nog maar omhoog....

stefanietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 18:33

Rommie heeft gelijk, ik was gewoon "thuis" zeg maar, niet op wedstrijd. Toevallig was er wel een week geleden wedstrijd en zou hij eigenlijk mee moeten lopen. Maar dat mocht niet, omdat hij dus lang heeft stil gestaan. (had een dikke kaak en at weinig omdat hij giftige plant gegeten had).

Maar bedankt voor jullie mening!! Gelukkig dat mijn instructrice mij liet doorgaan in draf. Want ik was toch wel schijt geworden en wou stoppen. Maar dankzij Erin (instructrice) ben ik verder gegaan en is Lion (dat paard dus) normaal gaan doen en is alles goed afgelopen.

PingWing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 19:36

Ik ben t ook met je instructrice eens. Ik vind het "advies" van je vriendin niets waard. Als je paard zo bezig is, omdat hij opgefokt is, en je gaat hem slaan én tegenhouden, dan word hij ten eerste nog opgefokter, hij kan geen kant uit en hij word boos. Een logische reactie hierop is dat hij je er dan wel vanaf gaat proberen te werken....

De beste manier is idd voor loslaten, lekker aant werk zetten zodat hij op jou moet letten en geen tijd heeft voor deze fratsen. Hij had goede zin, en de kunst is dan dit om te zetten in voorwaartse actie ipv verticale actie Knipoog

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 20:26

Je instructrice had gelijk, met doordraven en bezig houden raak je het snelste de overtollige energie kwijt.
Met tegenhouden en een tik geven maak je het alleen maar erger .

Een tik geven is sowieso erg fout om te doen in zo'n situatie, het paard doet namelijk niets fout, maar weet alleen even niet waar hij naar toe moet met zn energie nadat hij 3 weken stil heeft gestaan.

In het vervolg is het overigens veiliger om het paard eerst even te longeren of los te gooien als het zolang heeft stilgestaan. Persoonlijk heb ik dan even lak aan de manege-eigenaar, die is immers op wedstrijd en veiligheid gaat voor alles.

supertygetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 20:32

Je instructrice had inderdaad gelijk, wat ook wel mag, aangezien ze een instructrice is. Maar goed, ik zou zeggen enigszins negeren en flink aan het werk zetten.

Die vriendin die hem wou opvangen en slaan zou ik geen advies meer vragen Tong uitsteken.

Lekker hard laten galopperen kan op zich wel, maar dan kan hij ook wel een beetje doordraaien zeg maar. Dus dat kan je dan idd beter aan de longe doen.

Mismij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 20:50

Eerst even in de wei loslaten.. Dan kan hij doen wat hij wil wat lopen betreft, en niet met jou op je rug. Longeren kan ook, maar dan heb je kans dat hij daarna écht niets meer doet?!Succes!!