Verschillen..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wipi

Verschillen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 06:59

Kan iemand mij de verschillen + hulpen vertellen van een appyment (typ ik volgens mij gigafout margoed Bloos ), wijken en travers?

M3isSi3j

Re: Verschillen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 13:19

Vraag het aan je instructeur.. die kan het aan de hand van voorbeelden en misschien zelfs een paardje laten zien wat nou het verschil is ed.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 13:27

even in het kort;
appyeren; hoofd is gesteld naar de kant waar je heen rijd en loopt over 3 sporen in voorwaartse/ zijwaartse gang.

wijken; ook een voorwaartse/ zijwaartse gang, maar dan met het hoofd andersom gesteld (licht gesteld) dus bv; wijken voor het linkerbeen; hoofd is links gesteld.

traver; stelling; de kant waar je heen gaat, binnenbeen is voor tempo, buitenbeen begrenzing (toch??), paard loopt iets met de achterhand naar binnen. buitenteugel houd je begrenst, binnenhand is ontspannen maar op licht contact.

is erg beknopt omschreven, maar je nstructie kan dit beter uitleggen....ik ga boodschappen doen...succes!

DanielleJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 13:45

Okee, bij het appuyeren loopt ie over 3 sporen. Hoe precies dan?
(Interessante vraag)
En bij de travers loopt ie zeg maar met zijn achterhand op de hoefslag en de voorhand op de binnenhoefslag?
Of zie ik dat verkeerd?

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 14:19

DanielleJ schreef:
Okee, bij het appuyeren loopt ie over 3 sporen. Hoe precies dan?
(Interessante vraag)
En bij de travers loopt ie zeg maar met zijn achterhand op de hoefslag en de voorhand op de binnenhoefslag?
Of zie ik dat verkeerd?

nee dat is renvers, traver is over 4 sporen. de heupen van het paard zijn naar binnen gericht. de achterhand is t.o.v. de voorhand naar binnen geplaatst.

bij renvers doe je eigenlijk hetzelfde maar dan omgekeerd

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 14:28

Even een kleine aanvulling op het wijken:

Bij het wijken voor het binnenbeen blijft het paard recht, met een lichte stelling. De binnenbenen kruisen de buitenbenen. Het paard kijkt in de richting waar hij vandaan komt. Het paard moet zo parallel als mogelijk aan de lange zijde van de rijbaan blijven. De voorhand moet daarbij een beetje vóór de achterhand blijven.
Het doel van deze oefening is het begin voor het werk op twee hoefslagen, om het paard soepel, vrij en ontspannen te maken. Het verbetert de ongedwongenheid, de veerkracht en de regelmaat van de gangen en ook de harmonie, de lichtheid en het gemak van de bewegingen.

De hulpen zijn nagenoeg dezelfde als de hulpen voor het rijden van een volte: binnenteugel vraagt stelling, buitenteugel besgrenst de stelling en het wegvallen over de buitenschouder, binnenbeen onderhoud de impuls en drijft zijwaarts, je buitenbeen begrenst de achterhand tegen uitzwaaien.
Door op het juiste moment je ophoudingen te maken en met je zit/benen in te werken, zal je paard in plaats van een volte te maken zijwaarts gaan.

Wat je vaak ziet is dat mensen hun binnenbeen naar achter leggen. Hiermee nodig je het paard uit de achterhand naar buiten te brengen. Dus dat is niet goed....wel makkelijker.
Beter is het om, met het binnenbeen 'op de gewone plaats' het paard voorwaarts en zijwaarts te drijven, naar de buitenteugel.

wat betreft travers:

Travers is een oefening op 2 hoefslagen met 4 sporen. Dat wil zeggen dat wanneer je achter het paard staat je steeds duidelijk alle vier de benen kunt zien.
Het paard gaat licht gebogen om het binnenbeen en kijkt in de richting waarin het gaat. De voorhand blijft hierbij op de hoefslag en de achterhand wordt met je buitenbeen naar binnen geplaatst. Hierbij zullen de buitenbenen de binnenbenen kruisen.
In de meeste proeven begint de travers direct na een wending. Maak dan gebruik van de stelling en buiging die je in de hoek had.
Travers kost veel impuls. Zorg dus dat je je paard zo licht mogelijk in de hand hebt. Werk hierbij nooit met de hand naar buiten.
Travers op de rechterhand is hetzelfde als renvers op de linkerhand.

wat betreft de appyementen;

Appuyementen worden altijd vanuit verzamelde draf of galop gereden. Het paard blijft bijna evenwijdig aan de lange zijde en is gesteld en gebogen in de richting waarheen hij gaat.
De buitenbenen kruisen de binnenbenen waarbij de achterhand niet 'voorbij' de voorhand mag komen. appyementen rijd je over 3 sporen...

hopelijk duidelijk???

Wipi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-05 19:24

Jaah bedankt! Knipoog ik snap het al een stukje meer..
Lijkt me alleen onwijs lastig om uit te voeren., is het voor een paard dan niet onduidelijk? dus bijv travers en n appyement..

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 20:20